Productiecapaciteit Zweedse Volvo-fabriek verhoogd

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Ben
Executive Member
Contacteer:

AMSTERDAM - Volvo Cars heeft toestemming gekregen van lokale overheden om de productiecapaciteit in zijn Zweedse fabriek te Torslanda te verhogen. De autobouwer mag nu vanwege milieueisen maximaal 260.000 auto’s op jaarbasis in de faciliteit vervaardigen.

In de toekomst gaat dat plafond naar 350.000 units. Volgens de woordvoerder van het merk zijn er geen plannen om de capaciteit direct vol te plannen. Volvo wil extra volumemogelijkheden achter de hand hebben wanneer de markt meer auto’s vraagt dan Volvo er op dat moment bouwt.

bron: Autotelegraaf
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Richard
7th Gear member
Contacteer:

Dat klinkt toch alsof ze het wel gaan verwachten.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Cocky
3rd Gear member

Ja, das waar. Maar ook wij in gent gaan verruimen, door de komst van de XC50 en de C30 die we hier bouwen en (maar dit is nog intern nieuws) eventueel het aandeel XC90's die we gaan mogen maken zal 2007 een jaar van perfectionnering en verbouwing van het productieapparaat zijn. Zo krijgt de zone waarin ik als maintenance actief ben alleen al 4 robotparken en ettelijke fixturen bij.

Dat wordt een druk jaartje! Ze zijn idd duidelijk iets aant verwachten.
Life is short, live it fast.
V70ORD5
4th Gear member

Beetje jammer als je bedent dat er in Limburg nog een fabriek staat met capaciteit waar men staat te springen om nieuwe opdrachten binnen te halen.
Waarom maakt Volvo daar geen gebruik van?
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Maurice Pierik
4th Gear member

V70ORD5 schreef:Beetje jammer als je bedent dat er in Limburg nog een fabriek staat met capaciteit waar men staat te springen om nieuwe opdrachten binnen te halen.
Waarom maakt Volvo daar geen gebruik van?
Misschien omdat Volvo geen eigenaar is van die fabriek en omdat Ford moeilijk zal doen bij gebruikmaking van capaciteit aldaar.
Ford zal eerder willen dat Volvo naar Genk komt, om daar de volumes op te krikken.
Richard
7th Gear member
Contacteer:

Lijkt mij ook ja. Ik ben bang dat Nedcar het heel moeilijk gaat krijgen. Zoniet dat ze in de toekomst de deuren zullen moeten sluiten
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
s80 1999
4th Gear member

zonde, echt zonde gewoon.
Cocky
3rd Gear member

Hou er ook rekening mee dat Volvocars Gent de productiefste is van de volvomakers stukken beter dan zweden zelfs. We zijn tevens het enige "filiaal" binnen de PAG groep dat voldoende winsten geboekt heeft de voorbije jaren.

Daarbij komt dat we hier de faciliteiten reeds hebben, alles is aanwezig om meer werk aan te nemen, waarom dan ergens een ander kleiner bedrijfje vol geld pompen voor aanpassingen om het in de vaart te krijgen? Tis uiteraard spijtig dat Volvo onder ford is gekomen, veel van onze technologie zit nu in die amerikaanse junk en een amerikaan kijkt enkel op zijn geld, dat merken we hier dagelijks aan de bruikbare budgetten, meer met minder is hun eerste en hun laatste..

Kijk maar naar zuid afrika, daar was het ook de boeken dicht..
Battlecruiser
8th Gear member

Is Gent niet óók productiever omdat daar meer kleinere Volvo's gemaakt worden met gemiddeld minder technische foefjes?
Ik dacht dat men in Zweden bv. meer S80's en XC90's maakt.

En doordat Ford Volvo heeft overgenomen was er ineens kapitaal om een grote stroom nieuwe modellen te introduceren, die anders nooit hadden gekund...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Live
4th Gear member

Zal vast wel onernagedacht worden, daar ben ik niet bang voor

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
Cocky
3rd Gear member

Neen, dat is een grote misopvatting, uiteraard zijn de S40 en zo er gekomen op het platform van de focus, maar in feite houdt ford ons meer tegen voor nieuwe modellen dan dat ze ons stimuleerd en geld geeft. En wat betreft de verschillen in de mdellen zweden vs gent, ook daar zit het em niet. Zweden heeft de S80, XC90, enkele V70's per jaar en enkele resten S40, maar wij hebben C30 (nieuw model, nog veel fouten en problemen) S40, S60, V70, volgend jaar de XC50, de V50 en we hebben een hint gekregen dat de overschotten XC90 ook naar ons zullen komen.

Zwede heeft zelf bekend op de intranetsite dat het zich wil toespitsen op het ontwerp meer dan op de productie omdat zij in Gent een flexibeler, productiever bedrijf zien. wij laaglanders en duitsers zijn gewoon erg goeie werkkrachten..
Cocky
3rd Gear member

Zweden zijn en blijven vikings, maar ze waren vergeten dat volvo's geen drakars zijn :D
Battlecruiser
8th Gear member

Ja ja, maar een S80 met veel opties bouwen zal toch wel meer arbeidstijd vergen dan een S40?

vóórdat Ford eigenaar was, kon Volvo zich nauwelijks nieuwe modellen veroorloven en nu regent het nieuwe modellen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Cocky
3rd Gear member

lijntijd S80 is gelijk aan de lijntijd voor een V70.. als wagens achter elkaar op een ketting staan kunnen ze elkaar niet inhalen he en NEEN!! ze hebben geen liftsystemen, trust me, ik werk op volvo en ben vorig jaar naar torslande geweest, volgend jaar opnieuw! Geweldig die kunstmatige waterval midden in het bureaucomplex, heel (re)laxerend ;)
Turbobiker
1st Gear member

Battlecruiser S80 schreef:Ja ja, maar een S80 met veel opties bouwen zal toch wel meer arbeidstijd vergen dan een S40?
Nee, een rijker uitgeruste wagen betekent niet direct een langere bouwtijd. De opties worden namelijk niet apart ingebouwd. Als het gaat om een luxere stoel (stoelverwarming, electrisch verstelbaar) dan wordt op de lopende band gewoon een luxere stoel ingebouwd. Kost evenveel tijd als een niet luxe stoel. De luxere stoel wordt (waarschijnlijk) extern opgebouwd en afgeleverd aan de lopende band als het bestelde model voorbij komt.

Andere opties is vaak een kwestie van een ander afdekklepje en een ander stekkertje aansluiten. Gebeurt ook niet aan de lopende band, maar voordat het betreffende onderdeel (dashboard...) gemonteerd gaat worden in de wagen.

Extern kost het dus waarschijnlijk wat meer tijd, maar dat is ook de meerprijs. Aan de band zelf is het niet moeilijker of tijdrovender. Misschien is een grote wagen als een S80 zelfs sneller op te bouwen omdat er meer ruimte is om een onderdeel er eenvoudiger in te manouvreren.

En dat vind ik eigenlijk het knapste aan het hele auto ontwerp: hem zo construeren dat je hem eenvoudig in elkaar kunt zetten. (lijntjes trekken kunnen ze op de kleuterschool ook al :roll: )
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Cocky schreef:lijntijd S80 is gelijk aan de lijntijd voor een V70.. als wagens achter elkaar op een ketting staan kunnen ze elkaar niet inhalen he en NEEN!! ze hebben geen liftsystemen, trust me, ik werk op volvo en ben vorig jaar naar torslande geweest, volgend jaar opnieuw! Geweldig die kunstmatige waterval midden in het bureaucomplex, heel (re)laxerend ;)
En de lijntijd van een S80 Executive?
Battlecruiser
8th Gear member

De lijntijd hoeft trouwens niet synoniem te staan voor de hoeveelheid arbeid die er in een produkt gestopt moet worden.
Bewerkelijke produkten krijgen onderweg meer mensen toebedeeld.
Volvo Rules the Road
Maurice Pierik
4th Gear member

De productie van verschillende modellen vereist dat de auto's in dezelfde stappen en dezelfde tijdsduur in elkaar kunnen worden gezet. Een luxer model moet dus zonder al te veel fratsen te fabriceren zijn op de gewone lijn.

Een manier om meer variaties en opties in te bouwen gebeurt tegenwoordig door de variëteit in levering van voorsamengestelde delen. Een luxe dashboard of dure stoel wordt gewoon aangeleverd en gemonteerd in de duurdere auto. Dat duurt niets langer.

Overigens is Gent geen 'complete' fabriek, er ontbreekt daar immers een persstraat. De fabriek in Born is voorzien van een zeer goed geoutilleerde persstraat. De meeste carrosseriedelen voor Gent komen daarom ook uit Zweden. Lijkt me niet de meest efficiënte manier van werken.
Battlecruiser
8th Gear member

Dat is dus de bevestiging dat een complexere auto in evenveel lijntijd, maar met meer arbeid vervaardigd wordt. Het "voorwerk" is langduriger en dus duurder. De totale lijntijd is dus meer dan alleen de lijntijd in de uiteindelijke assemblagehal. De totale lijntijd moet eigenlijk ook de tijd van de toeleveranciers omvatten.

Het gaat in de discussie om de productiviteit en dan is niet slechts lijntijd, maar ook de arbeidsproductiviteit zeer belangrijk, omdat dat een hoge kostenfactor is.
Volvo Rules the Road
Turbobiker
1st Gear member

Maar dan nog heeft productiviteit niets met een eventueel langere totale montage te maken. Alhoewel de tijd langer is kan de productiviteit zelfs beter zijn. Ligt er gewoon aan hoe snel het meer gecompliceerde deel in elkaar wordt gezet ten opzichte van de tijd die daarvoor staat. En als je de productiviteit ten opzichte van de prijs neemt, dan kan die sowieso beter zijn, of sterker nog, zal beter zijn, want aan een duurdere auto wordt meestal meer verdiend.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”