Rica stage 2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 09.02.2013 - 15:15
Deze vraag had ik al eerder gesteld.
Heren met de Rica Tuning stage 1 of 2
Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe.
Ik begreep dat sommigen een raar schokje hadden bij volgas bij 3000 toeren, alsof de turbodruk even te hoog wordt. Of zelfs in een noodprogramma schiet.
Rica heeft meerdere versies gehad van de stage 2. De laatste schokt meer. De versie van juli 2013 was de meest beschaafde.
Graag zou ik willen weten of dit iets is wat bij stage 2 altijd gebeurt, of dat dit slechts bij enkele auto's aanwezig is.
Want dan kan RICA hier mee aan de slag.
Aanvulling
Vorige week beurt en service 2.0 en nieuwe firmware, rica ook update, echter opnieuw de file met de schokken
Blijkbaar neemt rica steeds een standaard file uit het rek, ipv de eerder voor mij aangepaste.
Wacht nu al 6 dagen op een update
Hoor van hun dat ik de enige ben, echter heb er veel meer gehoord die er last van hadden.
Ik hoop dat ze een goede update aanleveren, en anders maar eens elders laten checken, bijvoorbeeld bij fasttech.
Anderen ook deze ervaringen of ben ik te vroeg kritsich tav rica?
Heren met de Rica Tuning stage 1 of 2
Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe.
Ik begreep dat sommigen een raar schokje hadden bij volgas bij 3000 toeren, alsof de turbodruk even te hoog wordt. Of zelfs in een noodprogramma schiet.
Rica heeft meerdere versies gehad van de stage 2. De laatste schokt meer. De versie van juli 2013 was de meest beschaafde.
Graag zou ik willen weten of dit iets is wat bij stage 2 altijd gebeurt, of dat dit slechts bij enkele auto's aanwezig is.
Want dan kan RICA hier mee aan de slag.
Aanvulling
Vorige week beurt en service 2.0 en nieuwe firmware, rica ook update, echter opnieuw de file met de schokken
Blijkbaar neemt rica steeds een standaard file uit het rek, ipv de eerder voor mij aangepaste.
Wacht nu al 6 dagen op een update
Hoor van hun dat ik de enige ben, echter heb er veel meer gehoord die er last van hadden.
Ik hoop dat ze een goede update aanleveren, en anders maar eens elders laten checken, bijvoorbeeld bij fasttech.
Anderen ook deze ervaringen of ben ik te vroeg kritsich tav rica?
V60 D6 MY14 Rood
- Volvov60polestar
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11
Net wat je zegt denk ik. Niet meer of minder volgens mij.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 30.10.2012 - 17:40
Heb nu 2000km gereden met polestar, tot de 155 kilometer is het rap. Gasrespons is top en hybrid stand is prettig rijden. Echter boven de 155 merk ik niet of nauwelijks verschil, is Rica stage 2 echt een groot verschil met polestar boven de 155?
Volvo V60 D6 R Design
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 07.12.2005 - 19:41
- Contacteer:
Ik ben van plan op korte termijn de stage 2 van rica te laten installeren. Zijn er nog mensen die problemen hebben ervaren en belangrijker: nog problemen hebben. Ik las iets over een probleempje bij 3000 toeren, speelt dat nog? Andere problemen..? Positieve verhalen..?
2013 Volvo V60 PIH MY14 Bright Silver metallic, Ixion 18", Hybrid Technology + Driver Support Line
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 11:23
Ik rij sinds er 2000 km op de teller stond met Rica tuning rond en kan het van harte aanbevelen. In maart 2014 bestond alleen nog stage 1 tuning en past aan het eind van de zomer kwam stage 2 en toen meteen de upgrade gedaan. Met stage 2 wordt het rijden nog een groter feest!
Soms lijkt de software / turbo zich wel even te verslikken waardoor je een schokje voelt, maar dat gebeurt bij mij zelden en als het gebeurt dan is het niet heel storend.
Soms lijkt de software / turbo zich wel even te verslikken waardoor je een schokje voelt, maar dat gebeurt bij mij zelden en als het gebeurt dan is het niet heel storend.
Tesla Model X 100D, Pearl White, 22" Onyx Black Turbine velgen, Wit premium interieur met koolstofvezel upgrade.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 11:23
Hi Vince,
Ik ben dik tevreden met de upgrade. Het wordt echt een beest van een wagen!
De update is er bij 2000 km opgekomen en er staat nu 33.000 op de teller. Er is een paar maanden geleden een slang los geschoten; realiseer me nu pas dat dit zeer waarschijnlijk agv de upgrade is....Als dit echter het gemiddelde wordt dan kan ik ermee leven
Ik ben dik tevreden met de upgrade. Het wordt echt een beest van een wagen!
De update is er bij 2000 km opgekomen en er staat nu 33.000 op de teller. Er is een paar maanden geleden een slang los geschoten; realiseer me nu pas dat dit zeer waarschijnlijk agv de upgrade is....Als dit echter het gemiddelde wordt dan kan ik ermee leven

Tesla Model X 100D, Pearl White, 22" Onyx Black Turbine velgen, Wit premium interieur met koolstofvezel upgrade.
- ZX10r
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
- Locatie: REO Rotterdam en Omgeving
Slang heb ik ook wel eens los gehad maar dat was op mijn vorige auto een T6 voorzien van Polestar
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 09.02.2013 - 15:15
Deze week een grote beurt
Een hele lijst, standaard beurt, bandenwissel, keylesse entry reparatie, achteruitrijcamera update en signaal verbetering, sensus navigatie update naar usb mappen, in vervolg gratis downloaden en het belangrijkste, nu eindelijk gevraagd de turbodruk sensor te laten vervangen.
Nu eindelijk een auto die niet meer schokt bij 3000 toeren plankgas.
Het lijkt zelfs of de auto nog meer vermogen heeft. De rica stage 2 tuning werkt nu eindelijk zoals hij moet.
De marges in de turbodruksensor gaven bij de tuning net een beperking, de nieuwe sensor geeft nu geen storing.
Dus bij schokken. Na tuning door Rica, check de turbodruksensor, rica gaf zelf aan de het turbooverdrukventiel te moeten laten controleren.
Zal tzt nog wel eens de obd meting mbt acceleratie doen tov mijn eerdere registraties, uit mijn hoofd was het toen 0,2. 0,4 en 0,6 sec verschil van 80-120 bij de polestar, stage 1 en stage 2 tov de standaard.
Een hele lijst, standaard beurt, bandenwissel, keylesse entry reparatie, achteruitrijcamera update en signaal verbetering, sensus navigatie update naar usb mappen, in vervolg gratis downloaden en het belangrijkste, nu eindelijk gevraagd de turbodruk sensor te laten vervangen.
Nu eindelijk een auto die niet meer schokt bij 3000 toeren plankgas.
Het lijkt zelfs of de auto nog meer vermogen heeft. De rica stage 2 tuning werkt nu eindelijk zoals hij moet.
De marges in de turbodruksensor gaven bij de tuning net een beperking, de nieuwe sensor geeft nu geen storing.
Dus bij schokken. Na tuning door Rica, check de turbodruksensor, rica gaf zelf aan de het turbooverdrukventiel te moeten laten controleren.
Zal tzt nog wel eens de obd meting mbt acceleratie doen tov mijn eerdere registraties, uit mijn hoofd was het toen 0,2. 0,4 en 0,6 sec verschil van 80-120 bij de polestar, stage 1 en stage 2 tov de standaard.
V60 D6 MY14 Rood
- Woody259
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31
Ik heb recentelijk in Duitsland topsnelheid getest (ca. 235km/h in een XC60 D5 met Rica II, dan loopt hij bijna in de toerenbegrenzer). Met een passagier en een OBD app ook de olie-, en uitlaatgastemperatuur in de gaten gehouden.HFH schreef: De marges in de turbodruksensor gaven bij de tuning net een beperking, de nieuwe sensor geeft nu geen storing.
Dus bij schokken. Na tuning door Rica, check de turbodruksensor, rica gaf zelf aan de het turbooverdrukventiel te moeten laten controleren.
Zal tzt nog wel eens de obd meting mbt acceleratie doen tov mijn eerdere registraties, uit mijn hoofd was het toen 0,2. 0,4 en 0,6 sec verschil van 80-120 bij de polestar, stage 1 en stage 2 tov de standaard.
Ik kreeg geen check engine light na deze 'run', echter kreeg ik wel een paar foutcodes die er bij 'normaal' rijden in Nederland niet kwamen. De auto rijdt trouwens ondanks de foutcodes perfect; alsof er geen foutcodes zijn en ik heb ook geen schokje bij 3000 rpm.
De foutcodes zijn:
P023400 - Turbo/Super Charger Overboost Condition
Volgens een Google zoekopdracht kan dit inderdaad een foutieve turbodruksensor en/of een slecht turbodrukventiel zijn.
P02E168 - Diesel Intake Air Flow Control Performance
Relatief onbekende foutcode op het internet, wellicht luchtmassameter?
Zijn er nog meer mensen met tuning die sensoren hebben vervangen en daarna een beter rijdende auto hebben gekregen? Ik wil namelijk niet sensoren vervangen die achteraf toch goed bleken te werken. Met normaal rijden geeft de auto namelijk geen foutcodes met de tuning. Daarnaast loopt de motor goed door de toeren heen, absoluut geen haperingen of inhouden.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Door de TCV te vervangen pakt de D5 met Polestar beter op. Zeker als je het gevoel hebt dat de tuning weg is. Een foutieve TCV geeft niet altijd foutmeldingen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir