Goedemorgen,
Ondanks dat ik niet nieuw ben op dit forum, is dit wel mijn eerste post. Sinds september 2015 bezitten we een V70 my2012 T5 met 146.000 km op de teller. Helaas heeft de geartronic een eigenaardigheid die er volgens de dealer niet uit te krijgen is. Als we de automaat laten schakelen zijn er geen problemen. Alles netjes tot en met de 6de versnelling. Indien we dan echter de CC inschakelen schakelt de automaat standaard van 6 naar 5 en loopt het toerental ook 500 toeren op. Alleen handmatig is de 6de versnelling dan weer in te schakelen. Kent iemand dit probleem?
Schakelprobleem Geartronic V70 My2012
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Dit is geen schakelprobleem van de GT, maar een probleem vanuit de CC en tevens een heel concreet probleem dat zich kennelijk altijd onder dezelfde omstandigheden voordoet, dus oplosbaar is. Het lijkt alsof de sportstand wordt ingeschakeld bij het inschakelen van de CC. Je geeft niet aan dat de auto dan gaat versnellen, dus een verkeerde terugkoppeling van de snelheid is het niet. Meten wat er gebeurd, is weten. De dealer moet dit kunnen oplossen en stuurt je nu met een kluitje het riet in.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08.06.2011 - 11:09
- Locatie: Nederland
Bedankt voor het snelle antwoord Ernst64. Vooropgesteld dat ik een leek ben op technisch gebied en niet alle ins and outs ken van elk type volvo kan ik als aanvulling vermelden dat mijn volvo geen aparte sportstand kent. Tijdens het terugschakelen naar 5 versnelt de auto niet en alleen het toerental verandert. De dealer heeft al verschillende malen doorgemeten en zelfs een computer gewisseld. Tijdens de metingen zijn er logbestanden uit de computer gerold die ook geen resultaat opleverden.
Volvo verleden en heden:
Volvo S60 Intro Edition R Design
Volvo V40 CC Ocean Race T5 2.5 AWD
Volvo V70 My2012 T5
Volvo V70 2.5
Volvo S60 2.4
Volvo S60 Intro Edition R Design
Volvo V40 CC Ocean Race T5 2.5 AWD
Volvo V70 My2012 T5
Volvo V70 2.5
Volvo S60 2.4
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Alle geartronics hebben een sportstand. De pook naar links duwen activeert deze op jouw model als ik me niet vergis.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Dat is niet per definitie een sportstand. In die stand kun je handmatig schakelen.
Op mijn S60R heb ik ook een sportstand, bak schakelt wel automatisch, maar laat de motor meer toeren maken dan in normale stand (zelfde trouwens bij de XC90).
Op mijn S60R heb ik ook een sportstand, bak schakelt wel automatisch, maar laat de motor meer toeren maken dan in normale stand (zelfde trouwens bij de XC90).
laatste Volvo (960) verkocht
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Geartronic-sportstand (s)
De sportstand... bla bla...
De sport-stand is te activeren door de hendel vanuit stand D helemaal naar rechts in de stand =/- te zetten. Op het informatie display verandert het teken D in S.
Aldus de manual..
De sportstand... bla bla...
De sport-stand is te activeren door de hendel vanuit stand D helemaal naar rechts in de stand =/- te zetten. Op het informatie display verandert het teken D in S.
Aldus de manual..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- dik999
- 5th Gear member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46
zal er eens op letten bij mij. Heb er geen last van wanneer ik cc inschakel denk ik
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Voor alle duidelijkheid, als je een T5 hebt, dus de Ford ecoboost 2.0T met 240 pk dan heb je een powershift, niet een geartronic. En die heeft inderdaad geen sportstand.
Laatst gewijzigd door Discovery op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Er zijn ook geartronics zonder sportstand hoor, onze C70 D3 onder andere, je kan wel handmatig schakelen door de pook opzij te duwen maar er is geen sportstand zoals in mijn XC70.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Zou het kunnen zijn dat het te maken heeft dat de dtsc uit staat, dat is ook een soort sport modus toch?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Zie mijn post.BlackcurrantV70 schreef: Er zijn ook geartronics zonder sportstand hoor, onze C70 D3 onder andere, je kan wel handmatig schakelen door de pook opzij te duwen maar er is geen sportstand zoals in mijn XC70.
laatste Volvo (960) verkocht
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08.06.2011 - 11:09
- Locatie: Nederland
De software is ook al opnieuw ingelezen, helaas zonder resultaat. Ik denk dat de dealer zonder verdere opties zit en dat ik ermee moet leren leven.
Volvo verleden en heden:
Volvo S60 Intro Edition R Design
Volvo V40 CC Ocean Race T5 2.5 AWD
Volvo V70 My2012 T5
Volvo V70 2.5
Volvo S60 2.4
Volvo S60 Intro Edition R Design
Volvo V40 CC Ocean Race T5 2.5 AWD
Volvo V70 My2012 T5
Volvo V70 2.5
Volvo S60 2.4
- V-driver
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 18.08.2013 - 17:51
Volgens mij is de GT in de V70 NN adaptief en heeft geen sport of winterstand. Handmatig schakelen is wel mogelijk.
Volgens mij als je de bak in zn geheel reset zal hij alles wat ie tot nu gewoon was overboord gooien en helemaal vanaf "nul" zich opnieuw aanleren. Volgens mij is dat de oplossing als er technisch geen oorzaak te vinden is.
Is mijn lekenidee....
Volgens mij als je de bak in zn geheel reset zal hij alles wat ie tot nu gewoon was overboord gooien en helemaal vanaf "nul" zich opnieuw aanleren. Volgens mij is dat de oplossing als er technisch geen oorzaak te vinden is.
Is mijn lekenidee....
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
We dwalen af. Er is al vastgesteld dat het geen Geartronic, maar een Powershift betreft. Deze bak kent geen sportstand waarbij automatisch naar een lagere versnelling wordt geschakeld. Terug naar het probleem van Redalert. Waarom ontvangt de bak het commando terugschakelen? Er is nog een commando waarop de bak terugschakelt en dat is de kickdown. Dit commando naar de CEM komt voort uit de gaspedaalsensor en ook het commando inschakelen CC, gaat naar de CEM. Nu is er al een computermodule uitgewisseld, dat zal de CEM (central electronic module) dan geweest zijn? De gaspedaalsensor is ook verbonden met de ECM (engine control module) en deze stuurt de gasklep en de bak aan. Is misschien de ECM gewisseld? Wanneer de dealer het niet kan meten (voor mij onbegrijpelijk) zijn er in mijn ogen drie kandidaten, de CEM, de gaspedaalsensor en de ECM. Leren ermee te leven zou voor mij geen optie zijn.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08.06.2011 - 11:09
- Locatie: Nederland
Er is een nieuwe afspraak gemaakt met de dealer. Ze willen de v70 aan de computer hangen en dan Volvo Zweden in laten loggen om mee te kijken en eventueel parameters aan te passen. Ze houden het op een softwareprobleem. Ik ben benieuwd.
Volvo verleden en heden:
Volvo S60 Intro Edition R Design
Volvo V40 CC Ocean Race T5 2.5 AWD
Volvo V70 My2012 T5
Volvo V70 2.5
Volvo S60 2.4
Volvo S60 Intro Edition R Design
Volvo V40 CC Ocean Race T5 2.5 AWD
Volvo V70 My2012 T5
Volvo V70 2.5
Volvo S60 2.4
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08.06.2011 - 11:09
- Locatie: Nederland
Het probleem is opgelost. Het bleek da de software die de dealer gebruikte de fout genereerde. Via een remote met Volvo vanuit Zweden is een correcte versie geïnstalleerd en werkt alles weer naar behoren. De aanhouder wint altijd.
Volvo verleden en heden:
Volvo S60 Intro Edition R Design
Volvo V40 CC Ocean Race T5 2.5 AWD
Volvo V70 My2012 T5
Volvo V70 2.5
Volvo S60 2.4
Volvo S60 Intro Edition R Design
Volvo V40 CC Ocean Race T5 2.5 AWD
Volvo V70 My2012 T5
Volvo V70 2.5
Volvo S60 2.4
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
Heel bijzonder. Is de fout erin gekomen via een update? Want dan zouden ook anderen het moeten (?) hebben.
Wel mooi dat de dealer (en jij) vol gehouden hebben.
Wel mooi dat de dealer (en jij) vol gehouden hebben.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….