Mijn eerste Volvo...

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Schuns
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.02.2016 - 09:46

Misschien is deze vraag al wel eens eerder gesteld maar kan het zo snel niet vinden.... Ik wil graag een nieuwe auto en na jaren Peugeot vind ik het tijd voor een echte auto. Ik denk aan een 940 of misschien een V70. Hoe dan ook 15 jaar of ouder vanwege gunstige bijtelling bij zakelijk rijden. En benzine.

Wat zijn punten waar ik op moet letten bij aanschaf van een 940 Polar in het algemeen en eventueel bij een automaat in het bijzonder?

Zijn er grote voordelen van een V70 ten opzichte van een 940? Is een van beide gemiddeld genomen voordeliger in onderhoud dan de andere?

Hebben jullie goede adresjes voor een 940?

En heeft een van jullie hét argument om mijn vriendin te overtuigen dat het een 940 wordt en geen V70?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29461
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het zijn beide goede auto's, maar wel verschillend qua karakter en rijeigenschappen. Ik vind een V70 Classic iets beter rijden dan een 940 maar dat moet je zelf maar eens proberen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21379
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De hele 900-serie zijn naar mijn idee geweldige auto's. 200-serie is nog mooier maar die staat niet op je verlanglijst.

Een 940 is heel goed te onderhouden: simpele techniek, ruimte onder de motorkap en niet zoveel elektronische grappen en grollen waardoor je weinig kans hebt op E-storingen. Verbruik van 1 op 10 is haalbaar. De automaten zijn redelijk eenvoudige versnellingsbakken die na een oliewissel net weer even beter schakelen. En een type Polar betekent dat het om de laatste modellen gaat die doorgaans rijkelijk voorzien zijn van accessoires voor weinig geld.

En V70 is natuurlijk moderner, net even stiller, nog betere botsveiligheid en (ik zeg helaas) voorwielaandrijving. Onder de kap altijd een 5 cilinder die hier nog steeds gewaardeerd wordt om zijn geluid.

Als je zou kiezen voor een 940 kijk dan ook een op de site www.volvo700vereniging.nl alwaar je na een lidmaatschap mee kunt doen aan sleuteldagen om zelf je auto te onderhouden. Dat maakt autorijden toch weer goedkoper en mijn ervaring is dat het leuke dagen zijn om gezamenlijk wat te knutselen aan je auto.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Schuns
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.02.2016 - 09:46

Dank voor jullie reacties.

Hebben jullie toevallig nog goede tips voor een goed adresje voor dit soort wagens?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Dat ligt er natuurlijk aan waar je ergens zit in Nederland....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Schuns
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.02.2016 - 09:46

Heb er nu een op het oog zonder airbags, uit 1991. Lijkt mij geen probleem, maar de directie thuis.... Wat is jullie mening hierover? En vanaf welk jaar zaten er standaard airbags in?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21379
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb thuis ook een andere CAO O-) maar neem de directrice gewoon mee en maak een proefrit.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Schuns
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.02.2016 - 09:46

Och, ze zal hem top vinden. Maar wat is jullie ervaring / mening mbt ontbreken van airbags?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21379
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die heb ik niet. Als je van mening bent dat je een prima auto kunt kopen moet je dat doen. Wat een ander vindt van airbags is naar mijn idee geen issue voor jou.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Bovendien waren de airbags door Volvo voor, ik meen, 15 jaar goedgekeurd.....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29461
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat met die levensduur van de airbags schijnt mee te vallen maar het is slechts een detail van de veiligheidsaspecten van een Volvo.
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Schuns
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.02.2016 - 09:46

whitehorsekart schreef: Bovendien waren de airbags door Volvo voor, ik meen, 15 jaar goedgekeurd.....
Ah, good to know!
Schuns
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.02.2016 - 09:46

lint schreef: Dat met die levensduur van de airbags schijnt mee te vallen maar het is slechts een details van de veiligheidsaspecten van een Volvo.
Dat is natuurlijk ook zo, thanks. Ik denk dat we het maar gaan doen, was echt prima auto!
Gebruikersavatar
bart71298
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 06.10.2008 - 16:53
Locatie: Rotterdam

Naar ik meen kwamen die met modeljaar 1994?

940 Estate, dark gray metallic, 222K, MY1993
Foto's: http://volvo940.imgur.com/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”