Geachte forum leden,
Sinds 2 jaar rij ik met een XC60 D4 automaat (model jaar 2014). Bij levering is een afneembare terkhaak gemonteerd. Na een reis met de caravan viel het mij op dat de haak nogal wat spelling had en dat gaf een tjotterend, rammelend geluid. Na een melding bij de dealers is er tijdens de eerste onderhoudsbeurt een compleet nieuwe trekhaak gemonteerd. Echter tijdens de eerste reis met de caravan begon na ca. 80 km het gerammel wederom, soms nog erger dan de eerste trekhaak.
Nu na vele maanden onderzoek door Volvo Service gezegd dat ze van deze klacht nooit eerder hebben gehoord. De oplossing is volgens hen: een vaste trekhaak monteren.
Ik heb meerdere auto's gehad met een afneembare haak en die zaten altijd spelingsvrij vast.
Mijn vraag aan u is: herkent u deze klacht en zo ja wat heeft u eraan gedaan.
Met vriendelijke groet,
IES
Afneembare trekhaak
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
Als we voor het gemak even aannemen dat je de trekhaak niet overbelast (teveel kogeldruk) is dit een klacht die niet mag voorkomen. Ook een afneembare is goedgekeurd voor een bepaalde aanhangwagenmassa en kogeldruk en als je die beide respecteert moet dat goed gaan. Dan maar kiezen voor een vaste haak is erg gemakkelijk. Ik zou zeggen, niet accepteren. De vraag is natuurlijk: is de complete trekhaak vervangen (dus het vaste en het afneembare deel) of alleen één van beide delen? En zit de speling tussen het vaste en het afneembare deel of rammelt de hele trekhaak?
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10507
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Een haak moet ramvast zitten. Speling is not done!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Daarnaast: Wat voor aanhanger/caravan hangt erachter, wat is het merk van de trekhaak (dus het metalen deel), hoe monteer je de kogel?
Qua trekhaken is er het nodige in de handel, Origineel Volvo, Thule/Brink (=OE toeleverancier maar details verschillen tussen af dealer en aftermarket), Westfalia, etc.
Elk met hun eigen system voor bevestiging kogel.
Maar elk van die systemen moet gewoon spelingsvrij gemonteerd kunnen worden en iets tussen de 1500 en 2000 kg kunnen hebben. Met veiligheidsmarge, dus rammelen is onacceptabel.
Qua trekhaken is er het nodige in de handel, Origineel Volvo, Thule/Brink (=OE toeleverancier maar details verschillen tussen af dealer en aftermarket), Westfalia, etc.
Elk met hun eigen system voor bevestiging kogel.
Maar elk van die systemen moet gewoon spelingsvrij gemonteerd kunnen worden en iets tussen de 1500 en 2000 kg kunnen hebben. Met veiligheidsmarge, dus rammelen is onacceptabel.
Laatst gewijzigd door MN-NL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28589
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Speling op een afneembare trekhaak is niet normaal. Terug naar de garage en een goede rammelvrije montage laten uitvoeren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30.12.2013 - 20:26
Beste allen, bedankt voor jullie reactie. Alle vragen die jullie hebben zijn vanzelfspreken al uitgebreid aan de orde geweest bij de dealer, zelfs kenteken, type uitvoering en gewicht van de caravan.
Het gaat om destijds nieuwe Volvo XC 60 met een nieuwe Originele Volvo afneembare terkhaak van € 995.
De auto mag 1800 kg terkken en een kogeldruk van max. 90 kg.
De caravan is vrij nieuw, standaard max. 1500 kg, maar voorzien van verzwaarde as, nu max 1700 kg. Op de weegbrug kom ik aan een geladen gewicht van ca. 1625 kg.
Ik zie er altijd op toe dat de kogeldruk zo rond de 70 kg ligt. (ik heb ook geprobeert met wat hogere en lager kogeldruk, hij blijft rammelen.)
Nu een seisoen de terkhaak te hebben gebruik , e.e.a. bij de dealer gemeld, hij ging dat meenemen bij de eerste jaar service beurt. Zij contateerde de speling ook en er moets een afspraak worden gemaakt voor de montage van een geheel nieuwe terkhaak en die is ook daadwerkelijk gemonteerd.
Enige tijd later ging de caravan weer aan de auto en na ca. 80 km rijden begon het gerammel weer.
De haak heeft zowel zijdelinkse al vertikale speling in de houder. Er zijn door de dealer vorig jaar zelfs filmpjes van gemaakt en nu na maanden zegt Volvo Service nog nimmer van dit probleem te hebben gehoord en dat de kogel wel max 2 mm mag bewegen.
Daarom nogmaal de vraag aan de leden van dit forum, wie heeft ervaring met de afneembare trekhaak van Volvo i.c.m. een caravan.
Het continue tjotteren lijkt mij niet goed voor de bevestigingspunten van het frame aan het chassis.
Mer vriendelijke groet,
IES
IES
Het gaat om destijds nieuwe Volvo XC 60 met een nieuwe Originele Volvo afneembare terkhaak van € 995.
De auto mag 1800 kg terkken en een kogeldruk van max. 90 kg.
De caravan is vrij nieuw, standaard max. 1500 kg, maar voorzien van verzwaarde as, nu max 1700 kg. Op de weegbrug kom ik aan een geladen gewicht van ca. 1625 kg.
Ik zie er altijd op toe dat de kogeldruk zo rond de 70 kg ligt. (ik heb ook geprobeert met wat hogere en lager kogeldruk, hij blijft rammelen.)
Nu een seisoen de terkhaak te hebben gebruik , e.e.a. bij de dealer gemeld, hij ging dat meenemen bij de eerste jaar service beurt. Zij contateerde de speling ook en er moets een afspraak worden gemaakt voor de montage van een geheel nieuwe terkhaak en die is ook daadwerkelijk gemonteerd.
Enige tijd later ging de caravan weer aan de auto en na ca. 80 km rijden begon het gerammel weer.
De haak heeft zowel zijdelinkse al vertikale speling in de houder. Er zijn door de dealer vorig jaar zelfs filmpjes van gemaakt en nu na maanden zegt Volvo Service nog nimmer van dit probleem te hebben gehoord en dat de kogel wel max 2 mm mag bewegen.
Daarom nogmaal de vraag aan de leden van dit forum, wie heeft ervaring met de afneembare trekhaak van Volvo i.c.m. een caravan.
Het continue tjotteren lijkt mij niet goed voor de bevestigingspunten van het frame aan het chassis.
Mer vriendelijke groet,
IES
IES
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
ik heb er eentje gehad op mijn oude volvo. nooit speling op gezeten, altijd fijn gesleept.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
Ik heb op mijn V60 ook een afneembare trekhaak. Ik neem aan origineel Volvo want de dealer heeft hem er voor aflevering nieuw op gezet. Op een nieuwe auto. Ik heb er inmiddels van alles mee getrokken, ook een caravan en hij heeft beslist geen speling. Om met de woorden van Han te spreken: hij zit ramvast.
In het verleden ook met afneembare trekhaken onder andere auto's geen problemen gehad, en geloof me dat die destijds op hun donder hebben gehad..... Destijds een zeer zwaar beladem tandemasser mee getrokken, kriskras door de Benelux. GEEN speling!
In het verleden ook met afneembare trekhaken onder andere auto's geen problemen gehad, en geloof me dat die destijds op hun donder hebben gehad..... Destijds een zeer zwaar beladem tandemasser mee getrokken, kriskras door de Benelux. GEEN speling!
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 16.01.2008 - 21:55
Zowel bij de V60 als bij de V70 een originele afneembare trekhaak gehad en deze functioneerde altijd zonder speling .
Overigens met caravan erachter van ingeveer 1300kg .
Overigens met caravan erachter van ingeveer 1300kg .
Rob
V60 B4 vapour grey 2024
V70 D4 Geartronic Nordic+ twilight bronze 2013.
V40 D4 Geartronic Summum titanium grey 2012.n
V70 D3 Geartronic R-design biarritz blue 2011.
V60 T5 Summum Ember black 2011.
C30 T5 Summum Electric silver 2010.
C30 2.0 Momentum Titanium grey 2008.
V60 B4 vapour grey 2024
V70 D4 Geartronic Nordic+ twilight bronze 2013.
V40 D4 Geartronic Summum titanium grey 2012.n
V70 D3 Geartronic R-design biarritz blue 2011.
V60 T5 Summum Ember black 2011.
C30 T5 Summum Electric silver 2010.
C30 2.0 Momentum Titanium grey 2008.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 15:42
Zowel onder de xc70 als v60 geen speling, die aan de xc70 wil er zelfs niet meer af, slot zit vast geroest oid.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Per 11/13: V60 PIH
- coqrouge
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
- Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW
Welkom op dit forum. Misschien kun je je vraag eens voorleggen aan de XC60 community hier? Dit hier is namelijk het V70/XC70 gedeelte en daar speelt het probleem kennelijk niet. Ik weet niet wat voor browser je gebruikt maar het maakt je posts wat prettiger te lezen als je de spellingchecker inschakelt. 

- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Heb op S80 met afneembare trekhaak ook wel eens gerammel gehad: toen bleek dat er te weinig vet op de kogel zat. Tijdens een lange rit verdwijnt het vet langzamerhand door de vele wrijving. Ook de contactvlakken van afneembaar naar vast moeten vet hebben. Vet is een wondermiddel!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Vet op de kogel? Ja, vroeger en ook nog bij een (kleine) aanhanger maar tegenwoordig zit op vrijwel iedere caravan een anti-slinger koppeling en dan moet je kogel schoon en vetvrij zijn!Battlecruiser schreef: Heb op S80 met afneembare trekhaak ook wel eens gerammel gehad: toen bleek dat er te weinig vet op de kogel zat. Tijdens een lange rit verdwijnt het vet langzamerhand door de vele wrijving. Ook de contactvlakken van afneembaar naar vast moeten vet hebben. Vet is een wondermiddel!
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Wellicht een open deur, maar onlangs wilde ik de trekhaak eraf halen en deed dat niet helemaal zorgvuldig. De haak kwam niet los, maar ik kon de haak wel iets bewegen t.o.v. de auto. De ontgrendelingsprocedure opnieuw uitvoeren en de haak kwam los. Met andere woorden, wordt de haak wel goed gemonteerd door TS?
Insteken en naar beneden drukken, dat is alles, dan is de haak spelingsvrij. Vooral van de knop afblijven, want dan kom je in een gedeeltelijk ontgrendelde situatie terecht.
Insteken en naar beneden drukken, dat is alles, dan is de haak spelingsvrij. Vooral van de knop afblijven, want dan kom je in een gedeeltelijk ontgrendelde situatie terecht.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards