verminderd remmen

Plaats reactie
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2066
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Hoi,

sinds eergisteren merkte ik op dat mijn eerste rem-actie moeizaam verloopt.

ik zit dus nog steeds in de alpen, hopen zout gestrooid op de wegen, eergisteren en gisteren bakken regen.

wat ik merkte bij het wegrijden van de parking dat mijn eerste rem impuls de wagen niet echt remde. ik moest nog eens goed doorstampen om hem tot stilstand te brengen.
vanaf mijn tweede derde pomp beweging vlot het eerder weer als normaal.

wat ik merkte vandaag bij het nazien van de remvloeistof enzo, die staan op pijl +- minimum, maar er toch nog iets boven. maar dat de remschijven door die grote hoeveelheid zout ( en water ) extreem roestig staan tegen de morgen.

kan het enkel door de roest zijn dat mijn eerste rem impuls zo zwak overgebracht wordt op de schijven ? of moet ik toch nog wat vloeistof bijvullen of zit er mss ergens anders een fout in ?

mvg en een fijn februari
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
coqrouge
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW

steven.vuylsteke schreef: Hoi,

sinds eergisteren merkte ik op dat mijn eerste rem-actie moeizaam verloopt.

ik zit dus nog steeds in de alpen, hopen zout gestrooid op de wegen, eergisteren en gisteren bakken regen.

wat ik merkte bij het wegrijden van de parking dat mijn eerste rem impuls de wagen niet echt remde. ik moest nog eens goed doorstampen om hem tot stilstand te brengen.
vanaf mijn tweede derde pomp beweging vlot het eerder weer als normaal.

wat ik merkte vandaag bij het nazien van de remvloeistof enzo, die staan op pijl +- minimum, maar er toch nog iets boven. maar dat de remschijven door die grote hoeveelheid zout ( en water ) extreem roestig staan tegen de morgen.

kan het enkel door de roest zijn dat mijn eerste rem impuls zo zwak overgebracht wordt op de schijven ? of moet ik toch nog wat vloeistof bijvullen of zit er mss ergens anders een fout in ?

mvg en een fijn februari
Hallo Steven,
Het zou zomaar kunnen dat de roest op de schijfremmen de boosdoener is. Een laag remvloeistofniveau betekend normaal gesproken 2 mogelijkheden, óf de remblokken zijn al behoorlijk versleten óf je hebt ergens lekkage.
Laatst gewijzigd door coqrouge op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry

C40 Ultimate, ER, MY24, flord blue met, connect microtech / nubuck
V70 D4 Nordic, Plus Line en Driver Support Line MY13, ext: Caspian Blue met. int: Sandstone/Beige Afbeelding
V40 1.9 D Europa met Winter Line
Honda ANF125i Innova Afbeelding
KTM 790 Adventure R MY20
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Als er veel roest op de schijven zit, kan het inderdaad zo zijn dat de eerste paar rempogingen minder succesvol zijn. De roest tussen de blokken en de schijven moet dan eerst weggeremd worden, voordat het volledige remoppervlak weer gebruikt wordt door de blokken.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hoe is de staat van de remolie?

Aangezien je in de Alpen zit zal het daar nog wel vriezen en slechte remolie zit water in en dat bevriest weer.
Ook dit zorgt voor een sterk verminderde remwerking
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2066
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

de staat van de remolie, dat is een goede vraag.
Geen idee hoe ik dat controleren kan, maar ik denk dat ik aan vervanging toe ben. En zoals je zegt, als het vriest ( wat deze winter niet elke dag het geval is .... +10graden vandaag op 1200m )en er vervriest water in de oude olie ....

ik kijk uit naar het volgende onderhoud.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
coqrouge
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW

Vanouds wordt remvloeistof om de 2 jaar vervangen bij een beurt. Er zijn ook onderhoudsbedrijven die het vochtgehalte in de vloeistof meten. Hierdoor kan er afgeweken worden van de eerder genoemde termijn. Ik weet niet of het vloeistoftankje transparant is maar verse vloeistof is helder en oude amber tot bruin. Zéker in de alpen wil je niet met vocht in je remvloeistof rondrijden. Op een gegeven moment, met een flinke afdaling, doen ze het gewoonweg niet meer...
Harry

C40 Ultimate, ER, MY24, flord blue met, connect microtech / nubuck
V70 D4 Nordic, Plus Line en Driver Support Line MY13, ext: Caspian Blue met. int: Sandstone/Beige Afbeelding
V40 1.9 D Europa met Winter Line
Honda ANF125i Innova Afbeelding
KTM 790 Adventure R MY20
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

steven.vuylsteke schreef: Hoi,

sinds eergisteren merkte ik op dat mijn eerste rem-actie moeizaam verloopt.

ik zit dus nog steeds in de alpen, hopen zout gestrooid op de wegen, eergisteren en gisteren bakken regen.

wat ik merkte bij het wegrijden van de parking dat mijn eerste rem impuls de wagen niet echt remde. ik moest nog eens goed doorstampen om hem tot stilstand te brengen.
vanaf mijn tweede derde pomp beweging vlot het eerder weer als normaal.

wat ik merkte vandaag bij het nazien van de remvloeistof enzo, die staan op pijl +- minimum, maar er toch nog iets boven. maar dat de remschijven door die grote hoeveelheid zout ( en water ) extreem roestig staan tegen de morgen.

kan het enkel door de roest zijn dat mijn eerste rem impuls zo zwak overgebracht wordt op de schijven ? of moet ik toch nog wat vloeistof bijvullen of zit er mss ergens anders een fout in ?

mvg en een fijn februari
Als je een manuele bak mocht hebben valt eerst je ontkoppelingspedaal tegen de vloer als je te weinig remvloeistof hebt. Deze tapt letterlijk van het zelfde vaatje maar de connectie zit iets hoger. Dus voor je niet meer kan remmen door te weinig remvloeistof kan je al even niet meer ontkoppelen,... en sta je dus al aan de kant met ontkoppelingsproblemen voor de remproblemen opduiken.
Weet niet hoe dat zit bij automaat?
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een automaat heeft zijn eigen olie
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Wim J schreef:
steven.vuylsteke schreef: Hoi,

sinds eergisteren merkte ik op dat mijn eerste rem-actie moeizaam verloopt.

ik zit dus nog steeds in de alpen, hopen zout gestrooid op de wegen, eergisteren en gisteren bakken regen.

wat ik merkte bij het wegrijden van de parking dat mijn eerste rem impuls de wagen niet echt remde. ik moest nog eens goed doorstampen om hem tot stilstand te brengen.
vanaf mijn tweede derde pomp beweging vlot het eerder weer als normaal.

wat ik merkte vandaag bij het nazien van de remvloeistof enzo, die staan op pijl +- minimum, maar er toch nog iets boven. maar dat de remschijven door die grote hoeveelheid zout ( en water ) extreem roestig staan tegen de morgen.

kan het enkel door de roest zijn dat mijn eerste rem impuls zo zwak overgebracht wordt op de schijven ? of moet ik toch nog wat vloeistof bijvullen of zit er mss ergens anders een fout in ?

mvg en een fijn februari
Als je een manuele bak mocht hebben valt eerst je ontkoppelingspedaal tegen de vloer als je te weinig remvloeistof hebt. Deze tapt letterlijk van het zelfde vaatje maar de connectie zit iets hoger. Dus voor je niet meer kan remmen door te weinig remvloeistof kan je al even niet meer ontkoppelen,... en sta je dus al aan de kant met ontkoppelingsproblemen voor de remproblemen opduiken.
Weet niet hoe dat zit bij automaat?
Lijkt me niet logisch, tenzij er een lek zit in het koppelingscircuit. Die olie blijft in het systeem, en loopt niet elke keer terug in het reservoir.
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

E.Werker schreef:
Wim J schreef:
steven.vuylsteke schreef: Hoi,

sinds eergisteren merkte ik op dat mijn eerste rem-actie moeizaam verloopt.

ik zit dus nog steeds in de alpen, hopen zout gestrooid op de wegen, eergisteren en gisteren bakken regen.

wat ik merkte bij het wegrijden van de parking dat mijn eerste rem impuls de wagen niet echt remde. ik moest nog eens goed doorstampen om hem tot stilstand te brengen.
vanaf mijn tweede derde pomp beweging vlot het eerder weer als normaal.

wat ik merkte vandaag bij het nazien van de remvloeistof enzo, die staan op pijl +- minimum, maar er toch nog iets boven. maar dat de remschijven door die grote hoeveelheid zout ( en water ) extreem roestig staan tegen de morgen.

kan het enkel door de roest zijn dat mijn eerste rem impuls zo zwak overgebracht wordt op de schijven ? of moet ik toch nog wat vloeistof bijvullen of zit er mss ergens anders een fout in ?

mvg en een fijn februari
Als je een manuele bak mocht hebben valt eerst je ontkoppelingspedaal tegen de vloer als je te weinig remvloeistof hebt. Deze tapt letterlijk van het zelfde vaatje maar de connectie zit iets hoger. Dus voor je niet meer kan remmen door te weinig remvloeistof kan je al even niet meer ontkoppelen,... en sta je dus al aan de kant met ontkoppelingsproblemen voor de remproblemen opduiken.
Weet niet hoe dat zit bij automaat?
Lijkt me niet logisch, tenzij er een lek zit in het koppelingscircuit. Die olie blijft in het systeem, en loopt niet elke keer terug in het reservoir.
Niet logisch? Ik heb er wel mee aan de kant gestaan met dit euvel! Natuurlijk verlies je die olie enkel door een lek in het circuit (koppeling- of remcircuit of reservoir)
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”