V70 diesel vermogen valt weg boven 170 km/h

Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1469
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Hmm, er is dus een nieuw type? Dat is mij bij de dealer niet verteld.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ja in 2008 is in mijn V70N een nieuw type wervelklep ingebouwd, er zijn nog forumleden die deze gekregen hebben.

Modellen van pakweg 2010 of later hebben blijkbaar geen problemen meer, ik zie dit althans niet meer voorbij komen hier.

Dus zulke slechte heelmeesters zijn ze nog niet :-)

Ik zou Volvo een kans geven het op te lossen, en gewoon betalen, als die 2e klep weer faalt pas dan kan je je ongenoegen uiten.

Bij onze C70 waren na 50.000km de voorste remschijven krom, toen heb ik ook aan mijn dealer op een beleefde manier gezegd dat dit toch wel erg vroeg is, en wat denk je, ze hebben me een coulance van 50% gegeven.
Nu bij de XC70 waren mijn achterste remschijven aan vervanging toe na 100.000km, daar heb ik volledig mee ingestemd en betaald, daar dit me aanvaardbaar lijkt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1469
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Heb de dealer een mail gestuurd of de vervanging inderdaad een verbeterde versie is, heb ook gevaagd of de kleppen in een optimale stand vastgezet kunnen worden en de sturing ervan uitgeprogrammeerd kan worden.

Misschien is dat nog een alternatief.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Frits V70 schreef: Heb de dealer een mail gestuurd of de vervanging inderdaad een verbeterde versie is, heb ook gevaagd of de kleppen in een optimale stand vastgezet kunnen worden en de sturing ervan uitgeprogrammeerd kan worden.

Misschien is dat nog een alternatief.
als een klant van mij met een losgeschoten stangetje door wil rijden naar de werkplaats of naar huis vanaf het vakantieadres dan is mijn antwoord altijd 'duw het mechanisme naar achteren het blok in en fixeer met iets'

als het mechanisme naar achteren geduwd wordt dan staat de wervelklep open en komt er geen noodloop. vaak lekt er ook olie langs de rechter zijde van je blok naar beneden omdat daar het afdichtrubber gaat lekken.

ik denk dat het kogeltje van het mechanisme slijt en stuk gaat omdat de EGR je wervelklep (en je inlaattraject) voorzien van een dikke laag roet. De actuator van je wervelklep duwt aan de buitenkant lekker door terwijl aan de binnenkant de roetlaag de klep tegenhoudt. het eerste wat je dus kunt laten doen is de EGR klep dicht laten zetten, de nieuwe wervelklep zal dan dus niet meer vervuilen en zal het lang duren voordat dit je nog een keer overkomt.

het volledig open zetten van de wervelklep is eigenlijk geen optie, het zit er niet voor niks. de prijs die bij ons in Elst betaald moet worden is gebaseerd op het vervangen van de klep met stangetje maar ook de klepdekselpakking en de verstuiverbeugels en brandplaatjes (beide eenmalig gebruik). volgens de handleiding moeten de leidingen ook vervangen worden maar die te laten zitten schilt je 180 euro.
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

ik was er al meer over tegen gekomen op dit forum
ik meende datber zo onderhand ook wel alternatieve reparatie mogelijkheden waren,
bljjkbaar toch niet
maarre is het niet te fixen met een rie-ripje? , ijzerdraadje o.i.d
want tja €750 uitgeven voor een onderdeeltje van nog geen €10 vind ik wel, heel erg van de malle
keep calm!, your randomizer is running
Mfranssen
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.09.2006 - 21:14

Heb hier zelfde probleem met D5 XC60 2008 250.000 km. Probleem met dealer besproken en is bekend maar een goede oplossing/modificatie van 2008 types is bij hem ook onbekend. Zelf ook al zitten te overwegen met een twisted koperdraadje het stangetje te fixeren, maar er is weinig ruimte voor deze oplossing. Ik heb er ook nog geen foto's van gezien.
V70 D5 (automaat) / 850 GLT (automaat) / Ducati 750 SSC (geen volvo maar ook leuk)
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1469
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Werd eind van de middag door de dealer gebeld (Netjes :) ) en ze gaan de set bestellen om te zien of er een modificatie op zit, zoals hier werd genoemd.

Verder wil men bekijken of er er nog alternatieven te verzinnen zijn.

Voor beide heb ik nu een afspraak a.s. woensdagmorgen om dit te bespreken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Het losschieten van het wervelklepstangetje heb ik inmiddels ook al een paar maal gehad. Op verschillende manieren opgelost. Een deel van de oplossing bij mij is om wat van het stangetje af te vijlen waardoor deze dunner wordt. Hierdoor komt er wat plaats om met een koperdraadje (van 1,5 mm2 installatiedraad of iets anders) te voorkomen dat het stangetje er aan de klepzijde weer afschiet. Zie de onscherpe foto hieronder.

Afbeelding

Maar de oplossing met de splitpen is wat robuuster lijkt me.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1469
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Tijdens een rit in Duitsland afgelopen disdag was het weer zover. :devil:

Noodloop en stangetje lag er weer af. Dit maar zo gelaten en de wervelkleppen met een ballpoint geheel naar achteren geduwd. Daarna reed de auto zonder problemen. Zelfs nog ruim 200 gereden. Ook daarna geen probleem meer gehad en merk ook niets van een niet goed lopende motor.

Morgen naar de dealer om e.a. te bespreken.

Als ze niet met een goede oplossing komen weet ik er een: Ik laat het dan zo.

Wordt vervolgd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1469
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Bij de dealer geweest. Vervanging geeft geen technische verbetering. Systeem is hetzelfde, kopje van de vlinderklep unit is nog steeds van plastic. Daar ga ik geen 750,- aan uitgeven.

Bij de meesten (volgens de dealer 80%) wordt het los hangen van het stangetje gevonden bij een beurt. De meeste in NL rijdende auto's komen niet boven de 140 km en dan grijpt het motormanagement niet in met een noodloop. Dus de meeste mensen merken het niet eens en er komen daarom ook niet veel klachten. Dealer zou toch met Volvo in overleg gaan.

Bij mij hebben ze het kopje nu wat verwarmd en samen geknepen. Zit nu dus zo lang het duurt. Heb echter gemerkt dat de motor er niet beter van loopt, eerder iets slechter. Wil het nog even aanzien. Als hij er weer af gaat en in de noodloop terecht komt haal ik het stangetje er helemaal af en zet handmatig de kleppen helemaal open. Dan laat ik het zo. Begreep van de dealer dat het voor de APK niets uitmaakt.

Bijkomend voordeel: De wervelkleppen kunnen dan ook niet meer kapot gaan. :D
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1469
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Eergisteren in Duitsland was het weer raak. Stangetje ligt nu in de kofferbak. En dat blijft ook zo. Met een pen de wervelkleppen geheel opengezet en alles was weer ok.

Ik laat het zo, motor draait prima, ik merk geen verschil.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1469
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Moet alleen nog even een oplossing bedenken voor het na verloop van tijd weer terug vallen van de kleppen. Moet na het open zetten de boel nog even weten te fixeren.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

nieuwe stang erop zetten ? dingen kosten hooguit 10 euro.

Klep zelf vervangen is wel te doen en kost zeker geen 750 euro.
Laatst gewijzigd door sbv op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1469
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Nieuw stangetje is een oplossing, wil ook nog wel even bekijken of ik de oude nog wat kan modificeren.

Zelf de kleppen demonteren is geen klus voor mij alleen, ben dan wel even wat hulp nodig.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
veeeseventy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 20.10.2012 - 10:01
Locatie: Elst

Wat fijn zo'n Volvo forum waar je dit specifieke onderwerp tegenkomt!
Ook bij mij ging het een paar maanden geleden mis: ineens een "noodloop" die overigens afwijkt van die versie als je inlaat / luchtmassa meting de mist ingaat vanwege een lekkende luchtslang.
Met rustig optrekken kom je met een los wervelklep stangetje gewoon tot 3500 / 4000 rpm en daar boven komen veel V70 rijders niet echt.
Als je met een getunede versie rijdt (en dat doe je niet voor niets op sommige momenten :-) ) dan merk je het al heel snel: de prestaties van dit het magistrale motorblok (sorry, even een dichterlijk momentje) verandert al snel in dat van een klein lupo blokje.....
Naar Henk Scholten in Arnhem toe waar men dit stangetje heeft vervangen door een "geknepen" versie die wat meer om het plastic kogeltje van de wervelklep klemt.
Helaas duurde de pret van deze (door de monteur zelf aangegeven) stoepgarantie maar heel even: binnen een maandje hing het stangetje weer los.
De ANWB erbij die de wervelklepstang in uitgeschoven staat aantrof (in tegenstelling tot mijn buur die dacht dat je er niet fatsoenlijk bij kon komen toen hij naar binnen stak). Hoofdprobleem is gewoon dat het stangetje losfloept, verder is er niets kapot. Omdat ik nog een uurtje moest sturen naar huis heb ik een leuke tijdelijke oplossing bedacht: een elastiekje van € 0,10 die de reparatie van € 1.100 bij Henk Scholten (daar gaat men gewoon voor de meest doeltreffende maar niet de goedkoopste oplossing: vervanging van de hele klep) uitstelt voor heel eventjes. Ik had al een stangetje meegenomen daar (kost de kop niet ) en ben nu aan het broeden op een manier hoe dit beter aangepakt kan worden. Ik plaats hier een aparte post voor omdat ik een idee heb dat wellicht het best de originele (verbeterde) situatie benadert.

Als ik er achter ben hoe je een plaatje vanuit de fotomanager of een foto-bucket archief hier tussen de tekst krijgt, plaats ik er nog een :-/
Laatst gewijzigd door veeeseventy op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
SMILE!!, You're driving a VOLVO!!
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1469
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Kun je nog even de naam van de post noemen? Wil het graag volgen. Ik rij nu zelf al een tijd zonder stangetje. Heeft als enige nadeel dat ik zo nu en dan de vlinderkleppen even zelf open moet zetten. Vallen na een tijdje terug. Wil nog kijken of ik dit vast kan zetten door er iets tussen te klemmen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
seville1977
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 06.10.2013 - 13:03
Locatie: friesland

vandaag bij garage geweest,(nog geen storingslampje of iets dergelijk gehad) maar toch 2 storingen opgelost.

1: 1e gloeispiraal vervangen(starte vlot maar draaide niet soepel eerst paar sec)
2: wervelklep stangetje vervangen!!

2e storing zorgt er nu voor dat motor mooier draait, en alerter is op gas geven.
oude stangetje zat los, en zoals bij zovelen was deze lam.
hoop dat nieuw stangetje afdoende is!
de wervelkleppen gaan nog zeer soepel heen en weer, dus ga er vanuit dat dit eerst voldoende is.
ik lees wel eens dat mensen de wervelkleppen volledig open zetten en dit geen problemen geeft?
vind ik vreemd, ik kan toch egt wel verschil merken tussen werkende wervelkleppen en open gestuurde!
ik ben benieuwd.......
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1469
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Zie mijn relaas hierboven. Rij al een tijd zonder. Moet alleen zo nu en dan de wervelkleppen weer geheel open zetten. Moet nog even een goede manier vinden om ze vast te kunnen zetten.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
seville1977
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 06.10.2013 - 13:03
Locatie: friesland

ja had ik gelezen, vind het echter vreemd dat je geen verschil merkt?
ik kan toch echt verschil merken, auto draait mooier rond met een werkend wervelklep systeem,
ik heb de mijne nu vervangen(stangetje kost ong 5 euro) hoop dat dit afdoende is?
we zullen het beleven.....
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

http://volvov70forum.com/topic.php?t=13 ... velkleppen op het kleine forum lopen er ook diverse topics over
hier eentje met de oorzaak van het probleem
keep calm!, your randomizer is running
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”