UPDATE: V60 D5 stank uitlaatgas interieur

Plaats reactie
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

beste mede-forummers,

na 11 fijne jaren in mijn S60 heb ik gisteren in Duitsland een V60 D5 modeljaar 2014 gekocht. De auto heeft daar in 2,5 jaar tijd 135.000 km gelopen, veel Autobahn dus. Over 12 dagen moet ik naar de RDW-keuring, daarna zal ik hier foto's plaatsen.

Gaandeweg de rit naar huis openbaarde zich een probleem dat ik tijdens proefrit niet gemerkt heb: bij stilstand komt een sterke stank van uitlaatgas in het interieur; onder de motorkap is de stank nog erger! Vanochtend na de koude start was het niet te harden :-/

De stank is als van een oude diesel, achter uit de uitlaat ruik ik bijna niets. De geluidsproductie is voor mijn gevoel normaal, ik denk daarom niet aan een lekke uitlaat. Er zijn geen storingsmeldingen, de motor loopt mooi rond en levert genoeg vermogen (topsnelheid >230 op de teller). Het verbruik tijdens de rit was 6,3 l/100 km, gezien de files en hoge snelheid prima dus.

Wat zou er aan de hand zijn? Iets met EGR?
Laatst gewijzigd door Pikantje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb dat bij mijn lesauto (VW GOlf TDI) ook en voor mijn gevoel is het verergert na het vervangen van de EGR-koeler. Wellicht dat jij het ook in die hoek kunt/moet zoeken.
Ik heb de lesauto ingeruild voor een nieuwe TGI, juist omdat ik zat was van de diesel in het algemeen en de EGR-/roetfilterproblematiek.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst toegewenst!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Het roetfilter dat aan het reinigen is?

Zijn mij geen problemen bekend met EGR kleppen bij D5's uit 2014.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mirko
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 16.12.2015 - 22:51
Contacteer:

Kan ook een lekkage zijn rond de injectoren, vele diesels krijgen daar na verloop van tijd last van. Vaak is het een kwestie van plaatjes vervangen om het op te lossen.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Edit: dubbele post door trage reactie forum
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

rsnhakan schreef: Het roetfilter dat aan het reinigen is?
Nee, de stank is tijdens stilstand met normaal stationair toerental, niet tijdens stilstand na genereren. Is overigens ook niet altijd aanwezig, maar wel vaak.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1339
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Zit er een standkachel in?? Misschien dat daar iets fout zit?
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

geen standkachel aanwezig helaas. stank is ook meteen na koude start. Zoals eerder al aangegeven ruikt het naar uitlaatgas (zoals van een oude stinkende diesel), dus niet naar vloeibare diesel.

Vandaag wat nader onderzoek gedaan, maar niets bijzonders gezien. Robdom de injectoren is van boven af niets te zien, geen smurrie of zoiets. Ik heb - bij draaiende motor - wat gaslekzoeker rond de injectors gespoten, maar dat leverde niets op.

De stank leek het sterkst aan de achterzijde van het blok, aan de bestuurderszijde.

Als een brandplaatje slecht is, hoe kun je dat dan vaststellen?
Laatst gewijzigd door Pikantje op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Mirko
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 16.12.2015 - 22:51
Contacteer:

Pikantje schreef: geen standkachel aanwezig helaas. stank is ook meteen na koude start. Zoals eerder al aangegeven ruikt het naar uitlaatgas (zoals van een oude stinkende diesel), dus niet naar vloeibare diesel.

Vandaag wat nader onderzoek gedaan, maar niets bijzonders gezien. Robdom de injectoren is van boven af niets te zien, geen smurrie of zoiets. Ik heb - bij draaiende motor - wat gaslekzoeker rond de injectors gespoten, maar dat leverde niets op.

De stank leek het sterkst aan de achterzijde van het blok, aan de bestuurderszijde.

Als een brandplaatje slecht is, hoe kun je dat dan vaststellen?
Als een van de brandplaatjes slecht is krijg je volgens mij vrij snel smurrie/aanslag rond de injector, misschien een andere lekkage van een injector zelf of van/rond een gloeiplug? Kan natuurlijk ook nog ergens in het uitlaattraject een lek zitten.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Achterkant/bestuurderszijde? Wellicht de EGR leiding lek? Of een van de aansluitingen daarvan? Die zit toch links? (vanuit de bestuurder gezien)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Als het een lek is in het uitlaatsysteem, dan zou het volgens mij gezien de aard van de stank (oude dieselmotor), vóór de katalysator/roetfilter moeten zitten. Maar ik zou dan verwachten dat de geluidsproductie ook aanzienlijk is...

De EGR-klep zit inderdaad aan de achterkant van het blok aan de bestuurderszijde. De ellende is dat je daar niet zomaar iets van kunt zien of bij kunt komen zonder van alles weg te halen...
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Vandaag bij Dennis in Elst geweest. Diagnose: er zijn roetsporen zichtbaar bij verbinding tussen katalysator en roetfilter (soort slangklem); daar zit dus waarschijnlijk het lek. Heeft iemand dat wel eens gehad?

Ik ben bang dat het RDW hier niet blij mee gaat zijn; dus gaan we vóór de keuring proberen de 'slangklem' aan te draaien en de lekkage daarmee (tijdelijk?) te verhelpen.

E.e.a. is misschien ook veroorzaakt door een roetfilter dat te veel tegendruk geeft. Thuis gekomen ben ik flink gaan googlen en daarna eens met Vida/Dice gaan spelen en e.e.a. uitgelezen: drukverschil 6 hPa bij stationair draaien en 11,9 gram roet. Lijken me geen uitzonderlijke waaden. Heeft iemand vergelijkingswaarden?

Ik kwam in de verleiding om met Vida het roetfilter geforceerd te laten regenereren, maar ik durfde het niet. Hele hoge temperaturen onder de auto terwijl deze niet rijdt, maar op de oprit staat vond ik wat gewaagd. Heeft iemand het wel eens gedaan?
Laatst gewijzigd door Pikantje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ja het roetfilter van onze V50 2.0D is twee keer door een Volvo dealer in Turkije gereinigd. Draait ie ong 3600 toeren voor ong 10 min. Is het filter wel weer lekker schoon.

Mijn advies: ga lekker een stukje in DLD rijden als je het filter "schoon" wil hebben.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2387
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

rsnhakan schreef: Ja het roetfilter van onze V50 2.0D is twee keer door een Volvo dealer in Turkije gereinigd. Draait ie ong 3600 toeren voor ong 10 min. Is het filter wel weer lekker schoon.

Mijn advies: ga lekker een stukje in DLD rijden als je het filter "schoon" wil hebben.
Is wel een puntje dat bij de 2.0d de regeneratietemperatuur een stuk lager ligt door de toepassing Eolys regeneratievloeistof, daar door is de temperatuur waarbij het roet verbrandt al gauw 150-200 graden lager dan bij het systeem zonder deze vloeistof zoals Pikantje volgens mij heeft.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”