Xenon in S40 & V50

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Na een positieve ervaring van een forumlid en het inlezen bij zeer inventieve Amerikanen durf ik het aan om het probleem van xenon in S40 en V50 beknopt uit te leggen en voor te schrijven hoe dit verholpen kan worden. De echte credits voor deze oplossing gaan wat mij betreft naar member "the shadow27" van het Amerikaanse forum SwedeSpeed.com. Waar op dit forum een enkel kastje wordt gebruikt voor beide koplampen, heb ik gekozen voor een oplossing per koplamp. Een naam voor dit apparaat zou PWM-eliminator kunnen zijn.

Het probleem:

Het is hier redelijk bekend dat xenon en Volvo's van na 2003 vaak niet prettig samen gaan. In de regel geldt dat als de auto geen affabriek xenon heeft, het fout KAN gaan als er zonder verdere maatregelen een aftermarket xenonset in de auto wordt gezet. Hoewel veel setjes verkocht worden als canbus-geschikt, heeft deze specifieke modelserie van Volvo een extra technisch dingetje in zich, waardoor dat niet opgaat. Met "canbus geschikt" wordt voornamelijk bedoeld dat het lagere verbruik van xenon (35 Watt t.o.v. 55W van halogeen) niet leidt tot een melding van defect dimlicht. De techniek die Volvo nog extra in deze automodellen heeft gebouwd heeft het voor ons wat moeilijker gemaakt.

In Zweden is het verplicht om altijd dimlicht te voeren. Om ervoor te zorgen dat de halogeenbolletjes langer meegaan, heeft Volvo bedacht om de bolletjes 80x per seconde aan en uit te zetten (PWM=Pulse Width Modulation). Daar merkt ons oog niks van (net als de verlichting in huis, daarmee gebeurt effectief hetzelfde). Dit heeft een positief effect op de halogeen verlichting, maar xenon werkt hier niet goed mee. Door simpelweg een xenonset aan de auto te koppelen, wordt deze set ook 80x per seconde aan en uit gezet. Om te starten wordt een schop tegen "het bolletje" gegeven door hier een hoog voltage doorheen te jagen, waarna het proces met een normaal verloop door zou moeten gaan. Door de PWM is een xenonset praktisch alsmaar aan het opstarten. Dit zorgt voor versnelde slijtage van de xenonverlichting, maar erger nog: de koplampen delen dezelfde massalijn als de ruitenwissermotor. Die krijgt de klappen van het elke keer starten mee en kan daar niet tegen. Er zijn voorbeelden te over van op hol geslagen ruitenwissers (en defecte Centrale Computers)
Een zeer uitgebreide beschrijving van het probleem >>hier<<

De oplossing:

Met een paar eenvoudige elektronische componenten wordt het gepulseerd aan en uit zetten van de verlichting omgezet naar een constante voeding. Met deze constante voeding kunnen xenonlampen wél goed functioneren. De lamp zal bij aanzetten maar één keer starten, waarna deze volgens normaal verloop zal opwarmen.

Kort omschreven... De gepulseerde voeding (+) wordt hoog en gaat door een diode naar de xenon en in een condensator. Deze condensator laadt zich op en houdt energie vast. Zodra de voeding laag wordt, loopt de condensator leeg. Doordat de diode éénrichtingsverkeer verzorgt, loopt de condensator alleen leeg naar de xenon zodat deze nog steeds voeding krijgt. De xenon blijft dus gevoed ondanks dat de voeding vanuit de auto zelf is weggevallen. Vervolgens wordt de voeding weer hoog, condensator laadt weer op terwijl de lamp wordt gevoed uit de auto. Dit proces zal zich steeds herhalen. >>Schematische weergave<<
Om de ruitenwissermotor te beschermen tegen de krachtige start van xenon, wordt voor de xenon een aparte massa aangelegd.

DE DISCLAIMER DIE JE WIST DAT ZOU KOMEN:

Dit topic heb ik geopend om dit forum te verrijken met de oplossing die elders al zeer goed is omschreven. Deze oplossing heb ik zelf nog wel lichtjes gewijzigd. Hoewel ik het volste vertrouwen erin heb en het risico durf te nemen om in een goed functionerende auto te rotzooien, sta ik niet in voor de negatieve gevolgen die een ander buiten verwachting nog ervaart. Ik wil (en ik hoop ervaringsdeskundingen met mij) een ieder naar kennis en geweten helpen, maar doe zelf een dubbelcheck en test je aanpassing zoals ik die ook heb getest.


Het boodschappenlijstje:

Ik heb deze bestelling bij Conrad.nl gedaan. Vooral de capaciteit van de condensator de eigenschappen van de diode zijn belangrijk, voor de rest kunnen er naar inzicht andere materialen gebruikt worden.
  • 2x Electrolytische condensator 25V 22000uF (446189)
  • 2x Schottky diode 10TQ045 TO220AC (163450)
  • 2x printplaat tweezijdig (407826)
  • 2x kunststofbehuizing (535113)
  • Kabels 1,5mm2 (2 of drie kleuren)
  • Soldeerspullen en kabelgereedschap
  • Diverse "AMPjes", zie bouwinstructie
Bestel van de bovenste drie direct extra voor reserve als uw knutselkunsten niet te best zijn (ik heb deze dubbel besteld)

Afbeelding

Bouwinstructies deel I
De soldeerkunsten hieronder zijn van het prototype en veelal gepresteerd met een gassoldeerbout...

1) Steek de diode door de print en buig deze plat tegen de print.

2) Buig de pootjes aan de andere zijde om en soldeer beide zijden vast.

Afbeelding

3) Pak een flink stuk draad (50cm, beter achteraf wat wegknippen dan bij inbouwen pas beseffen dat je te gierig bent geweest) en strip 2cm van een einde.

4) Trek op ongeveer 10cm een stuk isolatie naar het eerder afgestripte einde.

Afbeelding

5) Soldeer het tussenstukje op de min van de diode.

Afbeelding

6) Soldeer het einde van dit draad aan de plus van de condensator.

7) Soldeer een stuk draad (30cm) aan de min van de condensator (hier zwart).

Afbeelding

8) Soldeer een stuk draad (50cm) aan de plus van de diode.

Afbeelding

9) Leg het geheel in de behuizing en fixeer de onderdelen.
(Ik heb de berg verpakkingsmateriaal van Conrad gebruikt. Bij juist presteren kit ik de behuizingen vol voor betere vochtbescherming)

10) Leid de kabels naar buiten. Boor hiervoor bijvoorbeeld een gaatje van 4,5mm in de zijkant van de deksel, steek de kabels door het gaatje en sluit de behuizing.

11) Knijp op de kabel naar de min van de diode een "normale" kabelschoen.

12) Knijp op de kabel naar de min van de condensator een ringtongkabelschoen.

Afbeelding

13) Laat de kabel naar de plus van de diode nog even ongemoeid, omdat deze door de koplampdeksel moet.

Bouwinstructie deel II
Volgt. Geen goede plaatjes

Deze post zal ik blijven bewerken om alles achter elkaar te houden.

[02-02 Eerste instructies ingevoegd, zelf al twee exemplaren ingebouwd incl. xenon...]
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Jan2855
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 17.06.2006 - 21:40

Heel interessant. Ben wel nieuwsgierig of modeljaar 2012 ook nog PWM heeft voor de halogeenverlichting. Rij nl. al 2 jaar probleemloos met Pilot Digital line xenon.
Ik kijk uit naar het vervolg.
Jan
Volvo 343 1978
Volvo 360 1986
Volvo 340 1990
Volvo V40 1.8 2001
Volvo V50 1.6D 2008
Volvo V50 2.0 Limited Edition 2012 Caspian Bleu; Webasto EVO 5 standkachel
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Succes ;)

Ik ben nog altijd tevreden met het resultaat :)
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Omdat ik mijn eigen soldeerkunsten niet echt vertrouw, heb ik een PWM-eliminator in elkaar gezet met het doel eerst te testen of het concept wel werkt.
Met de door mij bestelde onderdelen ziet dat er van binnen zo uit:
Afbeelding
Deze zit nu achter mijn linker koplamp, nog met het halogeenbolletje daarin. Vooralsnog functioneert dit gewoon goed.
Als ik beter mijn best ga doen voor het echie, plaats ik uiteraard de how-to.
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Mooi topic! Ik vraag me af; integreert Pilot dergelijke techniek niet zelf in zijn digital line?
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Ik lees op SS dat de frequentie 80x per seconde is, en niet 50x?
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Scherp, ben blijven hangen in de vergelijking met wisselspanning. Zal het aanpassen.

Ik durf niet te zeggen wat Pilot allemaal heeft ontwikkeld. Voor zover ik kan vinden op iets serieuzere verkoop sites wordt er vooral geroepen dat het lagere verbruik van xenon niet leidt tot een melding van defect dimlicht. De PWM op zichzelf heeft daar eigenlijk weinig mee te maken en lijkt het een specifiek stukje techniek voor een paar modellen van één fabrikant.
Aangezien het bij veel S40, V50 en C70 wel goed gaat met ook "gewone" pilot setjes, zal de noodzaak er bij Pilot niet zijn om iets te bedenken op ons probleem. Mogelijk dat ze iets erin hebben zitten dat het probleem per ongeluk oplost.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

Misschien een domme vraag, maar zijn de LED-dimlicht setjes niet inmiddels al een goed alternatief? Scheelt gesoldeer...
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Geen domme vraag.
Omdat LED-setjes inmiddels even duur zijn als een gemiddelde xenonset, heb ik eerst deze LED-kit geprobeerd.
Het nadeel hiervan was dat de lampen niet geheel in de rondte schijnen. Daarbij wordt het bolletje bij ons verdraaid in de fitting gezet. Dat gaf een heel raar lichtbeeld: links voor de auto een grote vlek, rechts alleen in de berm.
Tevens kwam met die kit "canbus proof" steeds heel kort de melding van defect dimlicht, waarschijnlijk opgewekt door de PWM. Gezien alle kastjes en de gigantische koelunit op het bolletje zal er ook hier genoeg elektronica mee gemoeid zijn die blijkbaar ook niet goed met PWM overweg kan. Al met al was het evenveel soldeerwerk geweest om ook dat werkend te krijgen
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Ze zitten verdraaid in de fitting? Klinkt niet logisch, zo'n fitting zou gestandaardiseerd moeten zijn. Toch lees je heel veel dat het lichtbeeld van LED lampen niet goed is, voordeel van xenon is dat je gewoon ouderwets 1 brandpunt hebt en de projector/reflector daar prima mee om kan gaan, hoewel de ionisering van de xenonlamp meer strooilicht geeft (wat een projector vervolgens weer blokkeert/afsnijdt, dus geen probleem aldaar). Het nadeel van LED is dat ze niet 1 brandpunt hebben, ze hebben geen gloeipunt dat je van alle kanten kunt zien, je kunt van de "voorkant" zien dat het oppervlak van de LED brandt. In lampen die hier niet specifiek op zijn ontworpen geeft dit helaas altijd gezeur.

Door LEDs een bredere stralingshoek mee te geven en het tussenplaatje (er brandt een LED boven en onder dat plaatje) zo dun mogelijk te maken minimaliseer je dat effect maar je krijgt het niet weg. LEDs hebben de fundamentele beperking (voor onze toepassing) dat ze een helderheid per oppervlakte kunnen leveren, en niet zoals halogeen en xenon een brandpunt dat je kunt focussen met traditionele koplampen. Alleen met hierop ontworpen lenzen.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Met verdraaid in de fitting bedoel ik meer dat door de positie van de koplamp het licht heel raar verdeeld wordt. Het lipje om te positioneren zit bij de linkerkoplamp linksonder en rechts rechtsonder. Noem het anders gekanteld? Door alle punten die jij vervolgens aandraagt en de "dikke" rand op de LED, werkte het inderdaad niet. Je kan wel het geluk hebben dat je een hapslikweg alles-kan-erin-projector lens hebt. Daar kan alles in en het wordt mooi. Helaas niet bij Volvo ;)
Het was te proberen. Nu dus maar wat ingewikkelder voor goed licht
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Interessant verhaal, volg ik zeker! Al heb ik nul-komma-nul ervaring met zulke dingen in elkaar zetten...

Heb er een goedkoop naamloos setje in zitten (al zeker 3 setjes in andere auto's tot volle tevredenheid gehad) en die flikkeren soms wat. Ik twijfelde op een gegeven moment of het met trilling te maken had (ja, je gaat wat bedenken), want ik had het idee dat als de motor niet liep, de trilling weg was. Kan het zijn dat de PWM niet werkt als de motor niet loopt?
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

In Opel's heb ik er geen horrorverhalen over gehoord. Wel dat de Vectra C halogeenbolletjes vreet. Je kan daar bijna beter in plaats van liter/km in bolletjes/km spreken o.O .

Dat knipperen kan toch met PWM te maken hebben. PWM werkt met een bepaalde frequentie, xenon ballasten ook. Als die elkaar gaan bijten, kan je korte uitval van de verlichting hebben met direct een herstart. Lid Luuk87 heeft met een Chinees setje al vrij snel een op hol geslagen ruitenwissermotor gekregen. U bent gewaarschuwd.

Mijn soldeerervaringen zijn ook wel zodanig dat als ik er foto's van plaats, de professionele soldeerders hier de ballen wel uit de broek/BH lachen. Als het maar werkt O-)

Inmiddels heb ik twee kastjes in elkaar gebouwd en inclusief xenon ingebouwd. Normale start, geen flikkeringen, geen meldingen, wel een heleboel spaghetti onder de motorkap. Ik kijk het 1000 kilometer aan (week of 3-4) voor ik met zekerheid tevreden ga zijn. Dan wil ik ze eventueel nog wel voor je in elkaar zetten.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Ik denk dat je daar maarzo een handeltje in kunt beginnen :p

Dan zou ik wel voor het enkele kastje bij de CEM gaan, is wat netter.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Mwah. Als je dan toch een handeltje gaat beginnen, kan ik er net zo goed een rails bij ontwerpen. Vlak onder de voorvleugels is namelijk ruimte zat om alles kwijt te kunnen. Dat ligt bij mij nu gestapeld en los. Interesseert mij nog niet genoeg om het weg te werken, maar voor een productielijn is het altijd interessant om erover na te denken haha. We zien wel. Wat ik al schreef is dat ik ook geen specialist ben en dat een hanidge Harry dit zelf ook kan maken.
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Goed dat ik deze thread even door lees.
Had er helemaal geen idee van dat er PWM op de lampen toekomen.

Ik heb binnenkort een v50 van 2008 op mijn oprit staan.

Ik ga er ook xenon insteken maar ga het dan anders aanpakken.

- relay + weerstand aansluiten ipv h7 lamp
- xenon lampen schakelen via relay en rechtstreeks aftakken met eigen zekering van accu.

Enige nadeel is dan natuurlijk hoger verbruik. Maar ach ja liever 70 watt meer verbruik dan een heleboel elektronica defect.

Kan iemand me trouwens vertellen hoe het zit me de melding op computer bij defecte lampen?
Stel dat ik enkel een relais gebruik zonder weerstand. Zal de CEM dan spanning blijven geven voor de relais?
En hoe irritant is de melding?

En kijkt de cem dan ook werkelijk naar de weerstandswaarde van de weerstand? Ik heb gelezen dat je best een weerstand van 3ohm 100w gebruikt (= 4A op 12v, of 48w).
Of zou deze ook een weerstandswaarde accepteren van bv 4 of 5 ohm. op die manier zakt het nutteloos verbruik natuurlijk alsook de warmte die de weerstand maakt.
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Een enkel relais gebruikt niet genoeg, dus zal je melding van defect dimlicht krijgen. Die kan je wegdrukken met de READ knop op je richtingaanwijzer, maar dat moet je elke rit doen. En hoe een relais reageert op een 80Hz inputsignaal? Misschien dat een groot relais voldoende afvalvertraging heeft, maar een klein relais met blusdiode zou theoretisch tegen kunnen werken.
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

gose91 schreef: Een enkel relais gebruikt niet genoeg, dus zal je melding van defect dimlicht krijgen. Die kan je wegdrukken met de READ knop op je richtingaanwijzer, maar dat moet je elke rit doen. En hoe een relais reageert op een 80Hz inputsignaal? Misschien dat een groot relais voldoende afvalvertraging heeft, maar een klein relais met blusdiode zou theoretisch tegen kunnen werken.
inderdaad een iets groter relais komt dan ook weer ten goede van de weerstandswaarde...
En wat met een condensator aan de relais? Ik heb wel nog wat relaitjes liggen, ik zal er eens mee spelen als ik de v50 heb.
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Met die condesator zal je ook wel weer aan een diode moeten omdat de condesator anders ook ontlaadt richting de CEM. Dan heeft je relais er niks aan. Zou je die bijplaatsen heb je bijna dezelfde opstelling als in de eerste post omschreven (alleen met wat lichtere onderdelen). En die condensator+relais gaat ook geen 55W gebruiken, waardoor je nog steeds een melding krijgt.
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

gose91 schreef: Met die condesator zal je ook wel weer aan een diode moeten omdat de condesator anders ook ontlaadt richting de CEM. Dan heeft je relais er niks aan. Zou je die bijplaatsen heb je bijna dezelfde opstelling als in de eerste post omschreven (alleen met wat lichtere onderdelen). En die condensator+relais gaat ook geen 55W gebruiken, waardoor je nog steeds een melding krijgt.
Inderdaad die diode lijkt verstandig. Het zal nu een kwestie zijn van zo een groot mogelijke weerstandswaarde te bekomen zodat de cem geen foutmelding geeft.
Ik moet helaas nog een maandje wachten, ik zou het nu al willen testen :D

Ik had overigens niet gezien wat er de eerste post allemaal beschreven stond.
Ik had gisteren die andere thread gezien over "geen xenon" en daar had ik dat gelezen van die PWM.
Ik zat met de gedachte daarop gereageerd te hebben, omdat ik niet wist van deze thread O-)
Maar nu ga ik inderdaad aandachtig naar de eerste post kijken.

Deze ziet er trouwens erg mooi en duidelijk uit.
Waarvoor alvast bedankt, is inderdaad een betere oplossing dan een relaitje :D
Laatst gewijzigd door YannickC op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”