Inmiddels zitten er een paar tankbeurtjes op en krijg behoorlijk vertrouwen in de verbruiksmeter van de auto. Deze wijkt hooguit 0,2 liter/100km af van het uitgerekende verbruik. Met een beetje proberen krijg je ondanks dat er een 2.4 in ligt toch redelijke verbruikscijfers.
Als ik 50 rijd en naar de 5e versnelling schakel, duikt de verbruiksmeter onder de 5 liter/100km. Met dit topic wil ik even nagaan of het verstandig is om dit te doen. Met mijn vorige 1.6 viercilinder gewoon niet al draaide die hetzelfde toerental en 400 kilo minder gewicht. Je kon dan duidelijk merken dat de motor dat niet fijn vond (licht schudden, rommelen).
De 2.4 lijkt(!) niet onder de indruk van dit lage toerental (1400tpm) bij deze snelheid en draait voor zover dat te beoordelen is gewoon soepel. Uiteraard wil ik hier niet de motor mee in puin draaien door de krukas krom te draaien of de drijfstangen scheef te duwen, dus als u zegt "niet doen" hou ik er gelijk mee op!
Nog even vooropgesteld, ik heb deze auto niet gekocht om weinig kosten te maken en alleen maar te sukkelen. Wel vind ik het altijd interessant om, als de voet niet zwaar is, de portemonnee kleine beetjes te helpen door zuinig te cruisen.
50/60 in z'n 5
-
- 4th Gear member
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Gevoelsmatig zou ik het niet doen ondanks dat het zonder problemen gaat. Vanwege de toch al lange versnellingen verwacht ik dat de 4 zelfs zuiniger is (kan je zelf eenvoudig bij je huidig verbruik aflezen) omdat ie dan net iets lekkerder loopt ( rond de 1800-2000 rpm?) Wat je zelf al zegt met drijfstangen zal niet gauw gebeuren maar er komt wel meer druk op de onderdelen. Verder is er een verschil bij cruisen en bij accelereren waarbij de eerste minder vermogen vraagt. Dus lekker toeren draaien (wordt ie ook niet lui ) en af en toe op zn staart trappen
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Lui worden, er is al veel over geschreven, veelal door jongelui die auto's van oude mensen gekocht hebben en claimen dat het ding niet vooruit te branden was en na een paar maanden veel harder en sneller gaat, ik geloof er in ieder geval niet zo in.
Diesels hebben nog wel eens last van roet aankoekingen wat er na een lange rit op temperatuur rijden nog al eens mooi uitbrand, maar of je auto daar nou echt lui van word,tsja, in mijn ogen getrut in de marge.
Ik zou 50 in de 4 doen niet in de 5, maargoed dat is gevoelsmatig met mijn vorige auto's geweest. Ik heb een 2.4i GT dus is verder geen vergelijk mee te trekken in dit verband.
Diesels hebben nog wel eens last van roet aankoekingen wat er na een lange rit op temperatuur rijden nog al eens mooi uitbrand, maar of je auto daar nou echt lui van word,tsja, in mijn ogen getrut in de marge.
Ik zou 50 in de 4 doen niet in de 5, maargoed dat is gevoelsmatig met mijn vorige auto's geweest. Ik heb een 2.4i GT dus is verder geen vergelijk mee te trekken in dit verband.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Ik rij zelf gerust 50 in de 5 en 60 in de 6. Met de low pressure turbo van de T5 totaal geen probleem. Dik gas geven met dat soort snelheden, daar vernaggel je volgens mij eerder spul mee.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mijn V70 met 2435cc vijfcilinder draait heel mooi rond bij 50 km/u in z'n vijf, de 1.6 les-Golf TDI vindt 50 km/u in z'n vier al niks. Dus e.e.a. zal meer met de techniek dan met het toerental zelf te maken hebben, denk ik....
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28714
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het zijn wel hele lage toerentallen bij 50 km/h in de vijfde versnelling. Moet kunnen maar bij accelereren wel even terugschakelen, is beter voor de motor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Het probleem bij dit soort fratsen zit hem niet zozeer in het functioneren van de motor zelf, moderne blokken kunnen dat wel en je rijdt echt niks krom. Het nieuwe rijden-in-het-extreme is echter op de lange termijn erg slecht voor bijvoorbeeld je DMF. Jij hebt als ik me niet vergis een distributieriem (geen ketting), met kettingen moet je dit ook absoluut niet doen maar riemen kunnen het wel hebben.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Zie wel dat ik vergeten ben te melden dat ik een 5-bak heb, dus inderdaad lange versnellingen. 50 in z'n 5 is 1400tpm, 60 is dan 1600tpm
Accelereren moet je uiteraard niet willen in zo'n hoge versnelling bij een lage snelheid. Af en toe goed doorblazen in lagere versnellingen komt wel goed hoor

Verbruiksmeter gaat echt omlaag bij opschakelen, maar als dat een theoretische aanname is gebaseerd op het toerental kan het natuurlijk zijn dat die niet klopt.
Inderdaad Luuk, ik heb een distributieriem. Fijn om te weten dat die het kan hebben, maar ik schakel toch maar bij 60 pas op. Voelt toch beter
Accelereren moet je uiteraard niet willen in zo'n hoge versnelling bij een lage snelheid. Af en toe goed doorblazen in lagere versnellingen komt wel goed hoor



Verbruiksmeter gaat echt omlaag bij opschakelen, maar als dat een theoretische aanname is gebaseerd op het toerental kan het natuurlijk zijn dat die niet klopt.
Inderdaad Luuk, ik heb een distributieriem. Fijn om te weten dat die het kan hebben, maar ik schakel toch maar bij 60 pas op. Voelt toch beter
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27070
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een auto waar altijd rustig mee is gereden, nooit veel toeren heeft gemaakt wordt echt wel lui.sebastiaan84 schreef: Lui worden, er is al veel over geschreven, veelal door jongelui die auto's van oude mensen gekocht hebben en claimen dat het ding niet vooruit te branden was en na een paar maanden veel harder en sneller gaat, ik geloof er in ieder geval niet zo in.
Helemaal als er ook nog eens niet teveel afstanden mee wordt gereden.
Ik heb wel eens zo'n spreekwoordelijke auto van een oud vrouwtje mee gehad, die ging niet over de 2500 toeren heen en is na krap 2 weken rijden toch echt een stuk losser gekomen.
Eerste dagen invoegen op de snelweg was doodsangsten uitstaan aangezien boven de 70 komen een hele uitdaging was.
Was toen ik ermee reed een leenauto van een garage die de auto net over hadden genomen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Onze Volvo's zijn voorzien van een zelflerend motormanagement. goed trappen (wat niet al te best is) om los te laten komen heeft hooguit 1 ritje effect, als je daarna weer rustig rijd op een provinciale weg is die winst van dat trappen alweer weg.
Diesels hebben last van roetophopingen, die zijn gevoeliger voor dat zogenoemde lui worden als benzine gestookte broertjes.
Anyway, daar ging het hier verder ook niet over
Ik reed met mijn vorige auto's 50-60 in 4 omdat ze anders begonnen te klapperen/stotteren als je ook maar ietsie gas moest geven. Met de Volvo staat de GT bij die snelheid in 4 dacht ik.
Diesels hebben last van roetophopingen, die zijn gevoeliger voor dat zogenoemde lui worden als benzine gestookte broertjes.
Anyway, daar ging het hier verder ook niet over

Ik reed met mijn vorige auto's 50-60 in 4 omdat ze anders begonnen te klapperen/stotteren als je ook maar ietsie gas moest geven. Met de Volvo staat de GT bij die snelheid in 4 dacht ik.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Dat moet je me eens uitleggen.Luuk87 schreef: Jij hebt als ik me niet vergis een distributieriem (geen ketting), met kettingen moet je dit ook absoluut niet doen maar riemen kunnen het wel hebben.
Bij mijn weten drijft de distributie riem of ketting alleen de nokkenassen en de waterpomp aan.
Wat heeft dat nu met belasing bij lage toerentallen te maken?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Ik gok dat het te maken heeft met rek, een ketting kent op een levensduur een bepaalde rek en zal dus sneller rekken. Deze rek is blijvende rek. De rek in een riem is elastische rek.
Ik snap de gedachtengang van Luuk87, maar ik heb geen flauw idee of dat ook daadwerkelijk zo is.
Ik snap de gedachtengang van Luuk87, maar ik heb geen flauw idee of dat ook daadwerkelijk zo is.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Maar je nokkenassen en waterpomp gaan toch niet zwaarder draaien als je een motor belast?sebastiaan84 schreef: Ik gok dat het te maken heeft met rek, een ketting kent op een levensduur een bepaalde rek en zal dus sneller rekken. Deze rek is blijvende rek. De rek in een riem is elastische rek.
Ik snap de gedachtengang van Luuk87, maar ik heb geen flauw idee of dat ook daadwerkelijk zo is.
Het is geen aandrijfketting. Bij een motorfiets snap ik het wel. Daar moet ook om de 20-30k een nieuwe ketting op.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3109
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Lijkt me inderdaad ook geen echt steekhoudend verhaal.Marcnij schreef:Maar je nokkenassen en waterpomp gaan toch niet zwaarder draaien als je een motor belast?sebastiaan84 schreef: Ik gok dat het te maken heeft met rek, een ketting kent op een levensduur een bepaalde rek en zal dus sneller rekken. Deze rek is blijvende rek. De rek in een riem is elastische rek.
Ik snap de gedachtengang van Luuk87, maar ik heb geen flauw idee of dat ook daadwerkelijk zo is.
Het is geen aandrijfketting. Bij een motorfiets snap ik het wel. Daar moet ook om de 20-30k een nieuwe ketting op.
Wel is het zo dat een enigszins versleten motor grotere speling heeft tussen de krukas en zijn lagers en tussen de nokkenas en zijn lagers, waardoor er minder oliedruk wordt opgebouwd. De opbrengst van de oliepomp is anderzijds een functie van het toerental vsn de motor. Dus bij een beetje versleten motor zou op een laag toerental wellicht een te lage oliedruk kunnen ontstaan. Als de motor in goede staat is, is er niets aan de hand, afgezien van het feit dat het m.i. onprettig rijdt, een auto moet vsn mij 'aan het gas hangen': als ik op het gaspedaal trap moet de auto zonder (al te veel) vertraging reageren. Voelt bij als een veiliger situatie ingeval van en noodzakelijke manoeuvre.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Er zijn een aantal problemen. Ten eerste worden de tandwielen van de nokkenassen gesmeerd door de olie die de ketting mee naar boven draagt. Bij lagere toerentallen is dat domweg minder waardoor die tandwielen iets inlopen (wat de ketting gek belast en dus slijtage meebrengt), maar zoals je zei: nokkenassen draaien niet veel zwaarder als het harder gaat. Bij lage toerentallen slijten die tandwielen dus meer.
Daarnaast is het een simpele zaak van piekbelastingen; een distributieriem veert vrolijk mee met de trillingen van een motor (5 pulsen per 2 rondjes, in het geval van de 2.4). Een ketting klappert in dat scenario. Wordt wel door spanners op grofweg gelijke "spanning" gehouden, maar een ketting is rigide en veert an sich nooit mee. Bij hogere toerentallen wordt de frequentie van de aandrijfklappen hoog genoeg om de ketting soepel te laten lopen maar bij lage toerentallen niet (vooral niet bij grote gasopeningen, kruizen met lage toerentallen is niet zo'n punt maar accelereren bij lage toerentallen zeker wel). Stukje bij beetje rekt de ketting dus een beetje uit (op de pinnen, marginaal als je per schakel kijkt maar over de hele ketting best veel). Daarnaast worden moderne distributiekettingen enkelvoudig uitgevoerd in plaats van dubbel, want dat bespaard gewicht en dus gebruik. Die kettingen slijten net zo goed als distributieriemen en breken ook nog wel eens, helemaal niet zo "nooit-vervangen" als gedacht en als ze gaan, kost het heel wat meer om te vervangen. Het irritante van moderne auto's is dat je de "klachten" van met te lage toerentallen rijden niet meer voelt, die filtert bijvoorbeeld een DMF en goed ontworpen motorsteunen bijna volledig weg. Het "gevoel" voor de motor mist. Moderne motoren voelen zich net zo goed niet erg prettig onder de 2000 toeren als oudere motoren, alleen bij moderne blokken worden de "symptomen" weggefiltert uit het oogpunt van comfort.
Maar goed, TS heeft een riem dus dat is niet zo'n probleem. Lui worden van een motor ook niet echt, afgezien van afzettingen op gekke plaatsen in het blok is er geen technische reden waarom een auto lui zou worden van rustig rijden.
Daarnaast is het een simpele zaak van piekbelastingen; een distributieriem veert vrolijk mee met de trillingen van een motor (5 pulsen per 2 rondjes, in het geval van de 2.4). Een ketting klappert in dat scenario. Wordt wel door spanners op grofweg gelijke "spanning" gehouden, maar een ketting is rigide en veert an sich nooit mee. Bij hogere toerentallen wordt de frequentie van de aandrijfklappen hoog genoeg om de ketting soepel te laten lopen maar bij lage toerentallen niet (vooral niet bij grote gasopeningen, kruizen met lage toerentallen is niet zo'n punt maar accelereren bij lage toerentallen zeker wel). Stukje bij beetje rekt de ketting dus een beetje uit (op de pinnen, marginaal als je per schakel kijkt maar over de hele ketting best veel). Daarnaast worden moderne distributiekettingen enkelvoudig uitgevoerd in plaats van dubbel, want dat bespaard gewicht en dus gebruik. Die kettingen slijten net zo goed als distributieriemen en breken ook nog wel eens, helemaal niet zo "nooit-vervangen" als gedacht en als ze gaan, kost het heel wat meer om te vervangen. Het irritante van moderne auto's is dat je de "klachten" van met te lage toerentallen rijden niet meer voelt, die filtert bijvoorbeeld een DMF en goed ontworpen motorsteunen bijna volledig weg. Het "gevoel" voor de motor mist. Moderne motoren voelen zich net zo goed niet erg prettig onder de 2000 toeren als oudere motoren, alleen bij moderne blokken worden de "symptomen" weggefiltert uit het oogpunt van comfort.
Maar goed, TS heeft een riem dus dat is niet zo'n probleem. Lui worden van een motor ook niet echt, afgezien van afzettingen op gekke plaatsen in het blok is er geen technische reden waarom een auto lui zou worden van rustig rijden.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
