Mijn auto heeft pas (maandje geleden) een onderhoudsbeurt gehad, waaronder olie verversen, maar keek vandaag en stond wederom op minimum.
Ik heb een V50 uit 2008 en rijd gemiddeld (niet zo veel) 50km per dag naar werk en terug en natuurlijk regelmatig meer.
Is dit verbruik normaal?
ik zie hem geen olie lekken, dat wil zeggen, zie niets onder de auto liggen.
Ik zelf gooi er altijd MPM of Valvoline 5W30 Full synthetic in.
Weet iemand of ik er misschien dikkere in moet gooien ofzo en zo ja welke wordt dan geadviseerd?
Niet zozeer merk, maar welke waarden.
Vast bedankt
Welke olie en olieverbruik
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Was even in de war met de user
Ik gebruik zelf altijd de originele Ford olie voor een 1.8. Is goedkoop, en voldoet aan de spec (WSS-M2C913-B) die in het boekje staat. De informatie achterop onthult ook dat het van BP komt, en BP is Castrol..
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... Liter.html
De 1.8 heeft een probleem met olieschraapveren bij een bepaalde serie van 2005 en 2006. Zoek maar eens op Mazda en Ford fora. Zodra dit ontstaat is het niet goedkoop te fixen.. Denk aan 1500 a 2000€. Schijnt te gebeuren bij bepaalde serie dus, en door bepaald rijgedrag waardoor de olieschraapveren vast gaan koeken.
Mijn auto verbruikt ongeveer een halve liter op 20k.
Even afkloppen, dat wel..
Even gezocht: TS heeft een 2.0.
Volgens mij geldt daar hetzelfde olie advies als voor de 1.8
Ik gebruik zelf altijd de originele Ford olie voor een 1.8. Is goedkoop, en voldoet aan de spec (WSS-M2C913-B) die in het boekje staat. De informatie achterop onthult ook dat het van BP komt, en BP is Castrol..
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... Liter.html
De 1.8 heeft een probleem met olieschraapveren bij een bepaalde serie van 2005 en 2006. Zoek maar eens op Mazda en Ford fora. Zodra dit ontstaat is het niet goedkoop te fixen.. Denk aan 1500 a 2000€. Schijnt te gebeuren bij bepaalde serie dus, en door bepaald rijgedrag waardoor de olieschraapveren vast gaan koeken.
Mijn auto verbruikt ongeveer een halve liter op 20k.
Even afkloppen, dat wel..
Even gezocht: TS heeft een 2.0.
Volgens mij geldt daar hetzelfde olie advies als voor de 1.8
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- slammer
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28.05.2014 - 19:50
sequence schreef: Welke motor?
2.0
En wat betreft die Ford olie, dat maakt denk ik toch niet uit Volvo of Ford olie?
En wbt die spec, staat ook niet altijd overal op de flessen, is dat wel belangrijk?
De laatste die ik had was WSS-M2C 913-C Ipv B
Moet je echt specifiek kijken naar de specs?
Is 5W30 synthetic niet voldoende???
Laatst gewijzigd door slammer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
[bcolor=#BF0080]Ben een beginneling in de V50, maar nu al verslaafd[/bcolor]
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
C is de opvolger van B en compatibel met B.
Dus dat is prima.
Volvo olie die aan de spec voldoet is 2x zo duur als Ford olie. Castrol zit er tussenin.
Daarom gebruik ik Ford olie.
Of die spec zo belangrijk is weet ik niet, maar ik houd me er maar gewoon aan.
Dan hoef ik ook niet zo moeilijk te doen met die A3/A5 blabla acea waar iedereen weer andere meningen over heeft.
De een zegt dat je ook specifiek daar op zou moeten letten als je niet specifiek een merk spec hebt, terwijl anderen zeggen dat alleen de viscositeit van belang is..
Dus dat is prima.
Volvo olie die aan de spec voldoet is 2x zo duur als Ford olie. Castrol zit er tussenin.
Daarom gebruik ik Ford olie.
Of die spec zo belangrijk is weet ik niet, maar ik houd me er maar gewoon aan.
Dan hoef ik ook niet zo moeilijk te doen met die A3/A5 blabla acea waar iedereen weer andere meningen over heeft.
De een zegt dat je ook specifiek daar op zou moeten letten als je niet specifiek een merk spec hebt, terwijl anderen zeggen dat alleen de viscositeit van belang is..
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- slammer
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28.05.2014 - 19:50
Nou idd ...JTC30 schreef: C is de opvolger van B en compatibel met B.
Dus dat is prima.
Volvo olie die aan de spec voldoet is 2x zo duur als Ford olie. Castrol zit er tussenin.
Daarom gebruik ik Ford olie.
Of die spec zo belangrijk is weet ik niet, maar ik houd me er maar gewoon aan.
Dan hoef ik ook niet zo moeilijk te doen met die A3/A5 blabla acea waar iedereen weer andere meningen over heeft.
De een zegt dat je ook specifiek daar op zou moeten letten als je niet specifiek een merk spec hebt, terwijl anderen zeggen dat alleen de viscositeit van belang is..
Als je verschillende forums leest wordt het er niet duidelijker op.
Maar naar een dikkere gaan, is denk ik geen optie en al helemaal niet naar 0W30.
Denk dat ik jouw advies maar eens opvolg en voor die Ford olie ga.
Als blijkt dat ik idd zo vaak moet bijvullen.
Mijn volvo geeft namelijk erg laat aan dat de olie bijgevuld moet worden, vind ik.
[bcolor=#BF0080]Ben een beginneling in de V50, maar nu al verslaafd[/bcolor]
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16.10.2015 - 13:22
Misschien iets raars, maar ik heb hetzelfde probleem.
Koude motor olie peilen, trek de peilstok eruit en alles droog. Peilstok er weer in en ik draai de stok een klokslag rond en haal hem er dan weer uit, staat het niveau ver boven max....
Koude motor olie peilen, trek de peilstok eruit en alles droog. Peilstok er weer in en ik draai de stok een klokslag rond en haal hem er dan weer uit, staat het niveau ver boven max....
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Ver boven max doet hij bij mij niet. Maar wel de eerste keer 'niets'. Hebben ze bij de dealer bevestigd dat dat bij dit blok/peilstok gebeurt.
2e keer ophalen is volgens hen correct.
2e keer ophalen is volgens hen correct.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+