Goeiemiddag,
Ik heb een volvo s40 T4 uit 1999. Ik wil de motor wat opkietelen, maar wil graag weten wat voor pk's en nm koppel ik kan behalen. Ook ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die rondrijden met opgekietelde volvo's s40 T4. Ervaringen etc etc.
Er zit nu een 3 inch catback onder van JT Superflow. Binnenkort ga ik bij EPS Uitlaten BV een 3 inch downpipe op maat laten maken, zodat de complete uitlaat lijn 3 inch is. Daarna ben ik van plan om de auto te laten chippen bij een goeie chiptuner, weet nog niet precies welke? tips?
Ik ben heel erg benieuwd wat daarna mijn pk en nm koppel ongeveer zal zijn. Hebben mensen hier daar ervaring mee?
Mvg,
Danny
Volvo s40 T4 3 inch uitlaat en chiptuning vragen
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
T4? Daar zit toch al 200 pk in?
Antwoorden heb ik niet maar misschien moet je dan ook een grotere radiator monteren (of in ieder geval goed uitspoelen om vervuiling eruit te halen) en de remmerij aanpassen/versterken lijkt ook zinvol om te doen.
Antwoorden heb ik niet maar misschien moet je dan ook een grotere radiator monteren (of in ieder geval goed uitspoelen om vervuiling eruit te halen) en de remmerij aanpassen/versterken lijkt ook zinvol om te doen.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- m-kliko
- 4th Gear member
Remmen updaten? Dat doet toch nooit iemand?
Remmen is angst, gang is alles!!
En een "wijs" iemand zei ooit:
"Speed never killed anyone. Suddently stopping, that's what kills you."
Remmen is angst, gang is alles!!

En een "wijs" iemand zei ooit:
"Speed never killed anyone. Suddently stopping, that's what kills you."
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Je kan nooit teveel PK's hebben.

-
- 2nd Gear member
Remmerij ga ik pas echt aanpassen als het nodig is. Heeft iemand een idee over de te behalen pk's en nm koppel?
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Is gewoonweg heel moeilijk te zeggen.Aesthetics schreef: Remmerij ga ik pas echt aanpassen als het nodig is. Heeft iemand een idee over de te behalen pk's en nm koppel?
Hoe is het met je intercooler gesteld? Is deze groot genoeg zodat er nauwelijks bijgeregeld gaat worden door de ecu?
Ik pak bijvoorbeeld bij mijn V50 T5 een andere intercooler gezien het belabberde koelvermogen vab de standaard IC. Kijken of iets van een ecu spacer bij jou mogelijk is.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- StephanD
- 2nd Gear member
Ik heb in 2006 mijn V40 2.0T4 laten tunen bij European Tuning door Marco van MTE Zweden.
Eerst alleen software en dat was al goed merkbaar.
Ik weet de cijfers niet precies meer maar ik geloof dat er 235pk geschat werd, ik heb het nooit gemeten.
In 2008 heb ik een 3" downpipe met 100cpi racekat laten monteren waarna Marco van MTE de software daarop geoptimaliseerd heeft.
Gevoelsmatig was het verschil toen net zo groot als tussen standaard en de eerste tuning.
De T4 was toen echt snel als de buitentemperatuur maar niet te hoog was.
Ik weet de cijfers niet precies meer maar ik geloof dat er 235pk geschat werd, ik heb het nooit gemeten.
In 2008 heb ik een 3" downpipe met 100cpi racekat laten monteren waarna Marco van MTE de software daarop geoptimaliseerd heeft.
Gevoelsmatig was het verschil toen net zo groot als tussen standaard en de eerste tuning.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
- StephanD
- 2nd Gear member
ECU spacer had ik tot het topic van Martijn nog niet van gehoord.
Hoe werkt dat eigenlijk Martijn?
Hoe werkt dat eigenlijk Martijn?
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Als je vermogen mist bij een hogere buitentemperatuur is het vaak de intercooler die de turbo niet van genoeg koude lucht kan voorzien. De temp loopt te hoog op en de ecu gaat bijregelen waardoor je vermogen weer zal gaan zakken.StephanD schreef: Ik heb in 2006 mijn V40 2.0T4 laten tunen bij European Tuning door Marco van MTE Zweden.
Dus kijken naar een andere intercooler is zeker belangrijk.
Testen op een testbank is bijvoorbeeld leuk, maar is wel in de meest perfecte omstandigheden met een dikke fan op je intercooler gericht. Met gewone omstandigheden raak je dus zo 20 a 25pk kwijt door de mindere koeling.
Een ecu spacer haalt je ecu uit de airflow van de luchtfilterbox. Hierdoor heb je geen restrictie meer van de airflow en komt er meer koude lucht terecht in je systeem. Meer lucht is meer benzine en dus meer vermogen.
Het is eigenlijk niks meer dan een opvulrand.
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Contacteer:
Het woord ECU spacer doet vermoeden dat het een rack is waarop je de ECU monteert om beter warmte afgifte van je ECU te hebben aan de omgeving, maar dat is het dus niet? EDIT heb me even beetje verdiept, kom op het www alleen maar Volvo T5 en Ford tegen, andere merken werken dus niet met dergelijk systemen?
Dat je 20-25 pk verliest lijkt mij nog sterk, dat zou betekenen dat bij laten we zeggen een delta T van 30 graden een Volvo V50 T5 bij 30 graden ±22 pk verliest en dus "maar" 198 pk zou leveren ten opzicht van 220 pk bij bijvoorbeeld 0 graden. Dan hebben we aandrijfverliezen niet meegerekend, ik zeg sterk verhaal, tenzij je het gedegen kan onderbouwen. Dat er verlies van vermogen is bij hogere temperaturen dat zou er bij mij in kunnen, maar dat het zulke relatief grote verliezen zijn, nah nee.
Dat je 20-25 pk verliest lijkt mij nog sterk, dat zou betekenen dat bij laten we zeggen een delta T van 30 graden een Volvo V50 T5 bij 30 graden ±22 pk verliest en dus "maar" 198 pk zou leveren ten opzicht van 220 pk bij bijvoorbeeld 0 graden. Dan hebben we aandrijfverliezen niet meegerekend, ik zeg sterk verhaal, tenzij je het gedegen kan onderbouwen. Dat er verlies van vermogen is bij hogere temperaturen dat zou er bij mij in kunnen, maar dat het zulke relatief grote verliezen zijn, nah nee.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Qua ecu spacer kom ik idd ook alleen maar voor de T5 en dus hetzelfde blok in de focus st tegen.sebastiaan84 schreef: Het woord ECU spacer doet vermoeden dat het een rack is waarop je de ECU monteert om beter warmte afgifte van je ECU te hebben aan de omgeving, maar dat is het dus niet? EDIT heb me even beetje verdiept, kom op het www alleen maar Volvo T5 en Ford tegen, andere merken werken dus niet met dergelijk systemen?
Lijkt mij dat de ecu wel vaker op de luchtfilterbox gemonteerd zit, dus er zou iets voor de fabriceren moeten zijn.
Het staat alom bekend dat de T5 die ik heb(220pk) standaard al niet de 220pk aantikken, maar eerder rond de 200 a 205pk zitten door een te kleine intercooler en de geknepen downpipe. Tis ook niet voor niks dat ze de stock focus st met hetzelfde blok uitrusten met een 3" dp en een intercooler met een veel groter oppervlak en op papier en in de praktijk al 225pk behalen.
Ga dus chippen met de stock intercooler en het verschil wordt nog vele malen groter dan de 15 a 20pk die hey blok standaard al mist.
Ik heb de tuner gesproken over vermogensverlies en die geeft gewoonweg ook aan dat dat het geval is met mijn T5 bijvoorbeeld. Dit komt door de te kleine intercooler waardoor de ecu bij gaat regelen met vermogensverlies tot gevolg. Ze hebben daar daadwerkelijk vermogensverliezen gezien van 30 a 35 pk.
Om een voorbeeldje te geven, vorig jaar teruggereden uit duitsland met die immens hoge temperaturen.(39 a 40 graden) met een asfaltemperatuur daar ver boven. Ik kon een simpele D2 al niet eens meer bijhouden. Je merkte dat de ecu aan het bij regelen was. Hoge turbolag, verbruik wat omhoog schoot etc.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- StephanD
- 2nd Gear member
Waarom zou Volvo bij de S40/V50T5 de ECU in de luchtfilterbox geplaatst hebben?
Zou dit type ECU die langsstromende lucht dan zelf voor de koeling nodig hebben?
De koeling van de ecu door langsstromende lucht zal met de spacer wel wat minder worden.
Bij de S/V40T4 en ook bij mijn huidige V70T5 zit de ECU niet in de luchtfilterbox.
Zou dit type ECU die langsstromende lucht dan zelf voor de koeling nodig hebben?
De koeling van de ecu door langsstromende lucht zal met de spacer wel wat minder worden.
Bij de S/V40T4 en ook bij mijn huidige V70T5 zit de ECU niet in de luchtfilterbox.