V50 aankoopadvies

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Prospect
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.02.2016 - 12:32

Goedenavond, in onze zoektocht naar een andere auto is de keus -voorlopig althans- gevallen op een V50. We dachten iets leuks te kunnen vinden voor 6 a 7000 euro maar kregen van een verkoper (Volvo specialist, geen dealer) te horen dat we beter geen 1.6D kunnen kopen. Toch heeft zo'n lichte diesel in eerste instantie onze voorkeur boven zijn advies (een 2 liter) vanwege o.a. de brandstofkosten. Is een 1.6 echt een afrader? Wat zijn de kritische punten en kun je die ontdekken voor aankoop? Mocht een soortgelijke vraag al ergens behandeld zijn mag er doorverwezen worden, bij een globaal blik op het forum viel mijn oog er niet op.
Laatst gewijzigd door Prospect op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Als het wel of niet kopen van een 1.6 vs. 2.0 valt of staat op de brandstofkosten, kun je misschien beter helemaal geen V50 kopen. (maar dit even terzijde...)

Verschil is marginaal, maar de 2.0 staat gewoon als betrouwbaarder bekend.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

2.0d, verbruik 1:17
1.6d verbruik 1:20?
bij 30.000km pj is het verschil ongeveer €264 pj bij een lit prijs van €1,00.
als je daar al van wakker ligt kun je idd beter gaan fietsen.
geen glans zonder wrijving
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Als je in de lijst kijkt wie de meeste kilometers heeft gereden met een diesel zal het je direct opvallen dat er maar een enkele 1.6 V50 tussen staat. Dat zegt volgens mij genoeg :D
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Tja, wat zal ik eens zeggen?
De D5 rules, maar ook die kunnen of gaan kapot.

Als jet iets wil, dan mot je 't betalen jonge
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

De 1.6D of D2 is geen slechte motor maar heeft goed onderhoud nodig. Wanneer de auto niet op tijd een oliewissel heeft gehad dan is kans op een defecte turbo groter.
Maar op zich echt geen slechte motor, er rijden er duizenden mee rond. De 2.0D heeft meer souplesse en kracht en is vanaf het begin een 6 bak, de 1.6 pas vanaf het D2 tijdperk dacht ik.
V40 T2 Nordic+
Prospect
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.02.2016 - 12:32

Dank voor de reacties. Inmiddels had ik in ver teruggezakte topics ook al wat informatie gevonden. Ik schrok even van een verkoper die een auto niet "durft te verkopen". Maar dat zal exemplarisch zijn. We zoeken door en letten extra goed op de onderhoudshistorie. Nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

2.0d doen ipv 1.6 en dan het liefst zonder roetfiler.
Prima blok en degelijker dan de 1.6d.

Deze mooi laten liggen.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”