Naar rubber ruikende achterband

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
I-Volvo
1st Gear member

Hallo,

Mijn ouders bezitten een mooie Volvo V70 Edition II D5 uit 2006 met 246000 op de teller.
Voornamelijk mijn moeder rijdt hier vaak grote afstanden mee.
Nu ruikt zij iedere keer als ze op bestemming aankomt dat de achterband naar verbrand rubber ruikt.
De band voelt dan ook warm aan.

Andere onderdelen (remmen, naaf e.d.) zijn niet heet of warmer dan normaal.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Volvo S40 2.0D Sport
MN-NL
5th Gear member

Bandenspanning?

En hoe ziet de slijtage van deze band eruit, als hij afwijkend patroon vertoont tov links kan de sporing van de auto fout zijn.

Of je moeder rijdt als een dwaas om rotondes heen en door de bochten ;-)
Sjo
2nd Gear member

Heb ik bij mijn s60 ook bij lange afstanden, schijnt de uitlaat rubber te zijn. De banden worden niet warmer dan normaal.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
m-kliko
4th Gear member

Als de banden, zeker met dit weer, (erg) warm aanvoelen. Dan is er toch wel iets aan de hand met de ophanging ofzo.

Zoals MN-NL al zegt: Kijk naar afwijkende slijtage, controleer de bandenspanning (soms lijkt een band niet zacht, maar is hij het wel!).

Mocht het blijven aanhouden laat dan de auto even uitlijnen, dat zou in mijn ogen de laatste mogelijkheid zijn...
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
staaf
2nd Gear member

Volgens mij is dit gewoon de geur van het regeneren van het roetfilter. Ik ruik dit soms ook links achter.
Wss was hij net aan het regeneren als je stopt.
Als je dit altijd ruikt, weet ik het ook niet.
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jers3n
5th Gear member

Ook met dit weer/deze temperaturen worden banden warm (, niet heet). Grip van een band is gebaseerd op wrijving tussen band en wegdek en dat uit zich in warmte, niet alleen door bochten maar zeker door het remmen. En meestal heb je dat gedaan voor je uitstapt... :D

Maar hoe warm zijn de andere banden? Is die ene band dan echt veel warmer?
Ik vermoed namelijk ook eerder dat die geur van een uitlaatrubber afkomstig is. Daar hebben wij ook wel eens 'last' van, zeker na een langere rit waarbij alles door en door warm wordt.
Daarnaast kan de uitlaat door het regenereren van het roetfilter tijdens de rit inderdaad warmer worden dan de normale bedrijfstemeratuur waardoor je wederom de rubbers ruikt. Regenereren ruikt bij mij weten niet naar rubber en ik ruik het ook wel eens als ik (zo goed als zeker) weet dat er niet net geregenereerd is.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
m-kliko
4th Gear member

Jers3n schreef: Ook met dit weer/deze temperaturen worden banden warm (, niet heet). Grip van een band is gebaseerd op wrijving tussen band en wegdek en dat uit zich in warmte, niet alleen door bochten maar zeker door het remmen. En meestal heb je dat gedaan voor je uitstapt... :D

Maar hoe warm zijn de andere banden? Is die ene band dan echt veel warmer?
Ik vermoed namelijk ook eerder dat die geur van een uitlaatrubber afkomstig is. Daar hebben wij ook wel eens 'last' van, zeker na een langere rit waarbij alles door en door warm wordt.
Daarnaast kan de uitlaat door het regenereren van het roetfilter tijdens de rit inderdaad warmer worden dan de normale bedrijfstemeratuur waardoor je wederom de rubbers ruikt. Regenereren ruikt bij mij weten niet naar rubber en ik ruik het ook wel eens als ik (zo goed als zeker) weet dat er niet net geregenereerd is.
Geen idee of het bij Volvo ook zo is. Maar mocht je tijdens het regenereren de auto uitzetten. Dan gaat er toch een ventilator draaien om te boel te koelen? Bij Audi in ieder geval wel.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Fredhead
Geartronic member

Als het motorblok warm genoeg is zal de fan aan slaan, anders niet.
Het is tenslotte de uitlaat die warm wordt en daar zit geen ventilator op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
JPV70
3rd Gear member

Laat haar volgende keer eens aan de velg zelf voelen.
Grote kans dat haar rem of handrem blijft hangen.
Beiden meegemaakt bij twee verschillende V70's. Laatste keer was het de handrem, raar genoeg rook dit ook wel een beetje naar rubber.
De handrem bleef overigens hangen doordat er een kleine beschadiging op de buitenmantel van de kabel zat, vocht erin en roestvorming van de binnenkabel tot gevolg.
De gewone rem was een heel klein plekje op de remcilinder, hierdoor kwam hij in de ontlaste positie net iets scheef (klem) te zitten.

Succes.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
I-Volvo
1st Gear member

Dank jullie voor antwoorden. We gaan ze stuk voor stuk doornemen.
De garage waar mijn ouders bij zitten had in eerste instantie (snel gekeken) niks gevonden.
Tot heden blijft het nog een klein mysterie. Zodra ik meer weet zal ik het ook zeker posten.
En als er nog andere mensen ideeën hebben hoor ik het natuurlijk graag!!!
Volvo S40 2.0D Sport
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”