Motorsysteem service spoed na tanken?

Geleverd vanaf 2003
Jason-S
1st Gear member

Ik kreeg gister avond opeens MOTORSYSTEEM SERVICE SPOED in mijn scherm.
Ik heb een V50 1.6D BASE ECC. uit 2008.

Ik had 10 minuten daarvoor getankt, aangezien ik mijn rijbereik niet kan aflezen ( zie eerdere topic van mij ) ben ik, ( ik had nog 1 streepje/blokje voor het rood staan ) gaan tanken.

Kan dit het euvel zijn? ik merkte ook als ik mijn benzinedop ( DIESEL DOP ) openmaak ik totaal geen weerstand voel, kan hem zo open draaien dus.
Vast draaien voel je wel weerstand en die harde kliks.

Ik merk helemaal niks met rijden en hij heeft nog gewoon zijn power, en stinkt niet en maakt geen raar geluid.
Alles doet het gewoon met uitzondering mijn BC

Kent iemand dit probleem?

Woensdag word de diagnose gedaan, moet hem een hele dag laten staan maar ik hoor het graag als mensen weten ( of het zelf hebben gehad ) wat het is.

Voor de innerlijke rust :P :D :devil:

Jason.
Laatst gewijzigd door Jason-S op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
redracer
4th Gear member

Tot dat laatste streepje kan je nog zeker 200+km rijden. Lampje gaat aan bij ong. 100km DTE.
Denk eerder dat je regeneratievloeistof tankje leeg is. Moet om de 60.000 bijgevuld met een chemisch goedje ( a €150,-) Misschien kan je dit uit eerder onderhoud terughalen of dat gebeurd is? Wat is je huidige kmstand?
Laatst gewijzigd door redracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jason-S
1st Gear member

redracer schreef: Tot dat laatste streepje kan je nog zeker 200+km rijden. Lampje gaat aan bij ong. 100km DTE.
Denk eerder dat je regeneratievloeistof tankje leeg is. Moet om de 60.000 bijgevuld met een chemisch goedje ( a €150,-) Misschien kan je dit uit eerder onderhoud terughalen of dat gebeurd is? Wat is je huidige kmstand?

Hallo redracer,

Bedankt voor je bericht.
Ik kan helaas niks terug halen uit eerder onderhoud dit had ik al gevraagd aan de dealer, ik zat zelf te denken dat hij zijn 120.000 beurt niet heeft gehad omdat ik vanmiddag even snel naar de kleur van de olie had gekeken (pikzwart) ze konden niks vinden van die auto, morgen ochtend maar even mijn olie pijl controleren om andere dingen uit te sluiten.
Kmstand is 124.XXX.

Jason.
BJG
1st Gear member

In de tankdop zitten magneetjes voor de tankdopsensor. Het kan zijn dat daar iets mis is.

Als de auto geen 120 000 beurt heeft gehad zou ik dit zeer snel laten doen. De 1.6D is gevoelig voor olievervuiling, en daardoor turbo-schade.
V50 D2 limited edition 2012
Citroen C5 ph2 1.6HDiF MY2005
Citroen Xantia ph2 MY 2001 2.0HDI gechipt
Citroen Xantia ph1 19TurboD MY 1995
Citroen BX14E LPG MY 1988
Citroen BX14 LPG MY1989
Opel Kadett 12N LPG MY 1984
Ford Taunus 1.6L MY1979
Citroen GSA 1.3 Pallas MY 1981

Voor de hobby in aanbouw Burton kitcar bekijk het bouwverslag: https://sites.google.com/site/bouwverslagburton1215/
Jason-S
1st Gear member

BJG schreef: In de tankdop zitten magneetjes voor de tankdopsensor. Het kan zijn dat daar iets mis is.

Als de auto geen 120 000 beurt heeft gehad zou ik dit zeer snel laten doen. De 1.6D is gevoelig voor olievervuiling, en daardoor turbo-schade.
Hallo BJG,

Woensdag zal ik dat gelijk even meenemen als die voor de diagnose gaat.
Olie pijl zit ver boven de max, dus het eea klopt idd niet.
Laat de auto nu maar staan tot woensdag en woensdag morgen rustig en voorzichtig wegbrengen.

Bedankt voor het meedenken !

Jason.
redracer
4th Gear member

Niet meer mee rijden dus ivm dat hoge oliepeil! Dat is in feite HET probleem wat veroorzaakt wordt door regeneratieproces (schoonbranden roetfilter met diesel) dat niet afgemaakt is ( daarom bij je olie komt en stijgt ) en hoe dichter t systeem raakt hoe vaker hij gaat regeneren (korte ritjes). Je km stand is ook erg laag voor een diesel uit 2008 rijd je veel korte ritten<30km? Ik zou gelijk die olie aflaten en verversen dan kan je vanaf 0 weer rekenen als het onderhoud niet bekend is. Bij een diesel is de nieuwe olie ook gelijk zwart.
Laatst gewijzigd door redracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
snorremans
5th Gear member

Jason-S schreef: Ik kreeg gister avond opeens MOTORSYSTEEM SERVICE SPOED in mijn scherm.

Ik had 10 minuten daarvoor getankt, aangezien ik mijn rijbereik niet kan aflezen ( zie eerdere topic van mij ) ben ik, ( ik had nog 1 streepje/blokje voor het rood staan ) gaan tanken.

Kan dit het euvel zijn? ik merkte ook als ik mijn benzinedop ( DIESEL DOP ) openmaak ik totaal geen weerstand voel, kan hem zo open draaien dus.

Ik merk helemaal niks met rijden en hij heeft nog gewoon zijn power, en stinkt niet en maakt geen raar geluid.

Woensdag word de diagnose gedaan, moet hem een hele dag laten staan maar ik hoor het graag als mensen weten ( of het zelf hebben gehad ) wat het is.

Jason.
Wat heb je getankt ? Diesel of benzine O-) kan ook zijn dat het Tankstation iets verkeerds in hun ondergrondse tank hebben zitten, heb je al eens nagevraagd bij het tankstation?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Jason-S
1st Gear member

redracer schreef: Niet meer mee rijden dus ivm dat hoge oliepeil! Dat is in feite HET probleem wat veroorzaakt wordt door regeneratieproces (schoonbranden roetfilter met diesel) dat niet afgemaakt is ( daarom bij je olie komt en stijgt ) en hoe dichter t systeem raakt hoe vaker hij gaat regeneren (korte ritjes). Je km stand is ook erg laag voor een diesel uit 2008 rijd je veel korte ritten<30km? Ik zou gelijk die olie aflaten en verversen dan kan je vanaf 0 weer rekenen als het onderhoud niet bekend is. Bij een diesel is de nieuwe olie ook gelijk zwart.
Hallo redracer

Bedankt voor je uitleg, ik heb de auto vandaag 9 dagen en donderdag avond kreeg ik die melding.
Ik denk zelf dat het ook met de roetfilter te maken heeft en zal dan woe sdag gelijk aangeven.
Ook denk ik dat hij zijn beurt niet heeft gehad dat zou er ook mee te maken hebben.
Ik laat het woensdag weten !

Jason.
Jason-S
1st Gear member

snorremans schreef:
Jason-S schreef: Ik kreeg gister avond opeens MOTORSYSTEEM SERVICE SPOED in mijn scherm.

Jason.
Wat heb je getankt ? Diesel of benzine O-) kan ook zijn dat het Tankstation iets verkeerds in hun ondergrondse tank hebben zitten, heb je al eens nagevraagd bij het tankstation?
Haha ik heb diesel getankt dat weet ik 100% zeker :)
Ik kwam toevallig langs het tankstation wat Haan heet.
Normaal gesproken tank ik altijd bij de Shell.

Jason.
MarkV50
2nd Gear member

En wat was de diagnose of ben je nog niet geweest?
Jason-S
1st Gear member

MarkV50 schreef: En wat was de diagnose of ben je nog niet geweest?
Hallo MarkV50

Diagnose is gedaan.
Vanmorgen de auto om 0800 uur gebracht en om 1500 uur nog niks gehoord dus ik dacht ik vel even om te vragen hoe of wat.
Men was nog met mijn auto bezig en diegene die er over ging was aan de telefoon en die zou me terug bellen.
Om 1600 uur belde die eindelijk, en hij vertelde dat ze er nog mee bezig waren en dat er onderdelen waren besteld en hij kon niet beloven dat hij voor 1700 uur klaar was...
1715 werd ik dan toch gebeld dat hij klaar was alleen wilde ze er nog even een proefrit mee maken om te zorgen dat alle storingen weg zijn.
Morgen kan ik hem dus ophalen.
2 keer gevraagd wat ze nou gedaan hebben en hij kon alleen zeggen dat ie " een vloeistof" had bijgevuld.
Morgen maar even goed navragen als ik hem ga ophalen :)

Jason.
ammie 69
2nd Gear member

Ik hoop niet voor je dat resultaat alleen vloeistoffen wisselen is morgen
Dan gaat het denk ik snel weer mis
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
redracer
4th Gear member

ammie 69 schreef: Ik hoop niet voor je dat resultaat alleen vloeistoffen wisselen is morgen
Dan gaat het denk ik snel weer mis
hoezo gaat het weer mis ?

Wat ik al eerder aangaf : deze melding krijg je ook als het 1.5 liter tankje met regeneratievloeistof leeg is .
hoort in de categorie onderhoud ( om de 60.000km )
Jason-S
1st Gear member

Het is idd weer mis gegaan.
Aditief vloeistof is tot 100% bijgevuld en de waardes zijn aangepast, hij bleek verkeerde info te geven en of te veel of te weinig inspoot.
Savonds dacht ik ga even stukje rijden om te kijken of die goed was, (vanaf den haag) een stukje gereden idrv de Maasvlakte en toen??????
Alle lampjes branden geen vermogen meer en toen stond ik stil op de vluchtstrook, niet meer aan te krijgen !!!
In het scherm stond ANTI SKID SERVICE VEREIST.
Sta je dan savond in de pest pokke kou op de vluchtstrook...
Berger besteld en me laten afslepen naar de dealer.
Geintje kosten me 230 ballen. (Cash) wat ik niet bij me had natuurlijk dus met de vriendelijke berger langs de pinmuur.
Kwam half 10 aan bij de dealer, en er waren nog 2 mensen aanwezig!
Het was natuurlijk koopavond dus hij was tot 2100 uur open.
Werkplaats sloot om 5 uur maar de monteur was er nog gelukkig.
Probleem uitgelegd en hij zou er vrijdag morgen ( vandaag dus ) naar kijken.
Zojuist heb ik gebeld of ze al wat meer wisten, en de storing/fout zat in de brandstof toevoer zei die ???????
Volgens hem is waarschijnlijk de brandstof filter dicht door vuil of iets.
Onderdeel is besteld volgens hem en hij hoopt die nog vandaag binnen te krijgen zodat de auto weer klaar is...

Auto nu precies 2 weken in bezit waarvan ik er 6 dagen in heb gereden .... :(

Jason.
Jason-S
1st Gear member

Alle storingen waren ook verholpen volgens hem.
Alleen zie ik onderstaande meldingen nog steeds staan in het geheime menu.
Ik kon ook mij rijverbruik en rijverbruik niet zien ik zelf denk dat het daar mee te maken heeft.
Monteur zei dat het kan dat ik een uitvoering heb waar het niet op zit.
Lijkt me sterk want volgens mij hebben alle Volvo's dat standaard vanaf een bepaald bouwjaar.

Hier nog een keer de meldingen in het geheime menu die je krijgt als je het volgende doet:

Sleutel in II stand, READ ingedrukt houden op je richtingaanwijzer en 2x op je mist achterlicht knopje drukken :
Hier onder alleen de meldingen die NIET op ready stonden...

BCM CHECKING
ECM DTC SET
SWM CHECKING
CEM DTC SET
CCM CHECKING
DDM CHECKING
ICM CHECKING
PDM CHECKING

Jason.
Jason-S
1st Gear member

Bleek de brandstof filter te zijn die was vies en zat dicht.
Morgen ochtend kan ik hem ophalen.
Monteur neemt mijn auto nu mee naar huis gelijk voor de proefrit en morgen ochtend weer mee terug naar de dealer en dat is dan proefrit nummer 2.

Hoop dat ik hierna even klaar ben !!! :)
BlackSpider
2nd Gear member

Wat verklaarde dan het te hoge oliepeil??? :'( O-)

Een brandstoffilter heeft geen invloed op het oliepeil, wel een mogelijk teken van nalatigheid bij onderhoud :police:
Een modern filter kan eigenlijk (wanneer deze volgens het onderhoudsschema tijdig vervangen wordt) alleen verstopt zitten door groei van algen. Alleen het filter vervangen is dan ook geen optie als er geen additieven worden toegevoegd.

Hier een mooi voorbeeld met gevolg schade:

http://www.driving-dutchman.nl/algen-di ... n-crafter/
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Jason-S
1st Gear member

Gister ochtend de auto opgehaald maar gister avond weer de storing die ik eerst had, motorsysteem service spoed ! Morgen maar weer terug en de verkoper bellen kijken wat er te doen is of dat ze hem maar terug nemen en dat ik wat anders neem .....

Jason.
Jason-S
1st Gear member

BlackSpider schreef: Wat verklaarde dan het te hoge oliepeil??? :'( O-)

Een brandstoffilter heeft geen invloed op het oliepeil, wel een mogelijk teken van nalatigheid bij onderhoud :police:
Een modern filter kan eigenlijk (wanneer deze volgens het onderhoudsschema tijdig vervangen wordt) alleen verstopt zitten door groei van algen. Alleen het filter vervangen is dan ook geen optie als er geen additieven worden toegevoegd.

Hier een mooi voorbeeld met gevolg schade:

http://www.driving-dutchman.nl/algen-di ... n-crafter/
Olie was een klein stukje boven de max zei de monteur, kon geen kwaad volgens hem...
Ik heb zo me twijfels maar heb het nu wel gehad met die auto
ammie 69
2nd Gear member

Ik denk zelf persoonlijk dat het je roetfilter is die deze ellende veroorzaakt
Voor jou hoop ik dat je eruit komt met de verkoper
Laatst gewijzigd door ammie 69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”