Rommelige loop na koude start

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Bij temperaturen onder een graad of 10 loopt de motor van mijn 2.4D direct na de koude start een beetje 'rommelig'. Net alsof er een cilinder niet meedoet of zo. De naald van de toerenteller vertoont geen vreemde bewegingen en na een seconde of vijf is er niets meer aan de hand. Wel rookt de auto een beetje bij de koude start. Verder doet hij het prima. Keurig verbruik, goede trekkracht etc.

Het is een tot 185 pk getunede 2.4D (origineel 163 pk) met 349k op de klok, waaraan in 2013 (ca. 70k terug) heel veel is gedaan. Nieuwe verstuivers, nieuwe klepstoters en tuimelaars, nieuwe gloeibougies. EGR en roetfilter zijn buiten werking gesteld.

Zou het kunnen dat er weer een gloeibougie naar de vaantjes is? Of kan het ook een temperatuursensor o.i.d. zijn?
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Klinkt herkenbaar. Bij mij was het inderdaad 1 gloeibougie die te laat z'n werk deed. Die dingen kunnen getest worden in de garage.
Voor € 50,- heb je trouwens een hele set. Als er ééntje gaar is zal de rest spoedig volgen. Kun je zelf vervangen (als dit inderdaad jouw probleem is).
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Alle gloeibougies vervangen, maar het probleem is helaas niet over. Nu valt het erg mee, maar bij temperaturen rond het vriespunt is het vrij hinderlijk. Het 'gerommel' duurt dan langer en de rookontwikkeling is sterker. Nu het niet aan de gloeibougies blijkt te liggen, wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Het standaard antwoord in dit soort gevallen is: auto m.b.v Vida en dice laten uitlezen op storingen. Niet wat je wil horen, maar vaak wel de kortste weg naar het verhelpen van het probleem.

Tom
Mattie
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 12.10.2009 - 10:49

Is hier nog meer nieuws over?
Ik heb namelijk ongeveer hetzelfde aan de hand met een 2.5TDI.
Gloeibogies ook al vervangen, maar maakte geen verschil.
Nu verdenkt mijn garagist de injectoren, dus die gaan uitgemeten worden en er wordt dan ook in 1ne weg een compressietest gedaan.
BoJo
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 20.10.2007 - 15:52

Heb hetzelfde probleem met m'n V70 2.5 TDI, bj. 2000., 380K . Bij kou loopt ie voor mijn gevoel de eerste 10 seconden op 3 of 4 poten en rookt ie gedurende de eerste twee, drie seconden. Gloeibougies vervangen, maar probleem blijft. Merk bovendien dat het brandstofverbruik iets is opgelopen de laatste 5000 km. Blijkt inderdaad dat de injectors niet helemaal okay zijn. Monteur raadde aan de injectors te vervangen en tegelijk de compressie te meten. Hij gaf aan dat het kan zijn dat de automatische klepstelling niet goed meer werkt omdat ze zijn uitgesteld.

Heeft iemand trouwens een idee hoe een beetje voordelig aan injectors te komen? Schijnt een duur geintje te zijn. :(
Mattie
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 12.10.2009 - 10:49

BoJo schreef: Heb hetzelfde probleem met m'n V70 2.5 TDI, bj. 2000., 380K . Bij kou loopt ie voor mijn gevoel de eerste 10 seconden op 3 of 4 poten en rookt ie gedurende de eerste twee, drie seconden. Gloeibougies vervangen, maar probleem blijft. Merk bovendien dat het brandstofverbruik iets is opgelopen de laatste 5000 km. Blijkt inderdaad dat de injectors niet helemaal okay zijn. Monteur raadde aan de injectors te vervangen en tegelijk de compressie te meten. Hij gaf aan dat het kan zijn dat de automatische klepstelling niet goed meer werkt omdat ze zijn uitgesteld.

Heeft iemand trouwens een idee hoe een beetje voordelig aan injectors te komen? Schijnt een duur geintje te zijn. :(
Inderdaad, ik kreeg ongeveer hetzelfde verhaal... :-(
Mijne gaat maandag (25/04) binnen voor een compressietest en de injectors even na te meten. Daarna zullen we wel zien ...
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Mijn S60 d5 2001 heeft ook eens een paar andere verstuivers gekregen. Heb toen via Autorima gereviseerde verstuivers gekocht. Prima resultaat, na 50.000 km later ook nog prima....
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”