Regenereren energie

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
thavipah
3rd Gear member

Gisteren wist de instructeur van de zuinigheidstraining mij twee dingen te vertellen die mij verbaasden:
1) In stand B remt de auto harder af op de achterwielen maar regenereert niet meer elektriciteit dan in de D stand.
2) Remmen tot de oranje streepjes regenereert wel energie, maar het maakt niet uit of je aan het rollen bent, zachtjes remt of harder remt. De hoeveelheid energie die terug wordt gewonnen zou evenveel zijn.

Iemand die hier meer over kan vertellen? Ik heb het voor lief aangenomen maar ben (gevoelsmatig) van mening dat het regenereren wel progressief gaat als ik harder rem (tot de oranje streepjes).
Conradi
3rd Gear member

De B/D-discussie blijft de gemoederen bezig houden ;)

B regenereert echt meer dan D. De motor wordt dan als dynamo gebruikt:

Afbeelding

Alleen waar m.i. de nadruk in de training op ligt is dat het totale verbruik (D met lang uitrollen of B) in het voordeel dan D zou uitvallen. Althans dat beweerde de trainer.
Omdat we het grootste deel van de testroute zo'n beetje door m'n achtertuin gereden hadden, kom ik in de app verschillende ritten met elkaar vergelijken. Toen viel op dat het verschil klein is, en er geen duidelijke 'winnaar'van beiden is.
De trainer schoot in de lach en merkte op dat Volvo NL aangegeven had de voorkeur op D te leggen, maar dat bijvoorbeeld PON (VW Golf/Passat) hen juist verzoekt de nadruk op het regenereren in B te leggen....
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
M@rvin
2nd Gear member

De nadruk op uitrollen zit hem in de winst hiervan.
Wat je regenereert is te verwaarlozen t.o.v. wat je verbruikt bij het op gang brengen van de auto.

Je regenereert bijvoorbeeld 1/8 en je verbruikt bij het optrekken 6/8, dus zo lang mogelijk uitrollen is beter......
2015 XC90 T8 R-Design Ice White
thavipah
3rd Gear member

Dank voor de antwoorden. Helemaal duidelijk!
Conradi
3rd Gear member

M@rvin schreef: De nadruk op uitrollen zit hem in de winst hiervan.
Wat je regenereert is te verwaarlozen t.o.v. wat je verbruikt bij het op gang brengen van de auto.

Je regenereert bijvoorbeeld 1/8 en je verbruikt bij het optrekken 6/8, dus zo lang mogelijk uitrollen is beter......
Er zijn echter meer opties mogelijk, in de training word D+uitrollen met B vergeleken. Ik rol uit in B en die ervaring deelde ik met de trainer. Sowieso is het belangrijk om die 2300+ kg in beweging te houden wat vanuit stilstand optrekken verbruikt veel ;)
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
beukenoot
2nd Gear member

thavipah schreef: Gisteren wist de instructeur van de zuinigheidstraining mij twee dingen te vertellen die mij verbaasden:
1) In stand B remt de auto harder af op de achterwielen maar regenereert niet meer elektriciteit dan in de D stand.
2) Remmen tot de oranje streepjes regenereert wel energie, maar het maakt niet uit of je aan het rollen bent, zachtjes remt of harder remt. De hoeveelheid energie die terug wordt gewonnen zou evenveel zijn.

Iemand die hier meer over kan vertellen? Ik heb het voor lief aangenomen maar ben (gevoelsmatig) van mening dat het regenereren wel progressief gaat als ik harder rem (tot de oranje streepjes).
Ik verwacht dat in stand D heel licht op je rem drukken om gelijke remkracht te krijgen als uitrollen met stand B evenzoveel energie oplevert. Als je in stand B je gas te vroeg loslaat en daardoor later bij moet gassen terwijl je in dezelfde situatie in stand D niet had hoeven bij te gassen is stand D zuiniger. Je hebt dan in stand B in wezen te vroeg je gas losgelaten.

Volgens mij is er alleen sprake van regeneratie zolang je op de elektromotor kunt remmen. Maar de elektromotor heeft een beperkte remkracht, namelijk tot de oranje streepjes. Zolang je zacht remt zal de elektromotor gebruikt worden en pas als je harder remt zullen de remschijven ingeschakeld worden. Nu vraag ik me nog wel af of bij harder remmen (de oranje streepjes) de remschijven het geheel overnemen of dat nog steeds de maximale remming van de elektromotor tegelijkertijd gebruikt wordt. Zo niet dan is het dus zaak om kost wat het kost onder de oranje streepjes te blijven, en dan is het maar goed dat hij airbags heeft.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”