Thijs, er vindt altijd verdunning van de olie plaats, alleen de nieuwere programma's niet meer zo extreem als in het begin. Er wordt gewoon diesel natgespoten in de cilinder, die in de uitlaat pas verbrandt. Er slaat altijd wat olie neer op de cilinderwand die het Carter in loopt.
Wat de juiste olie betreft: denk ook dat er maar wordt in gemikt. Zeker de oudere monteurs die uit een tijd komen dat het geen hol uitmaakte welke olie er in een motor zat, als het er maar in zat. Bij moderne motoren komt dat soms heel kritisch.
Olie verversen D5-2011
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Castrol heeft recentelijk het gamma aangepast. De 'oude' professional in A5B5 is er niet meer.
De C3 mag o.a. ook in een BMW met roetfilter. Kan mi geen kwaad in een D5 met roetfilter.
Voor A5B5 wordt nu verwezen naar de opgewaardeerde magnatec van Castrol. Weet niet of ik dat als vooruitgang moet interpreteren.
Dus of ander merk kiezen of gewoon die C3 wat de topspec olie is gebruiken. Ik doe dat laatste
De C3 mag o.a. ook in een BMW met roetfilter. Kan mi geen kwaad in een D5 met roetfilter.
Voor A5B5 wordt nu verwezen naar de opgewaardeerde magnatec van Castrol. Weet niet of ik dat als vooruitgang moet interpreteren.
Dus of ander merk kiezen of gewoon die C3 wat de topspec olie is gebruiken. Ik doe dat laatste

-
- 5th Gear member
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Het antwoord van de technische dienst gastrol :
De EDGE Professional BMW LL04 0W-30 is over gewijzigd in de EDGE Professional LL04 0W-30.
Castrol EDGE Professional LL04 0W-30
ACEA C3
API SN
BMW Longlife-04
Castrol EDGE 0W-30 A5/B5
ACEA A1/B1, A5/B5
API SL/CF
De A5/B5 0W-30 is specifiek voor Volvo geschikt ivm verlengde intervallen. (afhankelijk van model tot 30.000km)
Daarnaast zit er verschil in het additieven pakket tussen beide producten, en de basis oliën zijn verschillend.
Advies in deze is niet te lang mee doorrijden, tot ca 10.000km.
Met vriendelijke groet / kind regards.
dus nog ff mee doorrijden en de zomer nog eens vervangen. niet zo'n slechte oplossing
De EDGE Professional BMW LL04 0W-30 is over gewijzigd in de EDGE Professional LL04 0W-30.
Castrol EDGE Professional LL04 0W-30
ACEA C3
API SN
BMW Longlife-04
Castrol EDGE 0W-30 A5/B5
ACEA A1/B1, A5/B5
API SL/CF
De A5/B5 0W-30 is specifiek voor Volvo geschikt ivm verlengde intervallen. (afhankelijk van model tot 30.000km)
Daarnaast zit er verschil in het additieven pakket tussen beide producten, en de basis oliën zijn verschillend.
Advies in deze is niet te lang mee doorrijden, tot ca 10.000km.
Met vriendelijke groet / kind regards.
dus nog ff mee doorrijden en de zomer nog eens vervangen. niet zo'n slechte oplossing
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27001
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik gebruik zelf die A5/B5 0W30 van Castrol en rijd daar gemiddeld 15-17.000 km mee en dan ververs ik de boel.


Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- S80-D5a04
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43
als je de EGR dicht hebt staan..... dan zou je toch iets langer met je olie kunnen doen.... dus ipv 15.000km dan 20.000 km aanhouden.
of redeneer ik nu verkeerd ?
of redeneer ik nu verkeerd ?
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) -->
---> ± 205 pk / 480 Nm

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
JE redeneert verkeerd. EGR heeft niet zozeer met het regenereren van het roetfilter van doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
Volgens mij is de Castrol Edge Professional BMW LL04 0W-30 Motoröl 0W30 TITANIUM FST een juiste olie voor D5.
Ik kies voor 5W30 en dat is ook waar de Volvo dealers voor kiezen
Ik gebruik zelf de Kroon oil Helar 5W30 LL-03 ACEA C3-12 en die kan 30.000 mee, al hoewel ik dat ook niet doe en plaats altijd een nieuw filer (kosten geen drol)
ACEA C3 is meer gericht op slijtagebescherming. Dus gewoon goed.
De ACEA A4/A5 moet je zien als een "brandstofbesparende olie" (zuiniger te rijden?). Smeert uiteraard goed, maar prijsverschil is het mij niet waard.
Conclusie: laten we elkaar niet gek maken.
Ik kies voor 5W30 en dat is ook waar de Volvo dealers voor kiezen
Ik gebruik zelf de Kroon oil Helar 5W30 LL-03 ACEA C3-12 en die kan 30.000 mee, al hoewel ik dat ook niet doe en plaats altijd een nieuw filer (kosten geen drol)
ACEA C3 is meer gericht op slijtagebescherming. Dus gewoon goed.
De ACEA A4/A5 moet je zien als een "brandstofbesparende olie" (zuiniger te rijden?). Smeert uiteraard goed, maar prijsverschil is het mij niet waard.
Conclusie: laten we elkaar niet gek maken.

V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Ik snap je "topic" wel, je bent je rotgeschrokken na je eerste D5 ervaring en nu weer een D5.
Er is sinds 2006 veel veranderd en geloof me nou, hou gewoon het 2011 onderhoudsboekje-km aan of anders jaarlijks verversen. Eerlijk gezegd jaarlijks is ook een beetje overdreven. Er wordt zoveel afgewerkte olie weggeflikkerd daar lusten de honden geen brood van. Olie verversen heel vaak "marketing", zou ik ook doen als ik olieproducent zou zijn. Google maar eens over de zin en onzin van het olieveversen. Iedereen op dit forum inclusief mijn persoontje weet het altijd beter. Ja ik dus ook;
Voor velen van ons is dit geen nieuw nieuws….dat kan kloppen want er is al meer dan 30 jaar een discussie gaande over het feit dat Olie Verversen Onnodig is…..uitspraken zo van “Die olie is zwart en die moet vervangen worden” hoor je nog steeds. Wat aan jou niet wordt verteld is dat deze olie door het aanwezige omkapselde koolstofdeeltjes beter smeert met als gevolg dat de motor veel langer mee gaat. “Afgewerkte olie” is in feite “opgewerkte of verrijkte olie”. De dopes of toevoegingen in de olie zorgen ervoor dat de olie niet zuur wordt. Als je blijft bewaken dat de olie niet zuur wordt dan kan de olie een leven lang mee.
Je hoeft nooit meer olie te verversen ( alleen maar bijgooien ) en bovendien het oliefilter hoeft ook niet vervangen te worden.
Wat bovendien nog belangrijker is, is dat de olie niet in het milieu terecht komt. Per jaar moeten er alleen al in Nederland 80 miljoen liter olie verwerkt worden. Door niet te verversen wordt Moeder Aarde dan ook minder belast. En dat is dan jouw bijdrage. Oliemaatschappijen zijn niet met het milieu bezig. Kijkt maar naar de Golf van Mexico en wat er in Nigeria gebeurt.
Wij mensen zijn verantwoordelijk voor de huidige staat waarin Moeder Aarde zich bevindt en het is aan ons om zoveel mogelijk de schade te beperken en ongedaan te maken. Wij hebben de kennis en middelen om deze taak te volbrengen, neem dan ook actie en onderzoek wat voor jou waar is, amen volvo forum!! (ff niet m'n handtekening lezen nu...) Toch ververs ik ook mijn D5 maar de meningen zijn echt verdeeld, altijd geweest.
Je vraag heeft volgens mij meer te maken met angst, jezelf gerust te stellen. De D5 is niet goedkoop dat snap ik maar ze werkt als een beest echt. Beetje olie dr in en klaar. Bij het wegrijden met koude motor beetje met een ei onder je gaspedaal rijden. Als de verwarming warm wordt dan begin je normaal te rijden. Zolang de D5 bestaat rij ik D5, m'n zus ook en echt nooit problemen. Komt helemaal goed met je en je VO L V O boekje. Slaap zacht en geniet van die extra cilinder en die 0,4L extra.
(XC70 D5 MY11/polestar)
Er is sinds 2006 veel veranderd en geloof me nou, hou gewoon het 2011 onderhoudsboekje-km aan of anders jaarlijks verversen. Eerlijk gezegd jaarlijks is ook een beetje overdreven. Er wordt zoveel afgewerkte olie weggeflikkerd daar lusten de honden geen brood van. Olie verversen heel vaak "marketing", zou ik ook doen als ik olieproducent zou zijn. Google maar eens over de zin en onzin van het olieveversen. Iedereen op dit forum inclusief mijn persoontje weet het altijd beter. Ja ik dus ook;
Voor velen van ons is dit geen nieuw nieuws….dat kan kloppen want er is al meer dan 30 jaar een discussie gaande over het feit dat Olie Verversen Onnodig is…..uitspraken zo van “Die olie is zwart en die moet vervangen worden” hoor je nog steeds. Wat aan jou niet wordt verteld is dat deze olie door het aanwezige omkapselde koolstofdeeltjes beter smeert met als gevolg dat de motor veel langer mee gaat. “Afgewerkte olie” is in feite “opgewerkte of verrijkte olie”. De dopes of toevoegingen in de olie zorgen ervoor dat de olie niet zuur wordt. Als je blijft bewaken dat de olie niet zuur wordt dan kan de olie een leven lang mee.
Je hoeft nooit meer olie te verversen ( alleen maar bijgooien ) en bovendien het oliefilter hoeft ook niet vervangen te worden.
Wat bovendien nog belangrijker is, is dat de olie niet in het milieu terecht komt. Per jaar moeten er alleen al in Nederland 80 miljoen liter olie verwerkt worden. Door niet te verversen wordt Moeder Aarde dan ook minder belast. En dat is dan jouw bijdrage. Oliemaatschappijen zijn niet met het milieu bezig. Kijkt maar naar de Golf van Mexico en wat er in Nigeria gebeurt.
Wij mensen zijn verantwoordelijk voor de huidige staat waarin Moeder Aarde zich bevindt en het is aan ons om zoveel mogelijk de schade te beperken en ongedaan te maken. Wij hebben de kennis en middelen om deze taak te volbrengen, neem dan ook actie en onderzoek wat voor jou waar is, amen volvo forum!! (ff niet m'n handtekening lezen nu...) Toch ververs ik ook mijn D5 maar de meningen zijn echt verdeeld, altijd geweest.
Je vraag heeft volgens mij meer te maken met angst, jezelf gerust te stellen. De D5 is niet goedkoop dat snap ik maar ze werkt als een beest echt. Beetje olie dr in en klaar. Bij het wegrijden met koude motor beetje met een ei onder je gaspedaal rijden. Als de verwarming warm wordt dan begin je normaal te rijden. Zolang de D5 bestaat rij ik D5, m'n zus ook en echt nooit problemen. Komt helemaal goed met je en je VO L V O boekje. Slaap zacht en geniet van die extra cilinder en die 0,4L extra.
(XC70 D5 MY11/polestar)
Laatst gewijzigd door _XC70_ op 01.01.1970 - 01:00, 0 keer totaal gewijzigd.
Reden: vouten
Reden: vouten
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik kan het hier in toch niet met je eens zijn. Verdunning door diesel, roet, vocht etc is gewoon een "ramp" . Een collega van mij heeft bij een motoren demontage bedrijf gewerkt. 95% van de motoren is stuk gelopen door verstopte olie kanalen. Dat lijkt mij genoeg zeggen?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Oké Thijs... ik denk dan dat die "collega die bij een motoren-demontage bedrijf heeft gewerkt" de waarheid spreekt. Dus dat is dan hoe het zit. Had ik het mis. Duidelijk. Dank je voor je input. Leer ik ook eens wat. Groetjes.