Sinds kort hoor ik bij het intrappen van het koppelingspedaal tikken/kraken. Komt zuiver uit de mastercilinder. Bij inspectie aan de pedaalkant viel (na het loshalen van de balg op de cilinder) een afgebroken stukje metaal mij tegemoet: Je kijkt er zo tegenaan waar het afgebroken is. Kan me moeilijk voorstellen dat dit de oorzaak van het geluid is. Kan het zijn dat dit euvel duidt op een koppelingsmaster die aan zijn eind is? Werkt voor de rest zonder probleem. Km. stand 250.000 km.
Herkent iemand dit geluid?
Tikken in master koppeling
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Laatst gewijzigd door rkr op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Niemand die dit bekend in de oren klinkt?!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je zou het pedaalmechanisme kunnen proberen te smeren met wat wd40. Misschien dat het wat droog is geworden. Als dat niet helpt of het geluid verandert ben ik bang dat het je hoofdremcilinder is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Ik ben idd. begonnen met het demonteren, schoonmaken en opnieuw invetten van alle (pedaal) draaipunten. Toen kwam ik erachter dat het geluid duidelijk uit de hoofkoppelingscilinder komt. Zal de monteur bij de dealer eens laten luisteren. Die kan mij waarschijnlijk vertellen wat nu eigenlijk in de cilinder dat geluid maakt: dát wil ik nl. weten, begrijpen wat er mis is. Vervangen van de cilinder is niet zo'n grote klus. Bedankt ‘Edraket’ voor de reactie.edraket schreef: Je zou het pedaalmechanisme kunnen proberen te smeren met wat wd40. Misschien dat het wat droog is geworden. Als dat niet helpt of het geluid verandert ben ik bang dat het je hoofdremcilinder is.
Laatst gewijzigd door rkr op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21426
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het werk is het niet, het waarom is leuker om te weten. Daar heb ik ook een beetje last van in mijn werk.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is best een rotklusje. Je kunt er niet zo goed bij, dus is best even zweten.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Ben in de Volvo-garage geweest. Een (spiraal)veer in de masterkoppelingscilinder maakt af en toe een beetje geluid. Monteur: geen reden tot bezorgdheid (tja, Volvo ...) kan waarschijnlijk nog járen mee.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52
Ja ik herken dat geluid helaas, beetje getik en gekraak.
volgende dag even tanken, en bij het wegrijden trap ik volledig door de koppeling, die lag meteen plat op de mat.
ik schrok me rot natuurlijk, dacht meteen aan drukgroep en platen etc.
ANWB gekomen, meldde dat er een metalen pal op het pedaal afgebroken was, vastgemaakt met tie-raps, en naar huis gereden. met heel voorzichtig en VOORAL WEINIG schakelen en koppelen.
volgende dag naar volvogarage gereden, die wilden meteen heel nieuw pedaal bestellen, 300 E.
ze wilden het niet even lassen.
Ik heb toen het risico genomen, bij een kennis ergens te laten lassen, dat werkte prima. tot op heden.
volgende dag even tanken, en bij het wegrijden trap ik volledig door de koppeling, die lag meteen plat op de mat.
ik schrok me rot natuurlijk, dacht meteen aan drukgroep en platen etc.
ANWB gekomen, meldde dat er een metalen pal op het pedaal afgebroken was, vastgemaakt met tie-raps, en naar huis gereden. met heel voorzichtig en VOORAL WEINIG schakelen en koppelen.
volgende dag naar volvogarage gereden, die wilden meteen heel nieuw pedaal bestellen, 300 E.
ze wilden het niet even lassen.
Ik heb toen het risico genomen, bij een kennis ergens te laten lassen, dat werkte prima. tot op heden.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
- Locatie: randstad
ik herken het geluid, en is pas opgehouden nadat wij, jaren later de koppeling lieten vervangen... bij ons dus geen reden tot paniek
V70 2.0 '97 rond de 360000 km laten doen.

XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997