Sinds een aantal dagen springt het olielampje af en toe aan. Ik heb het oliepeil gecheckt en deze is normaal.
Het lampje brandt soms bij het starten of licht ineens op tijdens het rijden. Er is ook een dag geweest dat deze de hele dag brandde, maar ook een dag waarop het lampje helemaal niet gebrand heeft. Er zit dus weinig 'structuur' in.
Wat denken jullie? Los contact? Sensor stuk?
Het gaat overigens om een V50 1.6D uit 2005.
Olielamp brandt af en toe, oliepeil normaal
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Ik zou eerst eens de aanzuigzeef (laten) controleren. Die kan vollopen met ongein als vloeibare pakking of andersoortige meuk die de boel verstopt, en dan valt er voor de oliepomp ook niets meer aan te zuigen. Oliepompen zelf kunnen stuk gaan maar dat heeft dan vaak als oorzaak het voorgenoemde, onder normale omstandigheden worden ze aardig goed gesmeerd en zo.
Het is inderdaad een oliedruklampje, en als die überhaupt gaat branden tijdens het rijden moet je dat héél serieus nemen. Lagerschade is zo opgelopen en dat loopt ernstig in de papieren. Die sensors gaan eigenlijk niet kapot dus ga er niet vanuit dat "het lampje stuk is".
Het is inderdaad een oliedruklampje, en als die überhaupt gaat branden tijdens het rijden moet je dat héél serieus nemen. Lagerschade is zo opgelopen en dat loopt ernstig in de papieren. Die sensors gaan eigenlijk niet kapot dus ga er niet vanuit dat "het lampje stuk is".
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38
Even andersom gedacht, als het lampje al zolang heeft gebrand en de auto rijdt nog zou het goed de sensor kunnen zijn natuurlijk.
In ieder geval eerst laten checken, lagerschade en kapotte turbo's zijn geen goedkope grappen. Linea recta naar de garage zonder omwegen.
In ieder geval eerst laten checken, lagerschade en kapotte turbo's zijn geen goedkope grappen. Linea recta naar de garage zonder omwegen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29
Dank voor de reacties!
Er zit sinds een paar maanden nieuwe turbo op, met bijbehorende aanpassingen voor de olietoevoer (garantie-eis van leverancier). Het verhaal van de zeefjes ken ik, dat zal 't waarschijnlijk dus niet zijn.
Zo snel als het probleem kwam, is 't ook weer verdwenen. Toch ga ik er maar even mee naar Volvoservice, om er zeker van te zijn dat ik de auto niet aan gort rijd.
Er zit sinds een paar maanden nieuwe turbo op, met bijbehorende aanpassingen voor de olietoevoer (garantie-eis van leverancier). Het verhaal van de zeefjes ken ik, dat zal 't waarschijnlijk dus niet zijn.
Zo snel als het probleem kwam, is 't ook weer verdwenen. Toch ga ik er maar even mee naar Volvoservice, om er zeker van te zijn dat ik de auto niet aan gort rijd.