Ik heb onlangs een Volvo C70 2.0D uit 2008 aangeschaft, km. stand 134.000. De auto is geleverd zonder garantie.
Nu komt er bij flink gas bijgeven een zwarte roetwolk uit de uitlaat. Tevens houdt de auto af en toe in, alsof hij niet goed loopt. De motor loopt echter prima (voor zover een leek als ik het in kan schatten). Ik heb inmiddels een beetje rondgekeken op internet, en ik lees veel over problemen met het roetfilter, wat bij 120.000 km vervangen had moeten worden.
Omdat er een melding in het display stond over een airbagstoring heb ik een software-update laten doen bij Volvo (inmiddels is dit verholpen door het vervangen van de airbag module).
Nu zijn er volgens mij 2 opties:
- het roetfilter is vol, en dient te worden vervangen
- het roetfilter is al eens gemodificeerd en door de software-update is het dichtzetten van de EGR ongedaan gemaakt.
Ik ben benieuwd hoe ik kan constateren wat het probleem is en hoe ik dit eventueel op kan laten lossen. Inmiddels ben ik namelijk de toeterende en met handen wapperende mensen (hoe terecht ook) achter me wel een beetje zat.
Iemand een (ander) idee?
Roetfilter
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Oplossen definitief: Volvotune contacten
Oplossen voor nu: roetfilter los nemen, col met chemisch goedje ter reiniging gieten, nacht of weekend over laten staan en dan de stoomcleaner er op. Daarna een geforcerede regeneratie en het zou weer een poos goed moeten zijn. Althans, op deze wijze is het bij de mijne onlangs gedaan.
Oplossen voor nu: roetfilter los nemen, col met chemisch goedje ter reiniging gieten, nacht of weekend over laten staan en dan de stoomcleaner er op. Daarna een geforcerede regeneratie en het zou weer een poos goed moeten zijn. Althans, op deze wijze is het bij de mijne onlangs gedaan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Jers3n
- 5th Gear member
Als je roetfilter echt vol zou zitten dan rijdt de auto niet meer. Een affabriek filter is onderdeel van een gesloten uitlaatsysteem waarbij alle uitlaatgassen door het filter moeten, wat tot 95+% van het roet af zou moeten vangen. En waarbij zeker zichtbare roetwolken niet mogelijk zouden kunnen zijn.
Als de auto echt zo rookt/roet en als er geen foutmeldingen zijn zou ik ook eerder denken aan een verwijderd roetfilter. Kan zijn er rustig mee gereden is waardoor er veel roet in de uitlaat achter gebleven is dat met stevig doortrekken er uit geblazen wordt. Dan zou het roeten na 1 of 2 stevige acceleraties wel bijna over moeten zijn.
Wat zegt of weet de verkoper ervan?
Als de auto echt zo rookt/roet en als er geen foutmeldingen zijn zou ik ook eerder denken aan een verwijderd roetfilter. Kan zijn er rustig mee gereden is waardoor er veel roet in de uitlaat achter gebleven is dat met stevig doortrekken er uit geblazen wordt. Dan zou het roeten na 1 of 2 stevige acceleraties wel bijna over moeten zijn.
Wat zegt of weet de verkoper ervan?
Laatst gewijzigd door Jers3n op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- Starter
Dank voor jullie reacties. Toch maar langsgegaan bij volvotune en volvoservice in Elst.
Roetfilter was reeds leeggehaald. Door een software-update bij de dealer stond (wschl) de EGR weer open. De bedrading van de druksensorstekker bleek te zijn doorgeknipt.
EGR dicht laten zetten, roetfilter softwarematig laten verwijderen. Bij olie verversen bleek er bijna 9 liter vloeistof (diesel en olie) in het blok te zitten! Door het oog van de naald blijkt achteraf dus.
Na alle aanpassingen nog steeds heel veel roet, bleek de slang van de interkoeler gescheurd te zijn! Ook verholpen, evenals twee nieuwe draagarmen, waarvan de rubbers volledig door waren.
Nu maar hopen op gunstige wetgeving, anders mag ik volgend jaar weer gaan aanpassen.
Dank aan Dennis, Kubo en Obbe. Wat een topservice en wat een kennis!
Roetfilter was reeds leeggehaald. Door een software-update bij de dealer stond (wschl) de EGR weer open. De bedrading van de druksensorstekker bleek te zijn doorgeknipt.
EGR dicht laten zetten, roetfilter softwarematig laten verwijderen. Bij olie verversen bleek er bijna 9 liter vloeistof (diesel en olie) in het blok te zitten! Door het oog van de naald blijkt achteraf dus.
Na alle aanpassingen nog steeds heel veel roet, bleek de slang van de interkoeler gescheurd te zijn! Ook verholpen, evenals twee nieuwe draagarmen, waarvan de rubbers volledig door waren.
Nu maar hopen op gunstige wetgeving, anders mag ik volgend jaar weer gaan aanpassen.
Dank aan Dennis, Kubo en Obbe. Wat een topservice en wat een kennis!