Xc90 T8 en wintersport, goede combi?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Anne900
1st Gear member

Wie is er al met de T8 op wintersport geweest en wat zijn de ervaringen?
Paul
Geartronic member

Ouders van mijn zwager, uitstekend! Maar ook in Zwitserland elke nacht op de stroom. Elektrisch naar boven en genereren naar beneden dat hij eigenlijk weer vol was. Heerlijk.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Conradi
3rd Gear member

Super!

Ik rij met 19"6-spaaks met winterbanden, bevalt erg goed. De AWD doet het uitstekend. Links en rechts wordt getwijfeld of je met voorwielaandrijving plus electro-aandrijving op de achterwielen wel een volwaardige AWD hebt, maar het werk uitstekend. Als een soort elektrische Haldex ;)
Op de Duitse autobahn 150 op Cruise Control gereden, lokaal alles elektrisch gedaan. Autobaanverbuik is overigens zo'n 10 l/100km, met tankstops zo rond de 425 km.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
NielsPHEV
7th Gear member

1:10 wouw als ik 150 km/h rijd haal ik niet eens 1:8 (en sta ik dus na een goede 300-350 km te tanken)
Harryeast
2nd Gear member

Perfecte reisauto voor de wintersport. Enige nadeel is de kleine tank, dus na 300 km langzaam uitkijken naar het volgende tankstation.
Nu voor 2e keer in Oostenrijk, bevalt prima. Helaas is Oostenrijk niet echt "groen" dus hier rij ik op de save modus want laden is er niet bij (geen palen over het algemeen)
IkeV70
5th Gear member

Harryeast schreef: Perfecte reisauto voor de wintersport. Enige nadeel is de kleine tank, dus na 300 km langzaam uitkijken naar het volgende tankstation.
Nu voor 2e keer in Oostenrijk, bevalt prima. Helaas is Oostenrijk niet echt "groen" dus hier rij ik op de save modus want laden is er niet bij (geen palen over het algemeen)
Waarom is een gebrek aan laadpalen reden om op Save-modus te rijden?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60_PHEV
4th Gear member

Conradi schreef:lokaal alles elektrisch gedaan
In de sneeuw rijd ik toch liever in AWD mode.
Volgens mij zou de motor moeten bijspringen als er tractieverlies op de achteras optreedt, maar het is mij met de V60 Plug-In al gelukt om op een ijzige parkeerplaats stil te staan met slippende achterwielen (Pure mode) zonder dat de motor aansloeg.

Milieu en verbruik zijn leuk, maar een glijpartij met schade kost mij teveel.
XC90-Rdesign
1st Gear member

In AWD is het niet noodzakelijk dat je accu vol is. Benzinemotor zorgt dan dat de motoren stroom krijgen ook as de acuu op de meter leeg is.
RoaldH
6th Gear member

IkeV70 schreef:
Harryeast schreef: Perfecte reisauto voor de wintersport. Enige nadeel is de kleine tank, dus na 300 km langzaam uitkijken naar het volgende tankstation.
Waarom is een gebrek aan laadpalen reden om op Save-modus te rijden?
Ja, van de zomer kon ik ook niet laden bij Centerparcs in Frankrijk (ondanks een parkeerterrein met afdaken met zonnepanelen :(. Toen het laatste stuk in AWD gereden om de auto niet met lege accu te parkeren. Volgens VOC us de range 13/14 km.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Paul
Geartronic member

Klopt ja heel irritant dat nergens in Oostenrijk een laadpaal staat, overigens wel op t vliegveld in Innsbruck
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf

IkeV70
5th Gear member

Waarom wil je niet parkeren met lege accu?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
StevieP
Starter

Vertrek morgen naar Oostenrijk! Wat is de beste modus op de autobahn? En wat tanken jullie super 95 of 98?
Conradi
3rd Gear member

De modi maakt niet zoveel uit: Je zult in Hybrid / Pure de accu wel 'leeg' rijden. Dat 'leeg' is trouwens relatief want er is altijd een reserve en echt leeg krijg je 'm gelukkig niet. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je auto het dan niet meer doet. Als je Save gebruikt, zorg dan dat de Batterij voldoende geladen is, omdat anders deze wordt bijgeladen en dat is onnodig extra verbruik.

Ik rij in Duitsland 150 op de Cruise Control. Dan rij je lekker met het verkeer mee (snelste 20%), zonder dat het jakkeren wordt. De motor hoeft dan ook niet zo hard te werken dus tank ik 95/E10.
Overigens mocht ik gewoon laden in Oostenrijk tegen 16 ct kWh ;)

Afbeelding
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Harryeast
2nd Gear member

De reden dat ik hem op save modus zet als ik een lang stuk moet rijden zoals op vakantie, is omdat ik dan met een volle accu vertrek vanaf huis en wanneer nodig alsnog de accu kan benutten op vakantie. Heeft geen zin om in hybride modus weg te rijden als je bijvoorbeeld 900 km moet gaan rijden, want dan is na een half uurtje rijden je accu al leeg. Verder laat de accu bij als hij in save modus staat. Enige irritante is dat je de auto telkens weer als je hem gestart hebt opnieuw in de save modus moet zetten en dat dus niet moet vergeten.
Empereur
1st Gear member

Deze al gezien? Autogefühl in de sneeuw met een T8 - laatste paar minuten.

thavipah
3rd Gear member

Nu twee keer in Oostenrijk geweest met de XC90. De eerste keer fors doorgereden zoals ik met de X5 gewend was. Dat werkte totaal niet. Alle veiligheidsvoorzieningen beginnen dan tegen je in te werken (bijsturen in een snelle bocht waar je dat niet wilt en continu het pingeltje dat je te dicht bij de lijn komt). Daarbij is de auto op hoge snelheid en gas los niet echt stabiel. En zo'n "losse" achterkant op hoge snelheid wekt bij mij geen vertrouwen.
Afgelopen week weer lekker naar Oostenrijk geweest. De auto als een "Volvo" gereden. Rond de 155 km/u met uitschieters naar 170km/u. Dan gaat het prima, de auto gedraagt zich lekker stabiel. De adaptieve cruise control blijft wel een puntje bij deze snelheden, er ontstaan zulke grote gaten tussen mij en mijn voorliggers dat er continu mensen tussen kruipen. Door de lagere snelheid kan je wel lekker meerijden op de middelste baan. Op de heenweg (met veel vrachtverkeer), kwam ik heerlijk uitgerust aan.

Ik heb bij toeval een gratis laadpunt ontdekt op 500 meter van onze overnachtingsplek. Dus iedere middag/avond braaf staan laden en elke keer met het newmotion pasje op de zuil een 0,00 euro te zien. Dus de hele week fijn elektrisch heen en weer gereden naar de skilift. De laadzuil was iedere dag vrij, ik heb maar 1 keer een BMW i3 met Oostenrijks kenteken aan de paal gehad toen ik er ook stond. In Oostenrijk worden elektrische auto's niet gestimuleerd dus die zie je nauwelijks. Verder bergen VW GTE's, Volvo T8's en andere plug in hybrides met Nederlands kenteken gezien. Bij de door mij gevonden laadzuil stond afgelopen week een GTE drie plekken verderop geparkeerd. Blijkbaar had die geen zin om zijn gele kabeltje even in de ander laadplek op de zuil te plaatsen.

Ik heb ook nog een stukje in de sneeuw gereden met de T8 (vlakbij de piste). Het AWD systeem werkt prima en de grip is echt heel erg goed. Dus wat dat betreft geen klachten.

Vandaag weer naar huis gekomen. Ik had mij voorgenomen om net zoals op de heenreis lekker 155 tot 160 km/u te rijden. Omdat er op zondag nauwelijks vrachtverkeer is ging ik uit van een relaxte terugreis. Dat liep anders. Omdat er geen vrachtwagens op de rechterbaan rijden ligt het tempo op zondag veel hoger. Dat hogere tempo vind de XC90 niet fijn dus wederom op de middenbaan in een rustig tempo geprobeerd naar huis te tuffen. Omdat ik graag en veel op de cruise control rijd draaide dit uit op een stressvol verhaal. Op de linkerbaan vliegen de auto's je om de oren, op de middelste baan wordt met zeer wisselende snelheden gereden. Dus even naar links om iemand in te halen heeft als gevolg dat ik met het voetje volgas bij moet geven om mee te komen op de linkerbaan. Omdat ik zelf een giga hekel aan linksrijders heb probeer ik uiteraard zo snel mogelijk weer in een vloeiende lijn naar rechts te gaan, maar door het grote snelheidsverschil met de middenbaan gaat de auto volledig in de ankers (waar gas los in eerste voldoende zou zijn) als ik weer naar rechts schuif. Gevolg is dat ik seinende Duitsers achter mij heb op de middenbaan die zich afvragen waarom die gek hen eerst inhaalt en daarna met nog honderden meters ruimte voor hem volledig op de rem gaat terwijl er niets aan de hand is. Ik heb nog geprobeerd om voorzichtig mijn voet op het gas te houden als ik terugschuif naar de middenbaan. Dat heeft het effect dat de auto als een soort steigerend paard remmend, gas gevend, rollend en remmend terug komt op de middelste baan. Al met al zeer onrustig. Uiteindelijk ervoor gekozen om de auto uit hybride te halen, de power modus in te schakelen en met het voetje de laatste 400 km te rijden. Het wordt tijd dat Volvo ons de mogelijkheid geeft om de ACC zelf uit te schakelen. Ook dan moet je regelmatig de cruise control aan en uit zetten, maar dan kan je als bestuurder wel voorspellen hoe de auto zich zal gedragen.

Inmiddels heb ik 7.000 km op de teller staan. Dit is de auto waar we veel lange afstanden (Oostenrijk/Italie) mee rijden. Tot op heden heeft de XC90 zich niet als de metgezel gedragen die ik vooraf hoopte te vinden. Binnenkort ga ik maar eens met de X5 hybride en de Q7 hybride proefrijden, wellicht ligt het aan mij en snap ik als achtendertigjarig die "nieuwerwetse" moderne systemen niet :)
thavipah
3rd Gear member

Overigens, de wat kleine tank ervaar ik niet meer als een probleem. Elke drie uur even stoppen om de benen te strekken, voor allen een plaspauze en een bak koffie is iets wat ik altijd wel probeerde te doen.
Paul
Geartronic member

Herkenbaar dat andere niet opladen in het buitenland, denk zeker in zo'n golf gte dat de kabel niet meer paste ;-)
Maar top dat die pas het deed, waar zat je in oostenrijk?
Ik had 2 jaar geleden echt grootste lol in verbier, overal laadpaal! Helaas deed pas het alleen 1ste dag, maar met zoveel bekijks wat die twee nederlandse volvo's daar deden. Werkte natuurlijk de pas dag twee niet. Maar toen kwam er gelijk iemand van de energiefirma en die gaf me een pasje die ik die dagen kon gebruiken. In Zwitserland begrepen ze namelijk geen pepernoot dat je per sessie betaalde. Daar had je een pas en dat kost +-200 euro per jaar en daarmee had je onbeperkt electra.

Conradi
3rd Gear member

@thavipah,
Dat gedrag van de ACC erger ik me ook dood aan op de Duitse autobaan. Als je van baan 1 naar 2 teruggaat, en op baan 3 rijdt toevallig iets langzaams, dan gaat ACC inderdaad vol in de remijzers :(
Sowieso kan ik weinig 'adaptive' aan ACC ontdekken, want het is òf gas geven òf remmen. Even gas loslaten, wat we toch zelf anticiperend doen, kent het systeem niet.

Dat de auto instabiel wordt bij hogere snelheden kan ik niet beamen. Heb ook al even 200+ gereden, maar dat gaat prima, zonder de zaken die jij noemt. Ben alleen naar Zuid Duitsland geweest en met volle belading met z'n vieren naar Oostenrijk. Heb jij een dakkoffer of zo?
Los van de auto, hard doorrijden op de Duitse Autobahn is eigenlijk niet meer mogelijk. Ook Duitsers rijden tegenwoordig slordig, te langs links of zijn met andere zaken bezig dan autotijden.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
ruuds70
5th Gear member

dat ergeren op de Duitse autobahn ligt niet zozeer aan je ACC. Dat heb je al met een eenvoudige Cruise Control. Dat ligt gewoon aan de vrijheid van snelheid, lees de werkelijke snelheidsverschillen en je eigen snelheid willen aanhouden in plaats van 'gezamelijk dezelfde snelheid' te willen rijden.
Ik meen ook dat het te maken heeft met eenbuitenlandse nummerplaat en/of geen duitse makelardij auto. Het fatsoenshalve naar rechts gaan voor een aanvliegende linksrijder heeft een stressverhogende ervaring tot gevolg omdat daar iemand rond of net onder de 'richtgeschwindigkeit' opduikt.
Ik mag over een paar weken ook weer naar Oostenrijk en doe dat dit jaar met een cruise control vrije 240, ben beniuwd of mij dat bevalt.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”