Grootlicht blijft niet aan staan

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Zoals je titel al aangeeft, blijft het grootlicht niet aan staan.
Links de lichtschakelaar al in alle standen gezet, maar dit veranderd niks aan de situatie.

FF for the record: het grootlicht doet het dus wél als ik aan de handel trek, maar blijft niet hangen. Iemand een idee? Thanks alvast.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

Als het in de stand dimlicht aan ook niet werkt dan zit het hoogstwaarschijnlijk in de knipperlichthendel
Die gaan wel eens meer defect.
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Idd in geen enkele stand van de lichtschakelaar links van het stuur op het dashboard blijft het grootlicht branden. Sterker nog, en daarom denk ik dat je veronderstelling wel eens kan kloppen; als je aan de hendel trekt, dan gaat bij standje 1 het grootlicht aan, doortrekken naar standje 2 (grootlicht blijft branden), maar de hendel blijft niet in deze stand staan en valt terug naar stand 1 en stand 0.
Kan iemand bevestigen dat deze in stand 2 moet blijven staan (wellicht ongeacht welke stand de lichtschakelaar op het dashboard heeft?

Zijn dat dure reparaties? Ik rijd niet zo vaak met grootlicht namelijk, al vind ik het wel een veiligheids-issue dat het niet werkt :(
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2394
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Bij mijn weten (al is de onze een MY07) staat de hendel altijd in dezelfde positie, dwz. de schakeling is 'electronisch', hendel keert na inschakelen grootlicht dus terug naar zijn normale positie, net zoals dat gebeurt bij het loslaten van de hendel na seinen. Als ik het goed heb en je bv. de auto met brandend grootlicht uitzet/van contact haalt, dan brand dat niet meer na weer op contact zetten (iig wel zo bij mistlampen), en dat dus zonder dat er iets aan de stand van de hendel verandert.

Wellicht is het mogelijk een nieuwe/andere hendel te plaatsen?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

De hendel blijft niet naar achteren staan.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Min of meer off-topic maar zou dat APK-afkeur kunnen zijn?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ja is afkeur. Groot licht moet werken.

On topic:
Seinen is hendel tegen eerste weerstand aantrekken, inschakelen is door de weerstand heen trekken.

Schakelt de hendel een mechanisch contact bij inschakelen groot licht (waarmee dan relais wordt ingeschakeld) of wordt er een electronische schakelpuls naar een relais gestuurd?

In geval 1 (mechanisch) is het eerder de hendel, in geval 2 (electronisch) zou ik bij het relais gaan kijken.

(en ja, ik weet niet hoe het zit bij m'n Volvo. De oldtimer daarentegen ken ik als mijn broekzak :-) )
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2394
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

@ Buurtje, wel getest met de sleutel in stand II (en de lichtknop ook in II uiteraard)? Anders werkt het ook niet.
MN-NL schreef:….
Schakelt de hendel een mechanisch contact bij inschakelen groot licht (waarmee dan relais wordt ingeschakeld) of wordt er een electronische schakelpuls naar een relais gestuurd?

In geval 1 (mechanisch) is het eerder de hendel, in geval 2 (electronisch) zou ik bij het relais gaan kijken…..
Het is geval 2, het is een elektronische schakeling. Zoals al eerder uitgelegd en het grootlicht is immers enkel in te schakelen als de lichtknop (draaiknop) op stand II staat, een andere stand van de draaiknop veranderd niks mechanisch aan de hendel.
Maar het kan in mijn optiek niet alleen in de hendel of het in het relais zitten, ook nog in de lichtschakelaar (draaiknop dus). De zekeringen, voor links en rechts 1, lijkt mij niet dan zou seinen ook niet werken.

Hendel lijkt mij een mogelijke oorzaak, wellicht een slecht contact bij het 'door de weerstand heen duwen' waardoor het commando "grootlicht aan" niet waargenomen wordt? De hendel staat er bv. ook om bekend dat er een slecht contact kan zijn voor de richtingaanwijzer, dwz. hendel we in de juiste positie (links- of rechtsaf) echter geen of haperend signaal.

Voor de draaiknop gaat iets soortgelijks op, indien de achterliggende unit het fysiek doordraaien van de knop naar stand II niet registreert gaat het ook niet werken.

relais is wellicht uit te lezen? Wat mij overigens sowieso geen slechte stap lijkt, dat uitlezen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Ik heb getest met de motor draaiende (stond zelf aan de kant van de weg in een verlaten stukje Gelderland).

Het probleem is nog groter/erger: Gister zag ik dat er geen verlichting brandde op de unit waar de verlichtingsschakelaar zit. Ik wilde proberen om de mistlampen aan te zetten en vervolgens de lichtschakelaar uit te zetten, maar niks reageert! Gelukkig gaat het dimlicht wél standaard aan als ik de auto start.

Ik vermoed dat er dus iets anders aan de hand is. Iemand een idee?

Edit: de verlichting van de knoppen van de verlichtingsunit werkt ook niet btw
Laatst gewijzigd door Buurtje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Voordat je allerlei overbodige doch goedbedoelde adviezen krijgt, neem eens contact op met http://www.volvotech.eu/repair-services.
Ik neem namelijk aan dat je een elektronisch probleem hebt met misschien wel in de boardcomputer.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

@JosW: Goed idee, wellicht dat hij de symptomen herkent. Jammer alleen dat ik net van vlakbij VolvoTech naar ver weg (Zutphen) verhuisd ben. :)
Maar goed, ook een klant vlakbij, dus dat biedt perspectief.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Verwijs gewoon naar dit topic. Hoef je hele verhaal niet uit te leggen. Kan via de mail. Hij is namelijk ook Forumlid.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Anders Obbe van Volvotune in Elst. Die is ook nogal handig met de boordelektriek.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ruikt naar een overleden lichtschakel unit.
Denk niet zozeer aan de DIM eigenlijk.

In dit geval is uitlezen wel even handig, je kunt dan zien of de communicatie wel geprobeerd wordt en niet lukt of dat de CEM met meerdere dingen niet kan communiceren (dan zou het Cem issue kunnen zijn).
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Dank heren! Volgende week stond er al een beurt gepland voor de auto. Dan zullen we em uitlezen en mogelijk de lichtschakelaar vervangen.
Hopelijk is het daarmee snel opgelost. Wordt vervolgd!
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Even een update: Ik ben weer helemaal verliefd! heb mijn V70 opgehaald nadat ie voor een beurt bij Bertus Hissink is geweest.
De verlichtingsunit is vervangen, waardoor grootlicht, hoogteverstelling en mistlichten het weer doen. Daarnaast heeft ie ervoor gezorgd dat mijn winterwielen eindelijk lekker rijden (gebalanceerd en boutjes verwijderd die.......sorry, weet ff niet meer waarvoor die er inzaten, maar ze zorgden ervoor dat we wielen er onmogelijk recht op konden komen).
Ook nog een hoop kleine dingetjes gefixt.

Vraagje nog: Er bleek dat de voorste motorsteun afgesloten is van het vacuumcircuit. Kunnen jullie me vertellen wat het negatief effect hiervan is? Vervangen kost 126 euro voor het rubber en een half uurtje werk.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9310
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bij mij is de slang naar beide motorsteunen er af omdat die dingen vaak gaan lekken.
Daar door is het vacuüm systeem niet meer dicht waardoor ook de turbo geen sturing meer krijgt?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”