Luuk87, bedankt voo rje hulp, dat ga ik straks eens proberen,
maar hij is pas binnen geweest specifiek met de vraga om na te zien wta er aan scheelt.
Garage hangt die auto aan de PC, PC zegt gloeikaarsen defect, bleken er 3vd 4 kapot te zijn.
Dus alle 4 vervangenm plus dat kleine schakelaartje vd achterklep, kost 21 euro, was ook defect.
In elk geval ben ik weer 471 euro lichter voor het vervagen van 4 gleoikaarsen en dat schakelaartje.
4 kaarsen + schakelaartje = 150 euro, dus om dit te vervangen , zijn zwaar ogeleide mekanikers meer dna 4 uur bezig.
Wel gek dat ik datzelfde schakelaartje er na 5 minuten al uit heb, want dat hangt vast met 2 schorefjes.
Dus moet ik dan aannemen dat gloeikaarsen vervangen 4 uur werk is, of ben ik weeral genaaid?
Oh, by the way, de reden waarom hij is binneggeaan; onregelmatig draaien en kloppen op nullast als de motor warm is, daar is niks aan gedaan....
Omdat ik deze onnozele kosten moe be, prijs gevraagd bij een onafhankelijke garagist in de buurt; brave man wist niet waar aan te beginnne zonder de computer van Volvo,
andere garagist geprobeerd; koopt all onderdelen aan via Volvo, onderdelen nog duurder dan Volvo zelf, plus wachttijd van 2 weken, plus hij zoekt de fout niet op, hij vervangt een onderdeel waarvan hij denkt dat het kapot is, als dat niet zo is, pech.
Jongens toch, wie kent een garagist in Belgisch Limburg die aan Volvo's kan werken aan een eerlijk loon?
ouw ottot's
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Pff, zit ook niet mee. Gloeibougies vervangen kost zéker geen 4 uur, als het verhaaltje een klein beetje meezit. Het kan zijn dat ze erg vast zitten en zelfs afbreken, maar als dat gebeurt moet de kop gedemonteerd worden, nieuwe koppakking, alsnog gloeibougies vervangen en de boel er weer op zetten. Dat kost dan weer veel meer dan een paar uur en nog wat dure onderdelen... Lijkt mij dat een garage die uren moet kunnen verantwoorden.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Luuk87, EGR losgetrokken, onmiddellijk verschil.
Maar, lijkt alsof hij terugvalt, ik heb de klep losgetrokken toen de motor in vrijloop draaide,
de EGR klep schakelt op hogere toeren, straks eens terug insteken en thuis imand laten gas geven tot 5000 rpm, dan pas lostrekken.
Lijkt er op dat die klep inderdaad het probleem gaat zijn.
Maar, lijkt alsof hij terugvalt, ik heb de klep losgetrokken toen de motor in vrijloop draaide,
de EGR klep schakelt op hogere toeren, straks eens terug insteken en thuis imand laten gas geven tot 5000 rpm, dan pas lostrekken.
Lijkt er op dat die klep inderdaad het probleem gaat zijn.
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Je moet die klep loshalen met de motor uit. Het motormanagementsysteem stelt zich erop in, maar ik denk niet dat hij dat on-the-fly kan. Gewoon loshalen (laten bungelen) en rijden, zeker niet met koude motor 5.000 toeren gaan blazen; da's niet zo goed. De EGR reageert in stapjes op een combinatie van toerental en gasstand. Volgas geven zonder belasting is echt niet goed voor een motor, gewoon niet doen.
Rondje rijden en als het echt beter is (ook met opgewarmde motor) leg ik je wel uit hoe je het ding permanent het "functioneren" belemmert.
Rondje rijden en als het echt beter is (ook met opgewarmde motor) leg ik je wel uit hoe je het ding permanent het "functioneren" belemmert.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Luuk, ok.
Ik heb een van de medewerkers van garage dit zo eens zien doen, hij zei me toen zelf; effe volgas geven terwijl ik die connector lostrek.
OK 5000 rpm kan waarschijnlijk zelfs nog eens niet,
Ik heb een van de medewerkers van garage dit zo eens zien doen, hij zei me toen zelf; effe volgas geven terwijl ik die connector lostrek.
OK 5000 rpm kan waarschijnlijk zelfs nog eens niet,
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Bij volgas zit de EGR dicht (althans, dat zou moeten), zou niet eens uit mogen maken...
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Luuk,
jsuit ja,
ik wil ook dat die klep dicht is, geen uitlaatgassen terug de motor insturen,
Als de klep open is, wat het geval is als de motor koud is, dan stuur je gassen terug de motor in.
Die gassen helpen de motor sneller op te warmen, waardoor de schadelijke NO snller opbrandt (gebuert op hogere temperatuur.
De klep lostrekken, moet je dus doen op het moment datde klep dicht is, en dat is als de motor warm is, dacht ik.. Of ben ik mis?
Dat is de uitleg die ik kreeg destijds vd garagae medewerker.
jsuit ja,
ik wil ook dat die klep dicht is, geen uitlaatgassen terug de motor insturen,
Als de klep open is, wat het geval is als de motor koud is, dan stuur je gassen terug de motor in.
Die gassen helpen de motor sneller op te warmen, waardoor de schadelijke NO snller opbrandt (gebuert op hogere temperatuur.
De klep lostrekken, moet je dus doen op het moment datde klep dicht is, en dat is als de motor warm is, dacht ik.. Of ben ik mis?
Dat is de uitleg die ik kreeg destijds vd garagae medewerker.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
AHA,
ok ga ik doen.
Bedankt
ok ga ik doen.
Bedankt