ouw ottot's

Geleverd vanaf 2003
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Onze V50 is 10 jaar, 170 k km, carros , interieur nog als nieuw (enfin, voor 10 jaar dan toch).

Ma de mekaniek, das wat anders.

Hij moet nog 4 maanden meegaan, we hebben een andere besteld, ander merk, ik ga daar niet op in, want dat is vloeken in de kerk... :-)

Dus effe nr garage gebracht met de vraag eens te zien of hij nog 4 maaden trekt, blijken 3 vd 4 gloeikaarsen kapot te zijn, niks van gemerkt.

Nooit startprobleem gehad, slaat aan van de eerste tel.

Wel serieus schokken vd motor, als hij warm is nog meer zelfs.

En dat zou nu verholpen moeten zijn, snap er niks van, gloeibougies dienen om de auto te starten dacht ik, onze ouwe otto heeft geen DPF, volgen sd emekaniekr van dienst worden de gleoibougies gebruikt om die DPF wat te helepne, geen idee wat dat inhoudt. Maar ik vraag me af hoe die motor stabiler draait met nieuwe gloeibougies, terwijl die niks doen als hij warm is....

In elk geval hebben ze hem uitgelezen en er zat geen andere fout in. Benieuwd wat het geeft na een weekje rijden, gisteren reed hij in elk geval perfect.

Zou te gek zijn als hij nu door zijn kwade periode is en ng wat langer meegaat. bvb tot de nieuwe V40 er is, of de XC40.
Luuk87
2nd Gear member

Een 1.6D gok ik? Met 170kkm is dat ding écht niet op hoor, houdt het nog wel eventjes uit. Bijzonder dat je niks gemerkt hebt van de kapotte gloeibougies, dat wel.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Ben
Executive Member
Contacteer:

Wat betekent de titel van je bericht ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
BG_Volvoforum
3rd Gear member

2.0D, maar korte afstanden, motor ziet echt af van die korte ritjes, daarom hebben we nu een benzine gekocht.

Ouw Otto's had het moeten zijn, = oude auto's.

voorste remschijven, 2massavliegwiel, waterpomp, koppeling, draagarmen, achterste uitlaat, gloeikaarsen, aircopomp, schakelaar achterklep, onderhoud van 240K op 165K laten doen, dat allemaal op 1 jaar, meer dan 5000 euro kosten gehad op dat jaar. waarvan de grootste hoop eigenlijk in het laatste half jaar.
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Ben schreef: Wat betekent de titel van je bericht ?
Afrikaans?
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
YannickC
2nd Gear member

En hoe kort waren die korte ritjes? Die van ons gaat ook dagelijks 10km heen en 10km terug doen. Maar in het weekend zal ik wel op tijd en stond er eens mee doorblazen...
En hij heeft net een nieuwe roetfilter en was gewoon van dagelijks 50km autostrade te doen. Nu tot zijn 145dkm. Ook een 2.0d
Luuk87
2nd Gear member

Die korte ritjes zijn echt niet goed voor een diesel (zeker 1 met roetfilter, die moet kunnen regenereren), dat heeft hij goed. Eigenlijk is juist de DPF het bezwaar, maar door korte stukjes loopt de auto langere tijden erg rijk en dat geeft ook meer roetafzetting in bijvoorbeeld de EGR. Als de auto wil regenereren (lampje op dashboard) moet je hem dat eigenlijk gewoon laten doen en dat betekent dat je toch echt zo af en toe 100+km moet rijden. Als je dat doet, scheelt het de helft van het gedonder (gaat hij in ieder geval niet op hol). Handiger is om de DPF eruit te laten halen, 100% minder zorgen.

2.0D is ook economisch niet interessant voor 10km vice versa w/w, maar goed ik heb er zelf 1 en het rijdt wel fijn.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D

toppertje
6th Gear member

als ik een Volvo had die met 170 dkm "op"was, kwam er nooit geen Volvo weer.
wat een verschrikkelijke onzin.
geen glans zonder wrijving
BG_Volvoforum
3rd Gear member

haha onzin,

maandag binnen geweest owv rammelende motor onbelast als hij warm is,

aand e PC gehangen, geen foutmelding, enkel gloeikaarsen, bleken er 3 defect te zijn,

vervangen,

vandaag pas proefrit kunnen maken, gerammel is er nog steeds.

Onbelast draait deze motor net boven de 800 RPM, ik schat een 820, vortgaande op de ontbrekende streepjes...

de motor schudt dan redelijk hevig, bij vertrekken heeft hij niet genoeg vermogen en lijk thet alsof hij wil stilvallen, dus geef ik wat gas bij en is hij weg, normaal kan ik de koppeling rustig loslaten en rijdt hij weg, nu dus niet meer. Is al 2 keer op die manier stilgevallen.

Ik dacht dat de motorsteunen defect waren, maar mijn garagist laat me weten dat ze nog noiit motorsteunen of rubber vervangen hebben op zo een model...dus dat kan het niet zijn denk ik dan maar.

Distributieriem is pas vervangen, zou het kunnne dat die een tandje verkeerd ligt?

Heb ik al opgelijst dat ik al aan 5000 euro vervangeingen zit op een goed jaar, auto is 10 jr, marktwaarde 3000 tot 3400 euro in Belgie (opgevraagd bij 3 opkopers), en nog steeds loopt hij niet goed.

De aricopomp is defect, de uitlaat moet vervangen, de motor zal ook wat kosten vragen eerdat hij goed loopt.

Dus, onzin of niet, ja die auto is op, tenzij je 5000 - 6000 euro kosten perfect normaal vindt op een jaar?

Wij rijden heen en weer korte ritten van 13km enkel, of 7 km enkel (mijn werk, haar werk).

Auto heeft geen RPF.
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

@BG_Volvoforum Dus omdat toevallig jou V50 na 170.000 km gaar is zijn ze dat allemaal, wat een onzin.

Ik heb er ruim 100.000 meer op staan met een benzineblok, in het vorig leven is de V50 van 2 wagenparkbeheerders geweest en zal er wellicht minder netje mee zijn gereden dan wanneer het particuliere eigenaren betroffen had, en die rijd als een zonnetje, geen rammeltje, piepje, kraakje of rotte onderdelen.

Neemt niet weg dat een berg kosten nooit leuk is natuurlijk.

De rotte uitlaat kan heel goed komen door kleine stukjes rijden (zoals je zelf aangeeft), er blijft dan veel condens etc achter in de uitlaat. Als je langere trajecten rijd zal de uitlaat goed warm worden en heb je daar minder tot geen last van. (ervaring)
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Dag Sebastiaan,

ik denk niet dat ik gezegd heb dat alle V50 s op zijn na 170 k km, ik spreek enkel over de onze in onze rijomstandigheden.

Onze wagen heeft dus 17 k km per jaar gemiddled gedaan, de gemiddelde snelheid op de BC is iets van een 45 km/uur meen ik.

Stel je doet op 10 jaar met een zelfde auto 300 k km ,dan kan het goed zijn dat die wagen er beter aan toe is dan de onze, net omdat wij die korte ritjes maken.

Voor een diesel, denk ik, is ons rijpatroon nefast, korte afstanden, motor nauwelijks warm, stadsverkeer.

Als je 300K km op 10 jr doet, kan dat enkel als je ritten langer zijn, dus de motor wordt netjes warm, je schakelt minder, je rijdt constantere snelheden.

Onze volgende is een benzine geworden.

Om even aan te geven hoe goed deze Volvo is; onze vorige wagen was een Ford, die gaf de geest effectief na 6 van die jaren rijden, net geen 100K km, de volvo houdt het eigenlijk 9 jaar goed vol, want het laatste jaar was er net teveel aan.

Toen wij de Volvo kochten, deden we 20k km per jaar, over de jaren , owv ander werk, is dat gezakt naar 15K per jaar nu.

10 jaar gelden was de jaarlijkse kost van een diesel significant lager (in Belgie) voor die jaarlijkse kms , dan nu.

Ik ga het koppel van een diesel missen (320 in de V50, naar 250 in de nieuwe benzine, zucht, chiptuning is al gecontacteerd en dan heeft ie 305 Nm)
Cascarsi
2nd Gear member

Deze afstanden rijd ik niet, die fiets ik!
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

BG_Volvoforum schreef: Om even aan te geven hoe goed deze Volvo is; onze vorige wagen was een Ford, die gaf de geest effectief na 6 van die jaren rijden, net geen 100K km, de volvo houdt het eigenlijk 9 jaar goed vol, want het laatste jaar was er net teveel aan.
Jouw Volvo is technisch een Ford...
Dus Ford heeft vooruitgang geboekt :whistle:
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
BG_Volvoforum
3rd Gear member

haha, goed opgemerkt !!
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Carscari, knap!!

Veel onderhoud nodig? :-)
toppertje
6th Gear member

maar wie koopt er dan ook met zulke korte ritjes een diesel?
dat is op voorhand al vragen op problemen.
wat ik ook vreemd vind,maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, is dat je een gechipte benzineauto wil voor die korte ritjes.
iets in mij zegt iets over rijstijl enz.
geen glans zonder wrijving
gose91
3rd Gear member

Een auto is toch totaal niet ontworpen voor alleen maar van dit soort afstandjes?! Of het nou een benzine is of diesel, Volvo of iets anders.
Alles aan zo'n apparaat is ontworpen om enigszins warmgelopen te functioneren, niet van 10 graden tot de 60 als je bij je eindbestemming bent...
Het enige defect dat ik niet aan dit gebruik zou kunnen toeschrijven is de schakelaar van het kofferbakdeksel.
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Jullie hebben allemaal gelijk,

diesel noch benzine is gemaakt voor deze korte afstanden.

Blijkbaar kan een benzine er toch wat beter tegen dan een diesel.

Chippen, das puur persoonlijk.
Luuk87
2nd Gear member

BG_Volvoforum schreef: Jullie hebben allemaal gelijk,

diesel noch benzine is gemaakt voor deze korte afstanden.

Blijkbaar kan een benzine er toch wat beter tegen dan een diesel.

Chippen, das puur persoonlijk.
Benzine kan er zeker weten beter tegen, die is veel sneller op temperatuur wat de boel nog een klein beetje helpt. 7 kilometer is voor niet één auto voldoende om warm te worden en hoewel ik het bewonderenswaardig vind dat je toegeeft dat het door jullie gebruik komt, vind ik het apart dat je überhaupt auto's na dergelijke kilometerstanden "volledig op" vindt. Dan zijn óf jouw standaarden bijzonder, óf je doet er iets heel geks mee. 5000 euro onderhoud in een jaar is erg veel dus je standaarden zullen wel meevallen. Wat vreet je ermee uit dan? O-)

Je zou haast vermoeden dat jullie koud al zwaar gaan belasten oid, daar kunnen diesels écht niet tegen. Benzine houdt er ook niet van maar maar dat kan allemaal net even iets minder kwaad. Als ik jullie was zou ik het kleinst mogelijke autootje met het kleinst mogelijke blokje kopen, die zijn nog een beetje op tijd warm. Dat, of regelmatig lange afstanden rijden, of accepteren dat je autos in recordtempo afschrijft.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D

Luuk87
2nd Gear member

Een wat serieuzere kanttekening, trek je EGR stekker eens los. Als de EGR loopt te kloten krijg je ook de raarste klachten en hem lostrekken kan nul komma niks kwaad, het is een poging waard en je kunt het prima zelf.

- Motorkap open
- Plastic afdekkap loshalen (gewoon omhoog trekken, zijn drukknoppen)
- Je ziet een metalen buis van voor naar achter lopen: volg die naar achteren
- Waar de buis eindigt begint je EGR, in dat kastje zit een stekker. Haal die los.
- Plastic kap weer vast
- Motorkap weer dicht

Als je de auto uitleest geeft dit een code (milieudingetje) maar je dashboard zegt niets en de motor loopt beter. Stotteren en slecht stationair lopen kan heel goed worden veroorzaakt door een slechte EGR. Alleen even aan denken dat je de stekker er voor de APK weer indoet, met die code komt ie er niet door. Als dit helpt is een meer permanente oplossing dat je de EGR ook echt afsluit door een blinde plaat, maar dat is meer werk.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D

Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”