Bandenspanning Volvo V50 (1.6 limited edition)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Olle
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 18.02.2016 - 13:12

Hallo allen,

zojuist heb ik mijn zomerbanden op de auto gezet en ook de banden opgepomp.
Nu kwam het stukje dat ik de banden spanning moest bepalen. In de deur staat wel een banden spannings tabel maar ik vond de waarden nogal vreemd, hier staan waarden als 250 in plaats van 2.5

Nu heb ik gezocht op internet en kwam ik voor mijn auto de volgende site tegen.
http://www.oponeo.nl/banden-advies/band ... v50/1-6/84

Ik heb de voorbanden nu 2.7 en achter 2.5.

Ik twijfel omdat de voorbanden een hogere spanning hebben dan achter.

Mijn banden zijn 17 inch. (205 / 50 /R 17 , Michelen primacy 3)
Ik ben nu al even op zoek maar kan niet echt duidelijk een waarde vinden.

Kan iemand mij hier ook in informeren of de huidige aantal bars goed zijn?
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

2.6 bar rondom en je zit goed.

250 kpa = 2.5 bar
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
rogierl
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
Locatie: Nijmegen

Ik doe altijd iets meer dan voorgeschreven; lekker zuinig en ik vind het fijner rijden.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Euh nee. 250kpa is 2.5bar.

250psi is iets van 16 bar ;)

Edit even opgezocht, 250psi is zelfs ruim 17 bar

De Pascal is de officiële maat voor druk, bar mag officieel niet meer gebruikt worden, maar een overstap is soms lastig hè.. Zie ook pk's VS kW's..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik bedoelde inderdaad kpa! Sorry. In Turkije gebruiken ze psi was daar even mee in de war.
Olle
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 18.02.2016 - 13:12

In de auto staat bij zware belading 260 achter en 280 voor. Dus ik zit volgens mij wel goed met 2.7 voor en 2.5 achter.


Bij gewone belading is het 220 achter en 260 voor. Dit staat wel bij 160 en sneller (moet het volgens mij voorstellen)

Anders staat er 250 overal bij eco (minder dan 160 )
En bij niet eco 220 bij lichte belading en 250 bij zware belading. (Minder dan 160)
Laatst gewijzigd door Olle op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou de spanning lekker zo laten zoals hij nu is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Olle
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 18.02.2016 - 13:12

en zo geschiede :)
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

De reden dat voor hoger is, is dat onze auto's aan de voorkant veel zwaarder zijn. Geloof iets van een 70-30 gewichtsverdeling :P
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de 205 rijd ik ook met een spanning die voor hoger is dan achter.
Maakt de grens met overstuur net iets hoger en doe het zo ook altijd precies zo met de dagelijkse auto.
Spanning altijd op gevoel bepalen en zit dan nooit helemaal bij wat een merk op geeft.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Dat kan lang niet iedereen... Moet wel zeggen dat het effect in een auto niet zo heel erg groot is (bij mijn motor merk ik het verschil tussen 2.7 en 2.8 gemakkelijk, in de auto, althans een V50, niet). Hogere spanning rolt merkbaar lichter, maar ik heb een tijdje met 2.9 rondom gereden (want lekker zuinig en stil...) en bij de APk kreeg ik te horen dat alleen het midden van m'n banden versleten was, hoe dat dan kon komen?

Gewoon een beetje in de buurt blijven van wat de BANDENFABRIKANT aanraadt. De auto/velg heeft geen invloed op hoe de band zich gedraagt, op het gewicht na. De bandenfabrikant geeft een tabel mee voor de druk die wordt aanbevolen bij een bepaalde belasting, houd je daar nou maar ongeveer aan. Wij spelen hobbymatig met bandendruk, zij moeten er voor hun broodje kaas over nadenken. Zit echt wel logica achter :)
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Luuk87 schreef: De reden dat voor hoger is, is dat onze auto's aan de voorkant veel zwaarder zijn. Geloof iets van een 70-30 gewichtsverdeling :P
Alle auto's muv die met motoren achterin of in het midden zijn vooraan veel zwaarder. Toch moet bij bv een Peugeot 206 de spanning achter een stuk hoger.
Overigens geeft Vredestein ook andere bandenspanningen op dan Volvo.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”