actieradius

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
DnA
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 24.09.2013 - 23:57
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

reeds enige tijd volg ik dit interessante forum. Nu heb ik een vraag over mijn XC 90 T8. Deze wordt altijd in de garage opgeladen waar het steeds +/- 10°C is. In het begin (maand geleden) kreeg ik steevast 34km actieradius, na twee weken nog 30km en nu staat deze op 28km na een volle laadbeurt. Zijn er eigenaars met ditzelfde fenomeen?
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

DnA schreef: reeds enige tijd volg ik dit interessante forum. Nu heb ik een vraag over mijn XC 90 T8. Deze wordt altijd in de garage opgeladen waar het steeds +/- 10°C is. In het begin (maand geleden) kreeg ik steevast 34km actieradius, na twee weken nog 30km en nu staat deze op 28km na een volle laadbeurt. Zijn er eigenaars met ditzelfde fenomeen?
Ik ken het zo niet, wel: als kouder, dan minder. Los daarvan, kan zijn dat tie de actieradius berekent nav laatste gebruik en temperatuur (dus niet oplaadtemp). Zie nl wel dat snelweg batterij zuipt, vooral als hogere snelheid (idem met benzine). Kom je daarna in 50km zone, dan blijft de batterijkm te gaan veel langer staan dan op de snelweg. Nog 'n andere kant: je praktijkverbruik, daalt dat ook? Ik kom vanaf het begin al niet veel verder dan 25km, bij jou 23, bij iets warmer 27.
DnA
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 24.09.2013 - 23:57
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

Ik rij meestal dezelfde trajecten, dus daar kan het niet aan gelegen zijn. Afhankelijk van de snelheid past de actieradius idd sneller of trager aan. Dit staat ook zo in de handleiding, ik dacht dat de actieradius gebaseerd is op een snelheid van 70km/h + optimale temperatuur. Ik heb contact opgenomen met Volvo, ze zullen me contacteren van zodra ze nieuws hebben.
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Ben benieuwd, ik heb de laatste 2 weken hetzelfde. Laadt nu ook op kantoor, maar daar is na opladen de actieradius maar 29 of 31, ipv de 33 of 35 die ik gewend ben (theoretische waarden, praktijk is altijd factor minder dan wat aangegeven wordt). Ik heb op kantoor een metertje ertussen laten zetten, daar werd eerder met 2850 watt geladen, 12.5a, vandaag maar 1850 watt, 8.5a...terwijl 13a gekozen is op de stekker.
DnA
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 24.09.2013 - 23:57
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

ik ben afgesproken met de garage om telkens hij volledig is volgeladen de actieradius en buitentemperatuur te noteren over een tijdsspanne van twee weken.
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Ik denk dat de temperatuur de range beïnvloed.
Mijn auto staat binnen, op constant 14 graden. De E-range is continue 35 km.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Naast theoretische range, 35 of 39 (pure) heb je ook de praktijk.
Op de Prodrive sessie tip vd maand gehad, reed eerder altijd in B, want dacht dat je dan verder kwam door meer regeneratie, In de praktijk kwam ik altijd max 27, 28 soms 29km (voc aflezen). Tip was D, dan rij je veel verder uit, en spaar je meer energie dan B, ondanks niet opladen. En dan B als je bv merkt dat je bij moet remmen, liefst tijdig zodat je niet piekt in remmen (= remschijven gebruiken). Net ff getest, en jaja, kwam zo dik 15% verder op volle accu, dik over de 32km. Temperatuur speelt natuurlijk ook mee, maar denk dat met D en slim B en nog wat hogere temperatuur en minder rode lichten die 35 er binnenkort aangaat :-)
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Veel in B betekend extra remmen. Weliswaar met opwekking van elektricitieit. Echter je moet later de afgeremde snelheid weer opbouwen.
Het mooiste zou zijn dat je de 2,3 ton gewicht zo min mogelijk van snelheid laat wijzigen.

Omzetverliezen: die opgewekte energie wordt omgezet naar laadstroom. Vervolgens weer omgezet vanuit de accu naar de EV motor.

Honger rendement met verder vooruitkijken en meer uitrollen, Immers:
- minder abrupt snelheid verlies
- minder energie dat via via opwekking / terug keer naar naar de EV motor wordt omgezet.
- vrijwel niet aanspreken van de schijfremmen. want die energie wordt direct in warmte omgezet en ben je kwijt.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
DnA
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 24.09.2013 - 23:57
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

Vorige week hebben ze een software update geinstalleerd.
in hybride modus terug een actieradius van 35 km, in pure 40km.
DnA
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 24.09.2013 - 23:57
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

Nieuwe software is geinstalleerd. In hybride modus terug een actieradius van 35km, in pure 40km.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

@DnA
Was je actieradius voor de update beduidend slechter?

Zelf merk ik enorm verschil met de buitentemperaturen. In de ochtend is het rond de 5 graden en dat scheelt wel 20% met de middagrit. Zeker als het zonnetje de auto lekker verwarmt tot tegen de 20 gr.
DnA
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 24.09.2013 - 23:57
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

Voor update was range rond de 30km (zie eerste bericht). Wagen laadt binnen op.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”