Aankoopadvies V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
daanvi
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29.03.2016 - 08:45

Hallo allemaal,

Ter vervanging van onze C30 2.0d ben ik op zoek naar een V50, met een kleine dame erbij is de C30 toch echt te krap en zoeken we een groter model. Gezien de verwachte kilometers kan het zowel een diesel als een benzine worden.

Na wat zoeken ben ik al tot een paar dingen gekomen
- 1.6d staat niet als heel betrouwbaar bekend bij de C30 maar ik weet niet of dit ook het geval is met de V50
- 1.6 benzine wordt als te licht ervaren, minimaal een 2.0 lees ik als advies
- Bij een diesel is het roetfilter nog al eens een probleem, maar hoe kan je dit goed ontdekken?
- Bij diesel met hoge kilometers let op de (dubbel)vliegwiel, wat kan je daaraan checken?

Zijn er nog typische punten waar je bij een V50 op moet letten? Moet ik nog op een distributie riem letten ofzo?

Dank voor jullie adviezen
Daan
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

De 1.6 in elke hoedanigheid laten staan is sowieso geen raar advies. Zowel benzine als diesel zijn te slap en de diesel is niet erg bulletproof. Roetfilter is na 2006 geleverd, je kunt natuurlijk tactisch een auto kiezen die tot daar geproduceerd is maar ik weet niet of je het nieuwe model mooier vindt. Er echt iets aan controleren kun je zo niet, behalve dat je bij een auto met DPF het oliepeil echt even op de checklist moet hebben staan, maar dat doe je natuurlijk sowieso.

Het DMF (vliegwiel) kun je niet controleren, maar als hij niet goed meer is voel je dat wel. "Happen" bij rustig wegrijden, moeilijk om soepel te schakelen, veel nagerommel als je de motor stopt. Als de auto meer dan 2 ton heeft en het is nog niet gebeurd, dan zit de DMF er wel aan te komen. Zelfs de meest lief behandelde koppeling gaat het daar ergens opgeven. Reken op 1500-2000 euro als je het zelf niet kunt, dus een auto met versleten DMF kan maar beter een héél interessante deal zijn.

De V50 heeft geen echt typische punten, op een eventueel lekkend dakraam ra. De 2.0D (pré-DPF!) is loeibetrouwbaar, een DPF doet daaraan af en de 1.6D heeft lagers van kaas. Eigenlijk zou ik een D5 opsporen als het binnen de posten past, maar ja dat zat er bij mij ook niet in :P
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
chbrand
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 08.03.2016 - 09:01
Locatie: Overijssel

Als je voldoende budget hebt, zou ik sowieso voor een 5-cilinder gaan ;)
In geval van een diesel is het misschien nog interessant om te kijken naar een V50 D3 of D4 (vanaf 2011).
Dan heb je een 2.0 5-cilinder Volvo motor i.p.v. een 4-cilinder PSA motor.

Als de DPF / roetfilter echt vol zit, wordt je brandstofverbruik abnormaal hoog.
Vervolg is dan weer dat je oliepijl stijgt, omdat er dan diesel bij je olie in komt.
Ook kan hij dan mogelijk inhouden bij vlot optrekken en kan je foutcode's krijgen.

De DPF gaat extra snel vol zitten met heel veel korte stukjes rijden, waardoor de motor niet kan regenereren.
Kijk dus ook naar het gem. aantal km/jaar.
Als er NAP op de auto zit, kan je ook per beurt de km-stand zien.

Verder natuurlijk goed kijken of de auto goed / regelmatig onderhoud heeft gehad en alle beurten op tijd zijn uitgevoerd.
Volvo V50 D4 - 2011 - 205pk / 450Nm tuned by Volvotune - Daily driver

BMW E28 525e - 1986 - Hobby + daily driver
Ford Escort MK1 - 1973
Mercedes W114 250 CE - 1971
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28693
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je genoeg kilometers gaat rijden is een 5 cilinder diesel motor wel erg fijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Zowel op de 1.8 als de 2.0 benzine, beide van Ford, zitten ook Dmf'en.
Gebruikersavatar
Aalp
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 22.09.2015 - 21:10

Zowel op de 1.8 als de 2.0 benzine, beide van Ford, zitten ook Dmf'en.
DMF, bij een Volvo V50 Benzine motor?. Da's nieuw voor me, wist ik niet, nooit te oud om wat te leren.
Laatst gewijzigd door Aalp op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Meer comfort heah... daardoor "voelt" een 4-cilinder soepeler dan hij is en kunnen ze het verantwoorden tegenover de 5+ cilinders :)
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Luuk87 schreef: De 1.6 in elke hoedanigheid laten staan is sowieso geen raar advies. Zowel benzine als diesel zijn te slap en de diesel is niet erg bulletproof.
Daar ben ik het niet geheel mee eens.
Ik heb 2 jaar in een V50 1.6D gereden en die voldeed prima. Zelfs met een lichte caravan.

De late 1.6D en D2 hebben overigens een andere ecm, waardoor het beruchte 'hangen' in regeneratie niet meer voor komt.

Het aanbod 1.6D en D2 is erg groot, dus daar is makkelijk een goede deal te maken.
Een D3/4/5 is zonder meer een fijne motor, maar daar betaal je ook voor.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

Ik rij sinds ruim een jaar (35.000 km) in een D2. Probleemloos, ook met z'n vieren op vakantie naar Italië.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”