Vandaag bij de volvo dealer gevraagd of de save knop ook extra brandstof gebruikt om op die manier de accu op te laden. Men wist mij te vertellen dat dit niet het geval is. Het valt mij echter op dat het verbruik wel toeneemt als ik deze functie activeer. Wat is jullie ervaring?
Verder heb ik na 4k kilometers het verbruik vergeleken met het begin en is hij (nog) niet zuiniger geworden. Als ik op een rechte snelweg rijdt en zet de auto op 130km op de CC dan is het vebruik 1l : 8.9Km. Ik vind dit persoonlijk wel vors! Wat is jullie ervaring?
Save functie
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Met Save kan hij niks verbruiken als je genoeg electra hebt (volgens mij 30%). Maar je gaat dan natuurlijk op diesel rijden, dus ik weet niet of je het aan een stagaire hebt gevraagd...?
Want heb je niet genoeg electra dan rij je op diesel en gaat hij genereren.
Want heb je niet genoeg electra dan rij je op diesel en gaat hij genereren.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Bij 130 km/h verbruikt onze V60 ongeveer tussen de 7 en 8 L op de 100 km.
De SAVE modus gebruiken wij alleen om de accu op een later moment te gebruiken. Dit komt zelden tot nooit voor.
De standen Pure en AWD worden hier het meest gebruikt. Pure om de accu op te rijden tot er nog een capaciteit van 10 km over is. Vervolgens AWD en de laatste 10 km weer in Pure.
Gemiddeld verbruik bij 80k per jaar: ongeveer 5-5,5L/100km.
De SAVE modus gebruiken wij alleen om de accu op een later moment te gebruiken. Dit komt zelden tot nooit voor.
De standen Pure en AWD worden hier het meest gebruikt. Pure om de accu op te rijden tot er nog een capaciteit van 10 km over is. Vervolgens AWD en de laatste 10 km weer in Pure.
Gemiddeld verbruik bij 80k per jaar: ongeveer 5-5,5L/100km.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spezi
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 14:14
Volgens mij zit het als volgt als je de Save-stand geselecteerd hebt:
Bij een accubereik van 0-20 km zal het systeem middels de motor opladen tot 20 km. Hierdoor wordt je dieselverbruik hoger.
Bij een accubereik van 20-50 km rijdt de auto alleen op de motor en zal het de accu ook niet opladen. Volgens mij zou dan je verbruik niet anders moeten zijn.
Bij een accubereik van 0-20 km zal het systeem middels de motor opladen tot 20 km. Hierdoor wordt je dieselverbruik hoger.
Bij een accubereik van 20-50 km rijdt de auto alleen op de motor en zal het de accu ook niet opladen. Volgens mij zou dan je verbruik niet anders moeten zijn.
Saab 9-3 1.8t (2011)
Volvo V60 D6 PIH (2014)
Volvo V60 D6 PIH (2014)
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Punt 1 klopt.Spezi schreef: Volgens mij zit het als volgt als je de Save-stand geselecteerd hebt:
Bij een accubereik van 0-20 km zal het systeem middels de motor opladen tot 20 km. Hierdoor wordt je dieselverbruik hoger.
Bij een accubereik van 20-50 km rijdt de auto alleen op de motor en zal het de accu ook niet opladen. Volgens mij zou dan je verbruik niet anders moeten zijn.
Aanvulling op punt 2: de auto zal bij minimale belasting toch de diesel uitschakelen en elektrisch verder rijden. Wanneer de diesel weer wordt ingeschakeld, wordt de accu opgeladen tot en met het punt wanneer de dieselmotor werd uitgeschakeld.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Accu opladen op de motor is nooit gunstig. Je kunt de extra diesel die dat kost (natuurlijk kost het opladen van de accu extra brandstof, de energie moet ergens vandaan komen) kun je beter gebruiken om te rijden. Dat is efficienter.
De SAVE functie zou je eigenlijk alleen moeten gebruiken als je accu meer dan half vol is (of wanneer het echt heel belangrijk is dat je verderop een stuk electrisch kunt rijden)
De SAVE functie zou je eigenlijk alleen moeten gebruiken als je accu meer dan half vol is (of wanneer het echt heel belangrijk is dat je verderop een stuk electrisch kunt rijden)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Spezi
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 14:14
Ja, ik heb ook begrepen dat het helemaal niet gunstig is om je accu op te laten laden door Save te selecteren. Als ik nu nog voor bijv. 10 km accubereik heb kan ik niet de Save-stand selecteren omdat de auto dan weer meer gaat verbruiken. Nu moet ik dan een beetje kloten met de pook om niet m'n accu leeg te rijden (voor dat laatste stukje binnendoor), maar ook niet bij te laden (en het verbruik laag te houden).
Saab 9-3 1.8t (2011)
Volvo V60 D6 PIH (2014)
Volvo V60 D6 PIH (2014)
- sergestoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 20.07.2013 - 14:14
- Locatie: Amsterdam
AWD is de oplossing om 10 km elektrisch over te houden
V60 D6 PIH MY2014
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
gewoon in de handbak zettem
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 30.01.2015 - 19:48
Volgens mijn info en ook de training zit het zo
1) in de save stand met een accu lading van 20 T/m 50 houd hij de accu lading vast en verbruikt hij de extra opgewekte energie als bij hybrid stand.
2) van 0 tot 15 gaat hij opladen tot aan 20, dit kost diesel maar als je als eindpunt bijvoorbeeld A.dam hebt kun je dan nog wel de laatste 20 gebruiken en kan dit zuiniger zijn dan op -- in de hybrid stand
3) de zuinigste manier van rijden is pure tot aan de grote weg (A of N wegen) daarna over op save stand tot dat je weer van de A of N weg af gaat en in de stad komt. ( dit natuurlijk bij lange afstanden)
Bijvoorbeeld Zwolle Breda.
Heb je op de terug weg nog 20 over maak je dit op het laatste deel van het traject op in de stand pure.
Ritten tot 40-50km kun je natuurlijk helemaal in pure afleggen.
1) in de save stand met een accu lading van 20 T/m 50 houd hij de accu lading vast en verbruikt hij de extra opgewekte energie als bij hybrid stand.
2) van 0 tot 15 gaat hij opladen tot aan 20, dit kost diesel maar als je als eindpunt bijvoorbeeld A.dam hebt kun je dan nog wel de laatste 20 gebruiken en kan dit zuiniger zijn dan op -- in de hybrid stand
3) de zuinigste manier van rijden is pure tot aan de grote weg (A of N wegen) daarna over op save stand tot dat je weer van de A of N weg af gaat en in de stad komt. ( dit natuurlijk bij lange afstanden)
Bijvoorbeeld Zwolle Breda.
Heb je op de terug weg nog 20 over maak je dit op het laatste deel van het traject op in de stand pure.
Ritten tot 40-50km kun je natuurlijk helemaal in pure afleggen.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
En dan nog aangevuld als je weet dat je bijvoorbeeld 20km trajectcontrole hebt, zet hem op de cruise en dan de automaat in zijn zes. Dan rijdt hij heel zuinig op zijn dieseltje.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
- Locatie: Oegstgeest
Volgens mij genereerd de auto ook in AWD tot 20 km.
Ik vind dat eigenlijk vervelend, vaak wil ik als ik nog 5 km elektrisch over heb dit bewaren voor het laatste stukje naar huis.
Ik zie hier nu dat je dan de bak gewoon in handbediend moet zetten dus. Heb je nog wat te doen ook
Ik vind dat eigenlijk vervelend, vaak wil ik als ik nog 5 km elektrisch over heb dit bewaren voor het laatste stukje naar huis.
Ik zie hier nu dat je dan de bak gewoon in handbediend moet zetten dus. Heb je nog wat te doen ook

Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nee dat was een tip en werkt prima, natuurlijk alleen als je een constante snelheid moet rijden. Anders moet je zo meteen werken, dat is natuurlijk niet de bedoeling!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
- Locatie: Oegstgeest
Snap ik, maar ik vind het nu vervelend dat als je onder die 20 km zit je niet zonder te generen kan saven, dus ik ga de bak in manual toch proberen. Het zal meestal toch snelweg zijn dus hup in de zes en lekker het dieseltje laten roffelen
.

Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 06.09.2009 - 19:07
Hoi Madcrow,
Het klopt wat hierboven staat (behalve de eerste reactie van Paul).
De SAVE BATTERY-functie laadt je batterij op als hij (ongeveer) onder de helft van de lading komt. Daardoor neemt je dieselverbruik flink toe.
Ik heb inmiddels, na 4 maanden rijden, de perfecte "truc" gevonden om op de snelweg toch op diesel te rijden, en NIET de accu bij te laden.
Het is echt te simpel voor woorden: als je boven de 110 rijdt, gewoon de automatische versnellingsbak op handmatig zetten. De motor wordt dan ingeschakeld, hij rijdt niet meer op de accu's (het irritante heen-en-weer schakelen is weg) en de accu wordt niet bijgeladen. Werkt perfect, omdat de auto in z'n 6e versnelling prima rijdt, en ook kan tussensprinten.
En het voorkomt dat eeuwige bijladen, waardoor je verbruik omhoog schiet.
Wat betreft je verbruik: ik herken dat. De mijne (geleverd 4 maanden geleden) zuipt ook als een gek. Ik rij gemiddeld 1:13 en boven de 125 km/u zit ik op 1:10. Tenminste: als je het electrisch rijden niet meetelt.
Een echte zuipschuit. Maar, man man man... wat een heerlijke wagen mét power.
Groeten!
Het klopt wat hierboven staat (behalve de eerste reactie van Paul).
De SAVE BATTERY-functie laadt je batterij op als hij (ongeveer) onder de helft van de lading komt. Daardoor neemt je dieselverbruik flink toe.
Ik heb inmiddels, na 4 maanden rijden, de perfecte "truc" gevonden om op de snelweg toch op diesel te rijden, en NIET de accu bij te laden.
Het is echt te simpel voor woorden: als je boven de 110 rijdt, gewoon de automatische versnellingsbak op handmatig zetten. De motor wordt dan ingeschakeld, hij rijdt niet meer op de accu's (het irritante heen-en-weer schakelen is weg) en de accu wordt niet bijgeladen. Werkt perfect, omdat de auto in z'n 6e versnelling prima rijdt, en ook kan tussensprinten.
En het voorkomt dat eeuwige bijladen, waardoor je verbruik omhoog schiet.
Wat betreft je verbruik: ik herken dat. De mijne (geleverd 4 maanden geleden) zuipt ook als een gek. Ik rij gemiddeld 1:13 en boven de 125 km/u zit ik op 1:10. Tenminste: als je het electrisch rijden niet meetelt.
Een echte zuipschuit. Maar, man man man... wat een heerlijke wagen mét power.
Groeten!
Laatst gewijzigd door stoerebink op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Spezi
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 14:14
Bedankt voor de tip! Ik heb het gisteren geprobeerd en het klopt dat de motor dan niet regenereert, maar ook niet de elektromotor gebruikt bij constante snelheid. Viel me wel op dat in de bocht de elektromotor heel licht bijschakelt, dat zal met de wegligging te maken hebben!sergestoord schreef: AWD is de oplossing om 10 km elektrisch over te houden
Stuk handiger dan hem in de handbak zetten vind ik zelf.
Saab 9-3 1.8t (2011)
Volvo V60 D6 PIH (2014)
Volvo V60 D6 PIH (2014)
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Bij 130km/h rij ik ongeveer 6 à 7 L/100km.madcrow81 schreef: Vandaag bij de volvo dealer gevraagd of de save knop ook extra brandstof gebruikt om op die manier de accu op te laden. Men wist mij te vertellen dat dit niet het geval is. Het valt mij echter op dat het verbruik wel toeneemt als ik deze functie activeer. Wat is jullie ervaring?
Verder heb ik na 4k kilometers het verbruik vergeleken met het begin en is hij (nog) niet zuiniger geworden. Als ik op een rechte snelweg rijdt en zet de auto op 130km op de CC dan is het vebruik 1l : 8.9Km. Ik vind dit persoonlijk wel vors! Wat is jullie ervaring?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
DE ISG houdt de accu op inderdaad op peil. Zodra de snelheid constant is dan is het verbruik vrijwel identiek als in Hybrid.Spezi schreef:Bedankt voor de tip! Ik heb het gisteren geprobeerd en het klopt dat de motor dan niet regenereert, maar ook niet de elektromotor gebruikt bij constante snelheid. Viel me wel op dat in de bocht de elektromotor heel licht bijschakelt, dat zal met de wegligging te maken hebben!sergestoord schreef: AWD is de oplossing om 10 km elektrisch over te houden
Stuk handiger dan hem in de handbak zetten vind ik zelf.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- sergestoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 20.07.2013 - 14:14
- Locatie: Amsterdam
Gebruik het zelf ook het meest op non-elektrische ritten. Bijschakelen van de elektromotor in de bocht heeft inderdaad te maken met het voorkomen van uitbreken, best tof.Spezi schreef:Bedankt voor de tip! Ik heb het gisteren geprobeerd en het klopt dat de motor dan niet regenereert, maar ook niet de elektromotor gebruikt bij constante snelheid. Viel me wel op dat in de bocht de elektromotor heel licht bijschakelt, dat zal met de wegligging te maken hebben!sergestoord schreef: AWD is de oplossing om 10 km elektrisch over te houden
Stuk handiger dan hem in de handbak zetten vind ik zelf.
V60 D6 PIH MY2014