OPGELOST: Probleem met lezen dvd RTI

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
BeHappy
1st Gear member

Hoi allemaal,

Ik heb een tijdje problemen gehad met de RTI DVD speler in mijn Volvo V70 D5 (MMM_P2001).

Ik wil graag de volgende mogelijke oplossingen met jullie delen:
1) Het schoonmaken van de lens van de laser is al heel vaak genoemd. Dat zou ik eerst proberen.
2) Het opnieuw afstellen van de laser zelf is heel vaak een oplossing en is redelijk makkelijk zelf te doen. Ik zal hieronder beschrijven hoe dit te doen.
3) Je kunt natuurlijk ook de laser zelf vervangen (VED0440 YESSZVED0440), te koop op bijvoorbeeld AliExpress. Controleer dan ook altijd de afstelling en vergeet niet het bolletje tin te verwijderen!!! (zie foto)

Hoe te werk te gaan als je de laser opnieuw wilt afstellen...
Zorg dat je een multimeter bij de hand hebt!!!

1) Haal de DVD speler uit de auto en maak deze open zodat je bij de laser kunt. Je kunt deze handleiding gebruiken:
http://www.holmsten.se//volvoV70/RTI_la ... ntling.pdf
Als je op pagina 23 bent aangekomen, dan ben je ver genoeg.

2) Zet de multimeter op 20Kohm
3) Als je tegen de zijkant van de laser aankijkt zie je een "schroef" (de potmeter) zitten. Zie bijgevoegde foto.
4) Meet de huidige waarde. Dit doe je door te meten linksboven en linksonder van de schroef (laser kijkt naar boven) die onderaan zit . Zie ook pijltjes op de tekening.
5) Stel door heel rustig met de potmeter te draaien deze in op 3.50 / 3.60
Waarschuwing: Ga niet onder de 2.00 zitten want dan kun je de laser kapot maken.
6) Als je de laser opnieuw hebt ingesteld ben je klaar en kun je eventueel de laser nog reinigen (je hebt de boel toch open liggen :-) )
7) Zet de DVD speler weer terug in elkaar (ook hier kun je de beschrijving voor gebruiken)

Succes en dat je nog lang mag genieten van je RTI DVD speler.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door BeHappy op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 AWD SUMMUM - MY 2006
Volvo V70 D5 - 2002
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”