Fors olieverbruik V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
ElanBroeders
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 12.03.2015 - 18:39
Locatie: Wamel

Sinds een klein jaar heeft mijn vader een V50 MY2009 met een 1.8 motor met 39.000 km op de teller gekocht. In het afgelopen jaar heeft hij nauwkeurig het olieverbruik bij gehouden. Daarvan heeft hij zijn Volvo-dealer telkens van op de hoogte gesteld. Na een jaar meten concludeert hij dat de V50 een beste slok lust: 1 liter op circa 4000 km. In verband met de verlopende garantie van een jaar bij de Volvo-dealer is hij naar ze toegegaan. Conclusie van Volvo: vervelend, maar we komen pas in actie als het verbruik een liter per 1000 km is.

Is dat daadwerkelijk het beleid bij Volvo? 1 op 4000 km lijkt mij al fors.

Te meer omdat mijn vader hiervoor een Ford Focus had met dezelfde motor en nooit olie hoefde bij te vullen.
Mijn ervaring is dat mijn V50 2.4i nog geen druppel verstookt. Zelf mijn Amazon uit '66 verbruikt minder :D <_<

Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Het is idd aan de hoge kant, maar niet extreem. Bij ons op het werk komen veel VAG en PSA producten die 1 liter op 1000km nodig hebben.
Mijn 2.4 gebruikt idd ook bijna geen olie.
Laatst gewijzigd door Sjo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

je zal maar 60dkm pj rijden,ben je 60 lit x€15,00?=€900,00 verder.
ik zou dit dus WEL extreem en onacceptabel vinden.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Denk niet dat iemand met een benzine 60.000 per jaar rijdt.
Wat ik alleen wil zeggen is dat er andere zijn die graag dit olie verbruik zouden willen hebben. Trouwens als de dealer niets eraan wil doen en je zou alles zelf moeten betalen dan ben je denk ik meer geld kwijt als een paar liter olie. Welk type olie zit erin? Misschien dat het verbruik minder wordt met een ander type olie?
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Is bij deze auto de temperatuurmeter ooit in het midden gekomen? Ruim 7 jaar oud en nog geen 35k gereden.

Veel koude starts is de doodsteek voor elke motor. Wat ik zou doen? Een keer de spinnenwebben eruit jagen op de Duitse Autobahn, wellicht de motor inwendig eens goed reinigen en als alle koek eruit is met een tandje dikkere olie (voor motoren met hoge kilometerstand :bandit: ) gaan rijden. Goede kans dat het olieverbruik terugloopt.

En anders ermee leren leven en goedkope olie gaan verbruiken :'(
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29855
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een vrij fors oliegebruik maar nog ruim binnen de norm van Volvo.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

MN-NL schreef: Is bij deze auto de temperatuurmeter ooit in het midden gekomen? Ruim 7 jaar oud en nog geen 35k gereden.

Veel koude starts is de doodsteek voor elke motor. Wat ik zou doen? Een keer de spinnenwebben eruit jagen op de Duitse Autobahn, wellicht de motor inwendig eens goed reinigen en als alle koek eruit is met een tandje dikkere olie (voor motoren met hoge kilometerstand :bandit: ) gaan rijden. Goede kans dat het olieverbruik terugloopt.

En anders ermee leren leven en goedkope olie gaan verbruiken :'(
Precies, een auto is niet gemaakt om ritjes onder de 10 km te maken. Lekker een keer goed uitlaten en goed reinigen. Dan gaat het olieverbruik vast omlaag.
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Probleem met boodschappenautos is dat alle rubbers in de motor uitdrogen, dat is niet echt omkeerbaar. Het is wel op te lossen maar of dat het waard is...

Stelregel is toch wel dat een auto met minder dan 10.000km/levensjaar vaak lang stil zal hebben gestaan en dat kan meer kwaad dan de extra kilometers icm. goed onderhoud. Grote auto's (en dus motoren) warmen trager op dan kleine blikjes en hebben dus meer kilometers nodig. Overigens is olieverbruik in deze hoeveelheden niet meer dan vervelend, het kan geen kwaad.

Volvo moet ergens een grens trekken (en maak je geen illusies, dit doet elk merk) en zolang het geen probleem vormt voor het functioneren van de auto (inclusief milieumeuk) valt het binnen de marge. Die grens wordt inderdaad meestal op 1 liter per 1000 kilometer gezet. Dingen als niet goed warmrijden, inrijden of veel stilstaan veroorzaken de rest vanaf 1 op 10.000 en meer... En dan heb je natuurlijk de sporadische maandagochtendversie, maar het zal je verbazen hoe weinig dat de oorzaak is.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

toppertje schreef: je zal maar 60dkm pj rijden,ben je 60 lit x€15,00?=€900,00 verder.
ik zou dit dus WEL extreem en onacceptabel vinden.
Beetje overdreven, als je gewoon de Ford olie van de juiste spec neemt betaal je ongeveer €6,- per liter.

https://www.deolieconcurrent.nl/product ... AtXt8P8HAQ

Het blok is een Ford/Mazda en de genoemde spec in het Volvo boekje is de Ford spec.

Mijn 1.8 verbruikt nagenoeg niks (even afkloppen) en staat bijna op 170k. Maar de motoren staan steeds bekender om problemen met de olieschraapveren.. Schijnt zover ik begrijp met korte ritten te maken te hebben..

In mijn geval is het gewoon 1a2x per jaar olie verversen, dus zo'n €50 per jaar :)
De Ford olie is gewoon van Castrol trouwens, achterop de can staat het BP logo, en BP is eigenaar van Castrol

Heb zelf meestal zo'n 5L can gewoon op voorraad en een 1L variant van diezelfde olie achterin in de bak, voor de zekerheid..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
ElanBroeders
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 12.03.2015 - 18:39
Locatie: Wamel

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Ik maak er uit op dat het waarschijnlijk de schraapveren zijn die door de korte stukjes onder de vorige eigenaar vast zitten.
De Volvo dealer gaat volgende week een compressietest doen en nog wat diagnostische zaken onder garantie. Dat is netjes om te beginnen.
Ik zal doorgeven dat hij de auto eens flink onder handen neemt, de mogelijkheden van blushen eens bekijkt en mogelijk wat dikkere olie draait.
Dank!
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
Gebruikersavatar
Fluppes
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 10.01.2011 - 12:47
Locatie: Zuid Limbabwe

Om je gerust te stellen :-/ , mijn V50 1.8 had op het laatst een olieverbruik van meer dan 1:500. Dit vanaf een km stand van 90 - 10.000 km. Bij 150000 heeft het blok het helemaal opgegeven :( .
De avond van te voren, olie gepeild en netjes afgevuld. de dag erna 150 m gereden en geen drup meer aan de peilstok.
Nog een fooi teruggekregen van een opkoper. Nieuw blok had geen zin, omdat het risico op hetzelfde probleem te groot was.
Rijd nu een V60 T3. nu 60.000 op de teller en nog geen drup verbruikt.
Zou ik nog een keer voor een V50 gaan, wordt het in ieder geval een 5 cylinder. De 4 cylinders (1.8, 2.0 en ook de 2.4 van Mazda) hebben allemaal het zelfde probleem met vastzittende olieschraapveren.
XC40 Recharge Ultimate Extended Range RWD Sage Green 2024
Mazda 2 Skylease GT Soul Red 2015
V60 T3 Black Saphire 2011
V40 2.0 Sports Edition Navigator 2004 Pure Silver
V40 1.8 Europa Sport Titanium Grey Metallic 2003
V50 1.8 Barentz Blue MY2005
BMW R1150RT 2004
BMW K75 RT 1990
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

2.4 van Mazda?
geen glans zonder wrijving
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

2.4 en 2.4i zijn van Volvo. Zo'n 1.8 moet ook gewoon rijden, warm worden en op tijd onderhoud hebben. Er staan genoeg 1.8's aangeboden met km standen boven de 200.000. Mijn 1.8 verbruikt licht olie, zoals bijna elke vorige auto. Mag ook wel na 180.000 km vind ik.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Nee, het probleem zit in bepaalde jaren en bij bepaalde gebruiken. Vnml 2005+2006 waren probleem jaren..
Mijn c30 1.8 zit boven de 170k en ik hoef tussen beurten in (20k) niks bij te vullen.
Hij zakt en klein beetje, maar iets van een halve liter. Heel normaal.
Gewoon de juiste olie gebruiken, goed onderhouden en goed warm laten worden.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Fluppes
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 10.01.2011 - 12:47
Locatie: Zuid Limbabwe

toppertje schreef: 2.4 van Mazda?
Je hebt gelijk, ik bedoel de 2.3 4-cylinder.
De drie motoren heten bij Ford Duratec HE en bij Mazda MZR.

Flushen heeft bij mijn V50 geen effect gehad. Revisie was niet mogelijk omdat Ford hier geen onderdelen voor leverde.

Een ander blok erin leggen heb ik niet aangedurfd, omdat ik uiteindelijk weer dezelfde problemen kon verwachten.
Laatst gewijzigd door Fluppes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanvulling
XC40 Recharge Ultimate Extended Range RWD Sage Green 2024
Mazda 2 Skylease GT Soul Red 2015
V60 T3 Black Saphire 2011
V40 2.0 Sports Edition Navigator 2004 Pure Silver
V40 1.8 Europa Sport Titanium Grey Metallic 2003
V50 1.8 Barentz Blue MY2005
BMW R1150RT 2004
BMW K75 RT 1990
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Vanochtend toch even olie gepeild voor vertrek..
8000km sinds laatste beurt; blok heeft 1711xx km gedraaid

Zoals je ziet prima bij het max streepje. Dus het is niet per se een standaard probleem, of die van mij moet een uitzondering zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”