Vliegwiel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Kay01
2nd Gear member

Sinds kort ben ik het bezit van een s60 d5 uit 2002 met 161K op de teller.
Heerlijke auto, maar zoals een aantal anderen ben ik helaas ook het slachtoffer geworden van de vliegwiel. Valt me vies tegen
Vandaag auto weggebracht voor 160KM groot onderhoud naar volvo dealer. Hij kwam met een giga kostenplaatje voor vervangen vliegwiel en koppelingsset.

Ik ben er enorm van geschrokken, en meteen deze site uitgepluisd.
Ik zie afwijkende prijzen hiervoor, wat is de standaard/gemiddelde prijs eigenlijk? Van Ramon&Ramon zag ik dat hij het voor 1000 doet.
Ik heb hem reeds een email gestuurd en hoop dat ik n berichtje krijg.
Ramon, werk je bij een garage of heb je zelf n garage? of ben je een handige klusser?

Bedankt voor de tips en adviezen!
edraket
7th Gear member

Naast dat het een hoop werk is zijn de onderdelen ook erg prijzig (met name het vliegwiel). Bij een dealer zou het ongeveer 1800 euro mogen kosten (800 vliegwiel, 300 koppeling, rest arbeid).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Kay01
2nd Gear member

Zijn er geen andere opties? hoe hebben anderen dit op een alternatieve manier opgelost
Oceanracer
Geartronic member

Alternatief is gewoon door blijven rijden en trillingen negeren. Verder koppeling niet te veel belasten, dus rustig optrekken en geen aanhanger er achter. In de praktijk niet echt praktisch... Op den duur houdt ie er echt mee op. Ergens als je juist ver van huis bent... Toch Ed?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Kay01
2nd Gear member

Ben nu een aantal dagen verder, en het gerammel van de vliegwiel heb ik niet meer gehoord. Is dit normaal? zou je niet constant dat gerammel moeten horen? De volvodealer had er al naar gekeken en vastgesteld dat de vliegwiel vervangen moet worden, dus ik geloof wel dat het defect is.
Mischien dat het nog de beginfase is.
Heeft iemand hier hetzelfde ervaren?
Oceanracer
Geartronic member

Het gerammel zal van het vliegwiel komen, daar zijn we het over eens. Ik heb er zelf wel ervaring mee, maar niet met m'n Volvo.

Met m'n lesauto (VW Golf TDI) wordt, zoals je niet zal verbazen, nog wel eens laat ik zeggen "onhandig" met de koppeling omgesprongen. Dat hierdoor ook het vliegwiel geregeld een oplawaai krijgt is dan niet uitgesloten. Eigenlijk is de mijne ook aan vervanging toe. Maar omdat het probleem zich voornamelijk voordoet als je tegelijker tijd met het oplaten komen van de koppeling, gas bij geeft ervaar ik rijdens het lesgeven weinig problemen. Leerlingen geven namelijk geen of minder gas bij het wegrijden, waardoor het vliegwiel niet tot nauwelijks wordt belast. Vandaar ook mijn eerdere opmerking al: Rustig(er) optrekken.

Verder is het mij opgevallen (en ik woon haast in de auto, dus redelijk wat ervaring) dat het probleem zich voornamelijk voordoet bij koud EN vochtig weer. Zeg maar het weer wat in de volksmond "waterkoud" wordt genoemd. Buitentemperatuur van ca 5 graden en een hoge luchtvochtigheid. Afgelopen donderdag aan het einde van de dag had ik er (ook met een leerling dus) even last van. Volgende dag: Niets! Toch nog even met de VW-dealer gebeld. Maar volgens hem kon het niet aan het weer liggen. hij zegt het, maar ik ervaar 't anders!

Als ik zelf stevig optrek, voel ik het trillen wel. Maar dat is al zeker 2 jaar zo. De Golf heeft inmiddels de 2 ton gehaald, maar zolang de koppeling nog gewoon blijft werken, komt er bij geen nieuw vliegwiel in. Ook al niet, omdat het binnen de kortste keren weer vernield is, door het niet altijd goede gebruik van de koppeling.

Zo dan, heel verhaal...
Kay01
2nd Gear member

Ik heb dus inderdaad sinds een week ook niets meer gehoord.
Ik hoorde het juist klapperen tijdens het stationair draaien, inderdaad alleen bij een koude start. Dus ook zonder op te trekken.

Ik heb de s60 pas sinds kort, dus let ik extra op alle geluiden.
De koppeling werkt overigens uitstekend. Geen enkel probleem daarmee.
Optrekken eerste paar dagen was ruw, omdat ik de auto wilde uittesten, maar nu spring ik er normaal mee om, heb gelukkig ook geen trekhaak, dus zal niets trekken.

Oceanracer, in je vorige bericht adviseer je ook om door te rijden, maarrr zeg je, eens zal hij ermee ophouden:)) uiteraard is dat dan op een moment dat het niet goed uitkomt.

De Volvodealer vertelde me trouwens dat het geen kwaad kan om zo door te rijden, maar het hoort eigenlijk niet!

Inderdaad heel verhaal, maar wel erg duidelijk, Dank!
Oceanracer
Geartronic member

Ook mijn dealer zegt gewoon doorrijden, kan geen kwaad en wordt niet erger. Maar de wagen van Edraket hield er wel in ene mee op. Zat net een nieuwe koppeling in. Nu zat in ene het vliegwiel los/vast, weet ik niet meer precies. Maar er was geen beweging in z'n auto meer te krijgen. Vandaar m'n opmerking dat ie er kennelijk ooit eens mee ophoudt. Zelf dus geen ervaring mee. Moet je Ed even vragen wat er precies mis ging. Oja, nu er bij Ed een nieuw vliegwiel in zit, rammelt het nogsteeds, maar hij heeft er vrede mee. Dus voor je veel geld gaat steken in een nieuw vliegwiel, zou ik Ed even contacteren.
edraket
7th Gear member

Klopt. Mijn koppeling zelf had het begeven, niet het vliegwiel. Er kwam echter nog steeds een rammelend geluid uit de koppeling. Bij gasgeven, maar ook als ik de koppeling even laat slippen op snelheid. Dan komt er echt een vreselijk geluid uit. Koppeling, drukplaat en druklager zijn toen vervangen en later ook het vliegwiel, maar vreemd genoeg zit het geluid er nog steeds in. Ik vermoed dat het geluid wordt veroorzaakt door de veren welke in het vliegwiel zitten. Op moment dat je de koppeling laat slippen bij een wat hoger toerental zal er iets gaan meetrillen. Dat is althans mijn theorie.

Hij rijd verder prima, dus heb er inderdaad vrede mee.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Kay01
2nd Gear member

Ok, dus met andere woorden je hebt geen zekerheid dat het gerammel ophoudt na vervanging van de vliegwiel? Dus het is best mogelijk dat je ruim 2000 euro voor niets kwijt bent? Vindt het wel vreemd, bij wie heb jij de vliewiel laten vervangen Ed? Ik neem aan dat dit een standaard operatie is, waarbij men meteen de zwakke onderdelen meevervangt?
Ik heb er bij het rijden geen enkel probleem mee. Tot nu toe heb 1 keer meegemaakt dat het bij het starten een ontzettend lawaai gaf.

Ik denk dat ik hiermee blijf doorrijden totdat het of erger wordt of dat ik het veel vaker gaat horen. Vindt het echter wel jammer dat ik nu dus gehandicapte s60 heb.
Maarja om nu 2000 euries te spenderen voor iets waarvan ik niet zeker weet of het wordt opgelost, vind ik ook geen goed alternatief.

dank voor de adviezen!
edraket
7th Gear member

Vliegwiel is vervangen bij Volvo dealer onder garantie. Alles is vervangen, dus uit de koppeling kan het geluid in mijn ogen niet meer komen.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

edraket schreef:Klopt. Mijn koppeling zelf had het begeven, niet het vliegwiel. Er kwam echter nog steeds een rammelend geluid uit de koppeling. Bij gasgeven, maar ook als ik de koppeling even laat slippen op snelheid. Dan komt er echt een vreselijk geluid uit. Koppeling, drukplaat en druklager zijn toen vervangen en later ook het vliegwiel, maar vreemd genoeg zit het geluid er nog steeds in. Ik vermoed dat het geluid wordt veroorzaakt door de veren welke in het vliegwiel zitten. Op moment dat je de koppeling laat slippen bij een wat hoger toerental zal er iets gaan meetrillen. Dat is althans mijn theorie.

Hij rijd verder prima, dus heb er inderdaad vrede mee.
Laatst gehoord van een kennis (monteur) met een S60 dat een rammelend lawaai ook wel eens werd veroorzaakt door het flexibele deel van de uitlaat.
Zou reageren bij bepaalde toerentallen onder belasting (motor iets gekantelt)
edraket
7th Gear member

Dit klinkt heel anders. Is echt een mechanisch geluid van iets wat veel toeren maakt, en alleen bij slippende koppeling. Als het de uitlaat zou zijn moest ie het geluid ook maken bij accelereren zonder slippende koppeling.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Kay01
2nd Gear member

Bij mij ontstaat het geluid ook als de auto stilstaat en stationair draait.
Bij het optrekken verder niets vreemds gemerkt. Volvodealer heeft geluisterd bij n koude motor, en oordeelde dat het de vliegwiel was.
Ze zouden de koppeling erafhalen (tijdens grote beurt), om te kijken of het inderdaad het vliegwiel was. De auto was dan niet in 1 dag klaar. Het vreemde vond ik dat ik de auto die dag gewoon kon ophalen, en ik geen kosten kreeg doorgerekend voor het loshalen van de koppeling. Ik vraag me nu af of de koppeling er inderdaad wel vanafgehaald is!!!

Er zit bij mij wel een klein lekje in het flexible deel van de uitlaat, maar dat maakt echt niet zo'n rammel geluid.

Ben nu een beetje aan het twijfelen!
Waar kan ik nogmeer aan merken dat de vliegwiel defect is, buiten dat gerammel?
Oceanracer
Geartronic member

Behalve dat ie rammelt, zal je ook bij stevig optrekken en slippende koppeling voelen dat de auto trilt.

Zelf trouwens ook al flex-stuk moeten laten vervangen. Kennelijk niet het beste onderdeel onder een Volvo...
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Mijn vliegwiel in de V70 toen is ook vervangen. Ik had ook een rammel bij stationairloop, maar niet altijd. Bij stevig optrekken hoorde je het ook goed. Verder reed de wagen vrij normaal. Alleen had ik soms het gevoel dat de koppeling bleef "plakken".

Na vervanging van de hele bende (2700,-) was alles weer helemaal OK.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Richard
7th Gear member
Contacteer:

Ik heb een probleem wat heel erg op die van jullie lijkt. Alleen ik heb het naar mijn weten alleen als de motor stationait draait en dan niet in de versnelling staat. Dan zit er een soort rammel in. Wanneer ik dan de koppeling in trap is het geluid weg. Het geluid is er ook niet altijd.
Koppelingsset is een paar maanden geleden vervangen. Gister weer bij de garage geweest. Zou kunnen dat het opgelost wordt door het vliegwiel te vervangen. Inderdaad +/- 2000,-. Grote kans echter dat het geluid blijft. Volgens de monteur heeft dit te maken met de bouw van de versnellingsbak.
Die schijnt erg kort te zijn en heeft daarom meerdere assen, wat soms voor trillingen en resonantie kan zorgen.
Ook mijn dealer zei dat het geen kwaad kon en dat ik gerust door kon rijden.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
HansS60
1st Gear member

Over dit onderwerp en aanverwante zaken heb ik ook een tweetal vragen:

1. Zit er op de andere S60 modellen (benzine) een soortgelijk vliegwiel
die deze problemen kan veroorzaken?
2. Het flexibele uitlaatdeel is bij onze S60 een paar maanden geleden
vervangen. Sinds die tijd is er in de auto bij plm. 1700 rpm. een
gebrom hoorbaar (alleen in de auto, niet buiten). Wat kan dit zijn (ophangrubbers?)
paQ
4th Gear member

HansS60 schreef:Over dit onderwerp en aanverwante zaken heb ik ook een tweetal vragen:

2. Het flexibele uitlaatdeel is bij onze S60 een paar maanden geleden
vervangen. Sinds die tijd is er in de auto bij plm. 1700 rpm. een
gebrom hoorbaar (alleen in de auto, niet buiten). Wat kan dit zijn (ophangrubbers?)
ja dat heb ik precies zo ook!

buiten niks te horen... binnen wel...
ander toeren gebied... maar wel vergelijkbaar
Oceanracer
Geartronic member

1. Alle handgeschakelde auto's hebben zo'n vliegwiel. Dit vliegwiel zit er om krachten tijdens het optrekken en afremmen (op de motor) beter te verdelen en om het mogelijk te maken soepel te kunnen koppelen. De benaming verschilt wel eens wat, maar de meest voorkomende is naar mijn weten het dual-massavliegwiel of twee-massavliegwiel. Zelfde ding, andere naam.

2. Het flexibele deel wordt veelal vervangen omdat er van binnen bepaalde "ringen" los gaan zitten, welke kunnen gaan resoneren. De functie blijft echter intact (hij lekt dus niet!), het geeft alleen een hinderlijk geluid. Het is niet anders dan een verbindingsstuk tussen het vaste deel naar de motor toe en de relatief flexibele deel van de uitlaat. Ik zou derhalve ook geen verklaring weten voor het geluid wat de auto sindsdien produceert. Wel zou het kunnen, dat het geluid eerder niet/minder opviel doordat het flex-stuk meer lawaai produceerde.

Nog even over punt 1: Vervangen van het vliegwiel + koppelingsplaten garandeert dus niet een rammelvrije Volvo. Helaas maar waar. Dus als 't alleen maar rammelt en verder goed functioneert: Niets aan doen. Spaart je geld en ergenis!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”