Productiecapaciteit Zweedse Volvo-fabriek verhoogd

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Cocky
3rd Gear member

Wat is een klasse hoger in essentie: betere materialen (leder ipv stof, andere elektronica etc..) in feite worden de "mindere onderdelen" gewoon vervangen door duurdere, daarom zitten er nog niet meer stukken in een luxuezere wagen dan in een gewone, daaruit kan je besluiten dat de fabricage en prefab langer tijd nemen, ze zijn gewoon.. anders.

bv: de C30 heeft evenveel onderdelen als een V70 bv, hier en daar verschillen in vorm, manier van plaatsen en grootte maar dat is alles, een C30 rolt bij ons even snel af de band als de V50, V50, S60 of S40 voor hem.

Enkel fouten onder de baan kunnen een wagen meer bouwtijd geven, maar dat zijn uitzonderingen naast de berekening van een ideale productiegang. Huidige buildrate is 53seconden per werkpost, bufferzones voor en na elke automatische installatie (robots, takels en fixturen) zorgen voor een vlotte productie.
Life is short, live it fast.
Battlecruiser
8th Gear member

Dat bedoel ik.

Maar vergeet niet dat er meerdere soorten productiviteit zijn, bv. arbeidsproductiviteit en kapitaalproductiviteit. Het eerste duidt op de productie in geld per werknemer en het tweede is een breder aspect, dat het uiteindelijke bedrijfsresultaat bepaalt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Cocky
3rd Gear member

de kost is gelijkgetrokken. Waarom, deze arbeiders zijn zoiezo aanwezig, dus of je ze nu gebruikt of niet voor een wagen, de arbeidskost wordt bekeken op gemaakte aantallen, dat bepeeld onze productiviteit, bouwen we bv op drie shifts 1400 wagens of meer, dan zijn we goed bezig geweest, met weinig stilstanden van zowel product als technische breakdowns. Draaien we slecht dan verhoogt de kost per wagen, dat is alles.

In een reuzeproductie van tot 7500 wagens per week, wordt enkel gekeken naar ingezette middelen en wat eruit gekomen is inde gegeven tijd. Anders zou de prijs anar de klant toe zogezegd ook moeten fluctueren :p pure chaos! "neen schat, niet deze week, volvo heeft slecht gedraaid, we kopen m volgende week wel.." :D
Battlecruiser
8th Gear member

Aha, dan introduceren we vanaf nu het begrip Belgische arbeidsproductiviteit in de economieboeken.
::lol:
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Cocky
3rd Gear member

yeah!
Ben
Executive Member
Contacteer:

Zo'n auto bouwen is, als elk productieproces, een enorme logistieke uitdaging. Ook alle toeleveranciers zijn daar bij betrokken. Just-in-time is het toverwoord. Als er bij een toeleverancier iets mis gaat kan de hele productie stil staan.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Cocky
3rd Gear member

oh dat is een waarheid als een koe! deze week lagen we twee uur stil omdat een leverancier van veerbenen (veerpoten int nederlands nederlands?) uit sequentie geraakt waren. vorige maand hebben we een hele nacht zitten kaarten omdat de bumpers niet toekwamen. de pijnpunten van het beest zitten in zijn poten, niet het lijf.
Fat Rat
5th Gear member

Ik zit dan wel niet in zoiets moois als het bouwen van Volvo's, maar bij ons op de fabriek is het ook heel duidelijk dat als er bij een toeleverancier iets verkeerd gaat heel de boel stilstaat. Vorige week nog kregen we nog een hele berg verkeerd gezaagde tegeltjes geleverd. Toen stond de boel dus stil op onze lijn.

Een uitgebreider maar luxere uitvoering heeft vaak wel een langere productie tijd, de uiteindelijke lijntijd kan wel het zelfde zijn, verschil zit em vaak in de subassemblage. Om maar een voorbeeld uit mijn tak van werk te noemen, een ruit plaatsen duurt even lang als het plaatsen van een klapraam in een frame. De ruit krijgen we direct van de glasleverancier, het frame met sluitwerk en ruit word geassembleerd, daar zit zeker een 1 werk in, extra productie tijd dus maar geen extra lijn tijd.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Cocky
3rd Gear member

Moeilijk om de twee te vergelijken denk ik, in elk geval het aantal minuten lijntijd is alles wat belangrik is, zijn ze voor al je producten gelijk, dan kan je producten gemixt na elkar op een band zetten, zoniet? dan heb je een probleem. En ik zeg het.. de stukken die anders zijn, de verschillen, zijn enkel verschillen in uitzicht, niet in kwantiteit van onderdelen. En hoe de onderdelen van toeleveranciers hier komen? daar trekken we ons niet veel van aan, dat zijn de verantwoordelijkheden van de toeleverancier (en zijn verzekering :p) en de originele discussie ging over hoe zwaar de volvomaker zelf belast wordt door het verschil in modellen. Volvocity (Torslanda) heeft het voordeel veel ruimte te hebben als ze een overbelsting hebben, gooien ze er een par lijnen tussen de bestaande lijnen en ze zijn weer vertrokken, wij zijn eerder "compact" maar we doen wel meer met minder.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”