Xc90 T8 en wintersport, goede combi?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Johann
5th Gear member
Contacteer:

ACC kun je toch uit zetten door de knop 2 seconden ingedrukt te houden?
NielsPHEV
7th Gear member

Johann schreef: ACC kun je toch uit zetten door de knop 2 seconden ingedrukt te houden?
Nee dat werkt nog niet op de XC90 staat wel in het manual maar functioneert nog niet (net als functies als driver profile etc)

@thavipah,

na drie uur de benen strekken.... als je een beetje doorrijdt heb je met 11/2 uur het oranje tanksymbooltje in beeld hoor en dan blijf je nog onder de 200 km/h
SRI
3rd Gear member

NielsPHEV schreef: Nee dat werkt nog niet op de XC90 staat wel in het manual maar functioneert nog niet (net als functies als driver profile etc)
Niels, dat driver profile, is dat ook de reden dat als je instelt dat je bv altijd op pure wegwilt ipv standaard hybrid, dattie dat niet onthoudt? Klinkt overigens alsof de laatste softwareregeltjes nog geschreven moeten worden, zou het er nog wel aankomen wat erin staat?
thavipah
3rd Gear member

@NielsPHEV: Niet als je rond de 155 tot 170 rijdt. Dan red ik de 350 km prima. Mijn conclusie was dan ook dat sneller rijden geen nut heeft omdat ik dan 4x moet tanken. Daarbij is de auto op hoge snelheid en gas los echt niet stabiel, het kunnen mijn Nokian winterbanden zijn maar de auto heeft dan een achterzijde die de voorkant probeert in te halen. Ik heb geen dakbox, de bagageruimte is zo royaal dat ik dat niet nodig heb (en ski's huur ik bij de lift, allemaal veel gemakkelijker).

Ik ga over een week of twee de auto op de zomerwielen laten zetten. Mei gaan we richting Italië, dan ga ik het nog eens bekijken. Ik hoop dat de auto dan een stuk stabieler is. Zo niet, dan gaat hij de verkoop in.
NielsPHEV
7th Gear member

thavipah schreef: @NielsPHEV: Niet als je rond de 155 tot 170 rijdt. Dan red ik de 350 km prima. Mijn conclusie was dan ook dat sneller rijden geen nut heeft omdat ik dan 4x moet tanken. Daarbij is de auto op hoge snelheid en gas los echt niet stabiel, het kunnen mijn Nokian winterbanden zijn maar de auto heeft dan een achterzijde die de voorkant probeert in te halen. Ik heb geen dakbox, de bagageruimte is zo royaal dat ik dat niet nodig heb (en ski's huur ik bij de lift, allemaal veel gemakkelijker).

Ik ga over een week of twee de auto op de zomerwielen laten zetten. Mei gaan we richting Italië, dan ga ik het nog eens bekijken. Ik hoop dat de auto dan een stuk stabieler is. Zo niet, dan gaat hij de verkoop in.
met 155-170 kmh en 350 km kom je niet aan drie uur. Ik reed nog iets harder en had echt ruim binnen de twee uur de signalering tanken. Instabiel herken ik echt niet en ook ik heb nokian -sjoemel- banden. De xc90 is veeeeel meer stabieler dan de lagere V60PHEV. Neem aan dat je ook luchtvering hebt ? Ik zou zeker de auto (uitlijning ?) laten controleren wat ze kunnen echt als een blok op de weg liggen die nieuwe XC90's
NielsPHEV
7th Gear member

SRI schreef:
NielsPHEV schreef: Nee dat werkt nog niet op de XC90 staat wel in het manual maar functioneert nog niet (net als functies als driver profile etc)
Niels, dat driver profile, is dat ook de reden dat als je instelt dat je bv altijd op pure wegwilt ipv standaard hybrid, dattie dat niet onthoudt? Klinkt overigens alsof de laatste softwareregeltjes nog geschreven moeten worden, zou het er nog wel aankomen wat erin staat?
weet niet of die settings ook in driver profile komen, hoop het wel, maar in ieder geval zaken als stoel en spiegel posities, instelling van thema's van de diverse schermpjes.
diesel01
Geartronic member

Die winterbanden zijn die nog nieuw?
Het zou mij niet verbazen dat je het daar moet gaan zoeken.
In mijn transport tijd moesten wij bij nieuwe banden op de trekas de eerste 50k erg opletten bij berg af, gas los bocht insturen.
Des te langer de overhang(combi met wipkar) des te verder de stap opzij kon zijn, 30 tot 50cm kon de stap maar zo zijn en wanneer je er niet op verdacht bent heb je geheid een verschoninkje nodig
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
SRI
3rd Gear member

thavipah schreef: ...Daarbij is de auto op hoge snelheid en gas los echt niet stabiel, het kunnen mijn Nokian winterbanden zijn maar de auto heeft dan een achterzijde die de voorkant probeert in te halen. Ik ga over een week of twee de auto op de zomerwielen laten zetten. Mei gaan we richting Italië, dan ga ik het nog eens bekijken. Ik hoop dat de auto dan een stuk stabieler is. Zo niet, dan gaat hij de verkoop in...
Nokian, de VW van de autobanden? Check http://www.autoblog.nl/nieuws/finse-ban ... post-84924
Conradi
3rd Gear member

ruuds70 schreef: dat ergeren op de Duitse autobahn ligt niet zozeer aan je ACC.....
Sorry, maar rij een keertje mee zou ik zeggen. Op een driebaans Autobahn ga je van de linkerbaan terug naar de middelste baan, als er dan toevallig in de 'bundel' van de ACC een vrachtauto op de rechter strook rijdt, gaat ACC vol in de ankers. Dan helpt ACC uitzetten niet meer... :(
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
thavipah
3rd Gear member

NielsPHEV schreef: met 155-170 kmh en 350 km kom je niet aan drie uur. Ik reed nog iets harder en had echt ruim binnen de twee uur de signalering tanken. Instabiel herken ik echt niet en ook ik heb nokian -sjoemel- banden. De xc90 is veeeeel meer stabieler dan de lagere V60PHEV. Neem aan dat je ook luchtvering hebt ? Ik zou zeker de auto (uitlijning ?) laten controleren wat ze kunnen echt als een blok op de weg liggen die nieuwe XC90's
Dat is ook mijn punt. De ACC houdt bij die ingestelde snelheid zoveel en zo vaak in dat je gemiddeld rond de 120 uit komt. Dan doe je over een rit van 1000 km met twee stops ongeveer 9,5 uur. Dat vind ik overigens allemaal wel te overzien. De uitlijning van de auto is inmiddels 2 keer gedaan. Bij de tweede keer is het naar rechts trekken verholpen. Na de reis naar Oostenrijk is er weer 2.200 km op de teller bij gekomen. De auto trekt inmiddels weer naar rechts, ik moet continu druk op het stuur zetten om rechtdoor te rijden. De dealer heeft bij de laatste uitlijning aangegeven dat zij vermoeden dat het in de banden zit. Ik weet het niet, ik heb nog nooit een auto gehad waarbij je elke 2.500 km een uitlijnbeurt nodig hebt om hem rechtdoor te laten rijden.

Ik heb bij de terugreis ontdekt dat de auto veel stabieler is in de power mode (het zakken van de luchtvering en de wat stuggere dempers doen hun werk dan goed). Dan is het slingereffect van de achterzijde op hoge snelheid veel minder. De auto is op hoge snelheid bij lange na niet zo stabiel als een echte vierwiel of achterwiel aangedreven auto. Ook de remmen voelen in de powermode beter aan. Maar goed, mijn conclusie is dat de auto heel hard kan, maar dat je dat niet moet willen. De mechanische grip en het stuurgevoel is gewoon minder dan hetgeen ik gewend was. In Nederland allemaal niet zo spannend. Daar rijdt de auto heerlijk. Maar in het buitenland wil ik met deze auto niet op de linkerbaan meejakkeren, ik heb er geen vertrouwen in.
Daarbij rammelt mijn voortrein inmiddels als een malle. Ook een bekend probleem waar ik de dealer maar weer eens over ga bellen. Zoals eerder gezegd heb ik niet zo'n problemen met wat software updates. Dat hoort bij een nieuwe auto. Maar bij de XC90 lijkt het er echt wel op dat wij de laatste testkilometers mogen rijden met z'n allen.
Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
RoaldH
6th Gear member

@thavipah: bij de v60 PIH waren de eerste 5000 km ook minder stabiel dan nu. Destijds bij snelheden > 150, voelde het nogal instabiel aan. Ik heb daar meer mensen over gehoord. Blijkbaar moet de vering zich zetten..,
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
v60pih
4th Gear member

Wegligging van de V60PIH is en blijft dramatisch op hogere snelheid. Gelukkig heeft een Heico set rondom daar veel verbetering in gebracht.
Paul
Geartronic member

Echt nog steeds gelukkig geen last van, maar misschien helpt het dat ik die snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging mis en 19inch eronder heb.
(Overigens zag ik dat mijn V70 wel die snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging heeft hmm)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
NielsPHEV
7th Gear member

@thavipah, Je hoeft niet in power te rijden om de dynamische chassis instellingen te kunnen gebruiken. Ik had op hoge snelheid de auto via de individuele instellingen op hybrid met de dynamische rem, stuur en chassis settings staan wellicht verklaart dat het fenomeen wat jij omschrijft.
Empereur
1st Gear member

Mijn ervaring met snelle ritten in power mode: niets dan goeds - ook totaal geen moeite met wegligging. kleine tank iets minder handig natuurlijk, maar ik stop graag elke 2,5-3 uur even - dan voortaan meteen altijd tanken: so be it.

Over ACC, ik vind dit ook niet ideaal. Ik merk dat ik links blijf zitten want het moment dat de auto op de rechter- of middenbaan in de ankers gaat ipv gas los is gewoon irritant. Wat ik zelf regelmatig gebruik en ik echt als het low-tech alternatief zie, is de 'snelheidsbegrenzer'. Ik was dit gewend van mijn vorige auto (daar zat geen ACC op). Ik stel de snelheid in die ik wil rijden en houd voet op het gas, gas los is uiteraard meteen reactie en betekent dus anticiperen. Ik gebruikte dat in mijn vorige auto al veel meer dan de 'gewone' CC.

Ik vind autopilot in de file wel fijn trouwens.
bobvdbrink
Starter

Mijn vorige auto was een A6 Avant S-Line, lekker strak geveerd. Richting Oostenrijk een prima auto, maar ik kwam er wel moe uit.
Mijn laatste rit naar Oostenrijk was met de T8. In de powermode heb ik gewoon aan de linkerkant meegeknalt met de dikke Duitsers!
Het autootje gaat lekker laag aan de grond kleven (luchtvering) en ik ervaarde meteen dat het overzicht dat ik had veel beter was dan in de A6 Avant.
Geen last van de omschreven schommelingen van @thavipah. De 7% bijtelling maakt het verbruik wel weer goed: 39,7L weg puffen over 226,9km....
Moet ik bij vertellen dat ik een koffer op dak had en waar het kon de 200 aantikte.
Om terug te komen op je vraag @anne900: ik vind het een geweldige auto om mee naar Oostenrijk te rijden!
Ps. de ACC is leuk in NL, maar op de Autobahn moet je vooruit kijken en vroegtijdig anticiperen. Gas los laten en niet vol in de ankers...
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”