2.0D

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Misschien is er al het één en ander over geschreven maar graag het volgende:
Mijn trouwe 2.5 TDI is waarschijnlijk overleden. Distributieriem geknapt. Is altijd conform de fabrieksopgave vervangen. Mijn monteur gaat er toch een nieuwe riem omleggen om te kijken of het meevalt, ik denk tegen beter weten in
Doodzonde want zijn 3 ton was 'm niet aan te zien. Altijd met liefde behandeld.

Intussen ben ik mij aan het oriënteren voor een andere. Naast wat D5's ook veel mooie 2.0D gezien. Ik ben me er van bewust dat zó'n D5 natuurlijk smoother loopt maar wat over de 2.0D als het gaat om betrouwbaarheid en levensduur?

iemand hier een visie op? Misschien als monteur of als ervaringsdeskundige?

Graag jullie reacties.

Een thans bedroefde doch ook met een zonnige blik naar de toekomst kijkende mede-forummer.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13764
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

je hebt een PSA 4 cil.2.0D van 136pk, mooi stil en zuinig, daar is echt niets mis mee en er is een 5 cil. D3 2.0 Volvo motor die is recenter en daardoor duurder
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Eh, topic staat in de 'V70 MY2000 t/m MY2007' afdeling, in die generatie is nooit een 2.0D geleverd, die kwam pas in de opvolgende V70NN.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Die 136 pk 4 cilinder 2.0D had ik destijds in een V50 (lease auto). Heeft zich perfect gedragen totdat ik hem met 200.000 heb moeten inleveren. Was inderdaad erg zuinig en liep mooi.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
V-driver
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 18.08.2013 - 17:51

Eigenlijk is er financieel geen reden om de 2.0D te kiezen. Je betaalt evenveel wegenbelasting en verzekering als met de 5 cilinder. De 4 cilinder is vrijwel niet zuiniger en heeft op de koop toe om de 20 k kilometer onderhoud nodig en distributie elke 120 dkm. De 5 cilinder elke 30 dkm en 180 dkm, wat op midden lange termijn goedkoper is. En dan is er nog de restwaarde.....

Over betrouwbaarheid kan ik uit ervaring niets zeggen, om bovenstaande reden heb ik nog geen psa diesel gehad.
Laatst gewijzigd door V-driver op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 (my2010) 2,4D geartronic LE. Van huis uit 175pk/420nm, na Volvotune 235pk/510 nm

2013 V60 R-Design D5
Eerst 215 pk/420nm nu 245 pk/500nm
E-Powered by Obbe, voor het verbuik natuurlijk
After 4, the fun begins

Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Kleine toevoeging:
D5 met roetfilter is het advies om de 20k vervangen.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13764
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De 4 cilinder had van 2009 tot 2015 om de 240.000km n nw distributieriem nodig, die interval is pas recent naar 140.000km gegaan, hij is 100kg lichter en echt stiller.
Hij is zeker niet minder betrouwbaar dan n 2.4D
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Jers3n schreef: Eh, topic staat in de 'V70 MY2000 t/m MY2007' afdeling, in die generatie is nooit een 2.0D geleverd, die kwam pas in de opvolgende V70NN.
Klopt. Vanwege het feit dat ik op dit moment nog een (waarschijnlijk overleden) MY 2001 heb. Zie mijn vraagstelling als TS.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
V-driver
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 18.08.2013 - 17:51

Roetfilter vervangen?
V70 (my2010) 2,4D geartronic LE. Van huis uit 175pk/420nm, na Volvotune 235pk/510 nm

2013 V60 R-Design D5
Eerst 215 pk/420nm nu 245 pk/500nm
E-Powered by Obbe, voor het verbuik natuurlijk
After 4, the fun begins

Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Uit ervaring kan ik vertellen dat het prima rijdt. Hiervoor had ik een BMW 1 dat was wel ff andere koek. Maar voor de huidige sloep is de 2.0d meer dan afdoende. Een raceauto is het sowieso niet en meekomen met het verkeer gaat meer dan prima. Ik haal 1100km op 70l diesel.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

De motor is meer dan voldoende voor de V70. Voldoende vermogen, heerlijk zuinig en stil. Ik heb alleen ook geen informatie over hoe lang hij meegaat. Zijn er al 2.0D's met behoorlijke kilometerstanden (300K +)?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

The engine is a cooperation between Ford and PSA. Volvo, being in the FoMoCo at the time, simply were allowed to use it - like Ford the T5.

At the same time, the engine is built in many different plants. Even in Skövde in Sweden. Depending on when built and how much demand was there, it could even be a Volvo built (made in Sweden in Skövde) Volvo 2.0d or a Ford 2.0TDCI or a Citroen/Peugeot 136HDI FAP.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

De 2.0D psa is toch het blok dat weleens op hol wil slaan, met alle gevolgen van dien?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29545
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een mogelijkheid maar dat zie je ook wel eens bij dieselmotoren van andere origine.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Vanavond een slechtnieuwsgesprek gehad met mijn monteur: auto is overleden (kleppen krom en weet ik veel wat nog meer).
Zonde eigenlijk, was nog een perfecte auto maar reparatie of ruilmotor weegt niet op tegen de dagwaarde (MY2000, 300.000 km).
Daar gaat m'n spaarpot :(
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Ron 123gt
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 04.02.2005 - 17:50

Heb ook een 2.0D, nu met 224000km. Bevalt prima, zie regelmatig exemplaren met zo'n 3 ton te koop staan. Met goed onderhoud moet de mijne dus nog wel even meekunnen.
960 2.5 24v '97

(V60 T4 R Design '12 verkocht)

(123gt 1967 verkocht )

(V70 2.5 at '98 verkocht)

(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)

(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)

mini 1986

mini clubman 1972
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

JosW schreef: Vanavond een slechtnieuwsgesprek gehad met mijn monteur: auto is overleden (kleppen krom en weet ik veel wat nog meer).
Zonde eigenlijk, was nog een perfecte auto maar reparatie of ruilmotor weegt niet op tegen de dagwaarde (MY2000, 300.000 km).
Daar gaat m'n spaarpot :(
Als de auto voor de rest perfect is en je dus eigenlijk 'weet wat je koopt', waarom zou je dan gaan gokken op een andere auto in het goedkoper segment van de occasionmarkt? Als ik jou was zou ik er gewoon een ander blok in hengelen en lekker ****** hebben aan de redenering met dagwaarde (dag waarde! o.O )
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Volgens mij gaat het om een persoonlijke afweging tussen vervangingswaarde (wat moet ik neerleggen voor een andere) min de waarde die je over hebt voor het feit dat wat je koopt nieuwer (en beter?!) is dan wat je had. Dat zou, zoals KWartel zegt, best nog een stuk meer kunnen zijn dan wat een vervangende motor kost.

Dagwaardes, zeker die verzekeraars hanteren, zijn lijsten gemaakt om jou te naaien, niet om reëele waarde aan te tonen
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
V-driver
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 18.08.2013 - 17:51

Wellicht dat de monteur of leverancier van de geknapte riem nog wat coulancehalve wil bijdragen. Je zegt dat de riem altijd volgens schema werd vervangen, dus is de conclusie dat hij vroegtijdig is geknapt. Afhankelijk van hoe vroegtijdig, mag je van de leverancier van de riem wel wat verwachten, en wellicht dat de monteur ook iets wil bijdragen voor de kans dat het kanppen gevolg zou kunnen zijn van een fout van hem....

In dat geval, kan reparatie/vervanging van de motor in je auto nog best wel eens lonend zijn in plaats van extra investeren in een andere auto.

Ligt er natuurlijk aan hoe tevreden je met de rest van de auto bent..
V70 (my2010) 2,4D geartronic LE. Van huis uit 175pk/420nm, na Volvotune 235pk/510 nm

2013 V60 R-Design D5
Eerst 215 pk/420nm nu 245 pk/500nm
E-Powered by Obbe, voor het verbuik natuurlijk
After 4, the fun begins

Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Vandaag m'n "nieuwe" opgehaald, V70 2.4D MY 2009 190 K.
Heeft iemand een idee wat ik met de oude (2.5 TDI 300K) kan doen? Het enige wat er aan mankeert is de kapotte motor. Voor de rest is alles perfect. Zo is er een paar jaar geleden nieuwe lederen bekleding geplaatst. Kan 'm naar de sloop brengen maar dan krijg ik 300 euro. Is me echt te weinig. Ergo, zijn er andere opties?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”