All,
Mijn auto (XC90 D5) is getuned en de EGR is softwarematig dicht gezet. Ik krijg alleen een foutmelding op de EGR en hij gaat soms zonder turbo verder met de melding in mijn display ‘Motormanagement storing’. Wis ik de storingen middels Vida en zet ik het contact uit en weer aan is de storing gelijk weer in mijn display.
De melding heb ik altijd en hij rijdt prima tot ie warm is en ik even goed gas geef. Opeens is er dan geen vermogen meer doordat de turbo niet meer mee helpt. De auto moet dan een tijdje stil staan en dan werkt het weer. Haal ik bij uitval van de turbo alle storingen eruit komt ie wel gelijk terug in het display maar werkt de turbo nog steeds niet. Tijdje stilstaan is de enige oplossing dan.
Rode meldingen uit Vida:
- ECM-4470 EGR position signal - Faulty signal
- ECM-6720 EGR control - Flow to high
Weet iemand waar ik het moet zoeken, wat ie moet controleren of vervangen.
Dank!
Oplossing:
- ECM-4470 EGR position signal - Faulty signal: Vervangen van de zwarte kap op de EGR klep bediening.
- ECM-6720 EGR control - Flow to high: Schoonmaken EGR klep en bediening (Ed bedankt)
Uitvallen turbo en EGR meldingen (opgelost)
- edraket
- 7th Gear member
Ik zou beginnen met de klep zelf controleren op vervuiling. Ondanks dat deze dicht staat gaat hij toch af en toe nog open. Kan dus best dat de klep vast zit en niet helemaal meer dicht gaat. Dat geeft de beide storingen ook aan, er wordt een fout op de positie van de klep gegeven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- pieneman
- 2nd Gear member
Hi Ed,
Bedankt voor je antwoord. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de klep altijd dicht bleef door die aanpassing. Maar goed, dan moet ik me daar op richten.
Is deze klep eenvoudig te benaderen? Heb het gasklephuis/gasklep wel gecontroleerd op vervuiling maar die was schoon. Moet zeker terug naar achteren langs het blok om bij de EGR klep te komen.
Dank.
Bedankt voor je antwoord. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de klep altijd dicht bleef door die aanpassing. Maar goed, dan moet ik me daar op richten.
Is deze klep eenvoudig te benaderen? Heb het gasklephuis/gasklep wel gecontroleerd op vervuiling maar die was schoon. Moet zeker terug naar achteren langs het blok om bij de EGR klep te komen.
Dank.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- pieneman
- 2nd Gear member
Ed,
Bedankt voor je antwoord, 1 storing verholpen vandaag
Vandaag gasklephuis eraf gehaald en EGR klep plus huis schoon gemaakt. Tevens de deksel van de EGR bediening eraf gehaald en dat zag er allemaal goed uit. Met de hand kon ik de EGR open en dicht zetten. Na alles in elkaar gezet te hebben auto warm gereden en echt goed doorgetrokken in zijn versnellingen om te kijken of de turbo uit ging vallen. Dat was niet het geval, daar was ik blij mee.
Vervolgens storingen gewist en rondje gereden. In de auto zag ik al dat de ‘Motormanagement storing’ er nog steeds stond. Uitlezen gaf mij 1 foutcode: ECM-4470 EGR position sensor - Faulty signal waaruit blijkt dat de flow to high eruit is. Zou dit een electrisch verhaal zijn? Stekker al gecontroleerd maar vermoed dat de aansturing op de EGR (Twee pinnetjes en sensor of de klep open/dicht staat) de fout veroorzaakt.
Iemand een idee wat deze storing betekend en hoe ik het kan oplossen?
Wederom dank.
Bedankt voor je antwoord, 1 storing verholpen vandaag

Vandaag gasklephuis eraf gehaald en EGR klep plus huis schoon gemaakt. Tevens de deksel van de EGR bediening eraf gehaald en dat zag er allemaal goed uit. Met de hand kon ik de EGR open en dicht zetten. Na alles in elkaar gezet te hebben auto warm gereden en echt goed doorgetrokken in zijn versnellingen om te kijken of de turbo uit ging vallen. Dat was niet het geval, daar was ik blij mee.
Vervolgens storingen gewist en rondje gereden. In de auto zag ik al dat de ‘Motormanagement storing’ er nog steeds stond. Uitlezen gaf mij 1 foutcode: ECM-4470 EGR position sensor - Faulty signal waaruit blijkt dat de flow to high eruit is. Zou dit een electrisch verhaal zijn? Stekker al gecontroleerd maar vermoed dat de aansturing op de EGR (Twee pinnetjes en sensor of de klep open/dicht staat) de fout veroorzaakt.
Iemand een idee wat deze storing betekend en hoe ik het kan oplossen?
Wederom dank.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic