Automatische versnellingsbak defect?

Plaats reactie
EWS67
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.01.2016 - 17:37

Beste allemaal,

Afgelopen week op weg naar huis verschijnt plotseling de foutmelding 'versnellingsbak service spoed' in beeld inclusief een rood gevarendriehoekslampje bij mijn XC90 2.9 T6 uit 2005. Op dat moment rijdt de auto ook anders. Minder power, minder reactief en schakelt niet echt (lekker) meer. De volgende ochtend naar de dealer met de vraag wat er aan de hand kan zijn (de buikpijn begon al na het lezen van diverse reacties op het internet). Men las de volgende foutcodes uit: TCM002A, TCM002F, TCM0028, TCM0029 maar kon erg weinig inhoudelijks vertellen. Men had niet meer dan 50 mtr gereden.Men had de boel gereset, de melding was weg en ik moest maar verder rijden tot dat de storing terug kwam. Dan kon men verder kijken aan de hand van de foutmeldingen. Er was een diversiteit van 'oplossingen' en van geen van alle werd ik echt blij.....

De korte reis naar huis (< 5KM) was niet echt een feestje. Hoewel het schakelen beter ging liep de bak niet lekker en voelde het schakelen erg onrustig. De volgende dag had ik meer tijd dus een aantal dingen combineren om een stukje te rijden. Binnen 10 minuten kwam opnieuw de foutmelding terug. De avond van te voren had ik nog e.e.a. op het web opgezocht en kwam een 'specialist' tegen in de buurt. Men wist alles van automatische bakken af i.c.m. 4X4 etc. Daar de reactie van de dealer mij niet echt gerust stelde doorgereden naar de 'specialist'. Na een korte uitleg en een stukje rijden heeft men de auto uitgelezen: foutcode TCM002A. Na intern ruggespraak aldaar kwam men met de mededeling dat de luchtmassameter defect moest zijn en dat dit tot zeer grote waarschijnlijkheid de oorzaak van de klachten moest zijn. Immers een defecte luchtmassameter geeft verkeerde waardes aan het motormanagement systeem en dat zorgt ervoor dat de bak verkeerd schakeld. Als kers op de taart het heugelijke nieuws dat een defecte luchtmassameter er voor kan zorgen dat de automatische bak defect is en komt revisie om de hoek.

De luchtmassameter is inmiddels vervangen maar de auto rijdt nog steeds niet als het moet. De schakelmomenten zijn abrupt, af en toe 'slipt' de bak en soms duurt het iets langer voordat je vooruit gaat. De conclusie is een bakrevisie.... :-/

Heeft iemand ervaringen met deze klachten want een ruilbak via Volvo is 6.3K Euri, via de specialist bijna 5K Euri en van beide bedragen trekt het bloed rond de neus weg. Is het mogelijk om direct de versnellingsbak uit te lezen? Is dit normaal na 150K KM rijden? Het oliepeil is perfect, de olie ziet er goed uit etc. en tot afgelopen week nergens last van gehad. De auto liep als een zonnetje!

Graag jullie advies, mening, tips, suggesties etc. Ik zie een diversiteit aan 'revisie specialisten' en ben inmiddels begonnen met het aanschrijven van een aantal.
XC60 T5 Momentum MY19 Polestar tuned
XC90 T6 MY05
Onderhoud bij Volvoservice.Eu
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Oei oei, geennidee waar je geweest ben of waar je woon, maar blijkbaar ziet men je als melkkoe
ik ken het revisie wereldje een beetje van binnenuit
de volgende adressen raad ik je aan
startrans renswoude
Autrans lunteren
automatic gear andelst
rietbergen van eeden noordwijkerhout
Success!

nb de T6 is niet de meest bertouwbare......
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11740
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Even een stomme vraag: hebben ze ook de automaatbak zelf gereset? Dan zou het kunnen zijn dat de bak zichzelf nog opnieuw moet inleren en dat het rare schakelgedrag de komende dagen beter moet gaan.

Misschien een telefoontje richting de eerste dealer om te checken?

Een defecte luchtmassameter een plotseling defecte bak veroorzaken? Lijkt mij erg vreemd...

Hoeveel kilometers heeft de auto gelopen? Is de bak ooit gespoeld geweest?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
EWS67
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.01.2016 - 17:37

Allereerst bedankt voor de reacties. De auto heeft 'pas' 155000 KM gelopen en rijdt verder als een zonnetje. Dat de dealer denkt alleen aan zijn eigen knip, vandaar het 'genereuze' voorstel om via Volvo NL een ruilbak te plaatsen. De tweede partij was Saris 4X4 uit Valburg. De logica van de defecte luchtmassameter is niet een hele vreemde (en ook door meerdere partijen bevestigd). De luchtmassameter is een belangrijke databron voor het complete motormanagement. Als deze verkeerde waardes meet/doorgeeft kan dat inhouden dat de druk in de versnellingsbak onjuist is cq dat de overbrenging niet goed is. Het gevolg is snellere slijtage etc. Het is niet zo dat een defecte luchtmassameter direct de bak molt maar dat die sensor al langer defect was (waarom er dan geen foutmelding is gegeven geen idee!) en dat geleidelijk de bak hier harder door slijt. De 'versnellingsbak service spoed' melding is dan een logisch vervolg. Feit is wel dat na het vervangen van de luchtmassameter er geen nieuwe foutmeldingen meer zijn verschenen...... echter de bak schakelt nog steeds niet naar behoren. Ook niet na een reset.

Ik ben inmiddels bij Ganzeboom geweest en die stellen voor de bak te herstellen (2e en 3e versnelling slippen) ipv een revisiebak te plaatsen. Men heeft ervaringen met deze GM bak (bekende klacht voor hen) en vind gezien de lage KM's vervanging van de bak niet nodig. Het flushen van de bak is in deze situatie niet van toepassing. De TCM0028, TCM0029 codes geven ook aan dat de overbrenging van de 2e en 3e versnelling niet goed is. Iets wat je direct merkt met het rijden/optrekken etc. De kosten van reparatie zijn nog steed hoog maar aanzienlijk lager dan een revisie bak van Volvo of Saris. Automatic in Andelst heb ik gebeld maar die waren niet echt enthousiast om een T6 bak te herstellen/vervangen.
Laatst gewijzigd door EWS67 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
XC60 T5 Momentum MY19 Polestar tuned
XC90 T6 MY05
Onderhoud bij Volvoservice.Eu
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Ganzeboom, goede keus , zij hebben alle facetten van bak revisie in huis
de bedrijven die ik noemde besteden de converter uit (revisie koppelomvormer, maar voor jou niet van belang )
AG heeft denk ik te weinig ervaring met de T6 (klein bedrijf, vnl bmw, mercedes en ouwe amerikanen dacht ik )
tja ik ken de eigenaar een beetje , wel een betrouwbare vent
Succes, hopenlijk rij je snel weer met een soepel rijdende wagen
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11740
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Gezien de leeftijd van de bak zou een spoeling helemaal geen kwaad kunnen als dit nog niet eerder is gedaan. Zou goed kunnen zijn dat de beleving van de bak dan ineens heel anders is.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27347
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou het zeer zeker aanraden inderdaad.
In mei 2014 is mijn bak gespoeld met 187.000 km op de teller en toen was het precies op tijd.
Wil dit jaar de bak wederom laten spoelen, net als de vorige keer als onderhoud want dit kan de levensduur van de bak zeer zeker verlengen.

Ondanks dat de olie nog goed was is het rijden er alleen maar op vooruit gegaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

EWS67 schreef: Allereerst bedankt voor de reacties. De auto heeft 'pas' 155000 KM gelopen en rijdt verder als een zonnetje. Dat de dealer denkt alleen aan zijn eigen knip, vandaar het 'genereuze' voorstel om via Volvo NL een ruilbak te plaatsen. De tweede partij was Saris 4X4 uit Valburg. De logica van de defecte luchtmassameter is niet een hele vreemde (en ook door meerdere partijen bevestigd). De luchtmassameter is een belangrijke databron voor het complete motormanagement. Als deze verkeerde waardes meet/doorgeeft kan dat inhouden dat de druk in de versnellingsbak onjuist is cq dat de overbrenging niet goed is. Het gevolg is snellere slijtage etc. Het is niet zo dat een defecte luchtmassameter direct de bak molt maar dat die sensor al langer defect was (waarom er dan geen foutmelding is gegeven geen idee!) en dat geleidelijk de bak hier harder door slijt. De 'versnellingsbak service spoed' melding is dan een logisch vervolg. Feit is wel dat na het vervangen van de luchtmassameter er geen nieuwe foutmeldingen meer zijn verschenen...... echter de bak schakelt nog steeds niet naar behoren. Ook niet na een reset.

Ik ben inmiddels bij Ganzeboom geweest en die stellen voor de bak te herstellen (2e en 3e versnelling slippen) ipv een revisiebak te plaatsen. Men heeft ervaringen met deze GM bak (bekende klacht voor hen) en vind gezien de lage KM's vervanging van de bak niet nodig. Het flushen van de bak is in deze situatie niet van toepassing. De TCM0028, TCM0029 codes geven ook aan dat de overbrenging van de 2e en 3e versnelling niet goed is. Iets wat je direct merkt met het rijden/optrekken etc. De kosten van reparatie zijn nog steed hoog maar aanzienlijk lager dan een revisie bak van Volvo of Saris. Automatic in Andelst heb ik gebeld maar die waren niet echt enthousiast om een T6 bak te herstellen/vervangen.
LMM's zijn bijna nooit helemaal stuk. Daarom geen melding.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3975
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Heel herkenbaar helaas TS.
Ga maar langs Elst en je wordt weer blij van de service en een (veel) aantrekkelijke(r) rekening.
Als je een constante slip hebt, vrees ik dat je (net als ik) een andere bak moet.
Geen nood: een andere auto is vele malen duurder....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
EWS67
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.01.2016 - 17:37

Spoelen heeft geen zin (meer) maar wellicht voor de toekomst iets om in gedachten te houden. Herstel van de bak i.p.v. een andere bak lijkt de beste en goedkoopste oplossing op dit moment.

@ Mees, waar in Elst adviseer jij om langs te gaan?
XC60 T5 Momentum MY19 Polestar tuned
XC90 T6 MY05
Onderhoud bij Volvoservice.Eu
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3975
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Obbe van www.Volvotune.nl en Dennis van www.Volvoservice.eu, beiden forumsponsers
en beiden in hetzelfde pand.
Zij hebben mij meerdere malen uitstekend geholpen.
Overigens was dat wel toen ze nog bij GSpowerflush gehuisvest waren, onder leiding van Gery.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
EWS67
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.01.2016 - 17:37

Inmiddels een aantal weken verder. Uiteindelijk de keuze gemaakt om de bak te laten repareren bij Ganzeboom. Een juiste keuze, de 3e versnelling was gaar en ook een puntlager in het differentieel was al flink versleten. Mijn auto rijdt weer als een zonnetje, over 50K km toch maar eens de bak flushen en kijken of de herstelde bak het langer dan 150K km uithoudt.
XC60 T5 Momentum MY19 Polestar tuned
XC90 T6 MY05
Onderhoud bij Volvoservice.Eu
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi dat is dan weer opgelost en inderdaad hopen dat de bak nu langer meegaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”