Sinds een week rijden we met onze V70 D4 GT en moet zeggen dat het echt heerlijk relaxt rijd. De automaat schakelt soepel en als ik wat vlotter op wil trekken, vind ik dat deze D4 meer dan voldoende power heeft om van z'n plek te komen.
De enige puntjes waar ik mee zit zijn:
1) Het verbruik. Met een cruise snelheid van 100km/uur op de CC, heb ik een verbruik van 1:13 / 1:14 max volgens de BC. Dit heb ik over een volle tank gemeten.
Ik snap dat ik de 1:21 / 1:22 die ik met de V40 reed nooit ga halen met een V70, maar 1:16 / 1:17 met 100km/uur op de CC moet toch wel te doen zijn lijkt me.
3) De BC en de verbruiksmonitor geven allebei andere waardes aan. De BC een gemiddelde van bv 1:14, de verbruiksmonitor een gemiddelde van 1:14.
In mijn vorige auto, een V40 gaven beide exact hetzelfde aan, lijkt mij toch niet meer dan normaal.
2) Helaas geen lichtsensor in deze V70. DRL heeft ie ook niet, maar als ik de knop op stadslicht zet geeft het toch een beetje DRL gevoel.
Als ik de knop voor het licht naar links draai, naar de 0 stand, dan gaan de xenon lampen aan bij het starten en uit als ik de motor afzet. Als ik de knop naar rechts
draai, dan idem dito. Als ik de knop in de middenstand stand, die van de stadslichten, dan blijven deze branden als ik de motor afzet en de auto op slot doe. Is het zo in
te regelen dat de stadslichten uitgaan zodra ik de auto op slot zet?
Graag jullie advies
V70 '13 vraagjes
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Voor item 1, hoe heb je dit kunnen meten, heb je een volle tank leeg gereden aan 100km/u op de cruise control ?
Of kijk je naar momenteel verbruik, dit kan namelijk aardig varieren door windrichting, bergop of bergaf, regenereren of niet enz...
Voor item 2, de verbruiksmeter in Sensus en die bij de boordcomputer zijn afzonderlijk te resetten, mogelijk is een van de 2 apart gereset, waardoor het gemiddeld verbruik over verschillende afstanden gemeten is ?
Voor item 3, onze Volvo's (MY11 & MY12) staan beide altijd met dimlicht aan, bij starten van de motor gaan de dimlichten aan en bij contact uit, gaan alle lichten uit.
MY13 heeft volgens mij nog geen DRL, dat is pas vanaf MY14.
Wat je niet hebt, kan je ook niet vragen
Of kijk je naar momenteel verbruik, dit kan namelijk aardig varieren door windrichting, bergop of bergaf, regenereren of niet enz...
Voor item 2, de verbruiksmeter in Sensus en die bij de boordcomputer zijn afzonderlijk te resetten, mogelijk is een van de 2 apart gereset, waardoor het gemiddeld verbruik over verschillende afstanden gemeten is ?
Voor item 3, onze Volvo's (MY11 & MY12) staan beide altijd met dimlicht aan, bij starten van de motor gaan de dimlichten aan en bij contact uit, gaan alle lichten uit.
MY13 heeft volgens mij nog geen DRL, dat is pas vanaf MY14.
Wat je niet hebt, kan je ook niet vragen

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 6th Gear member
Stadslichten gaan niet uit, daarom heten ze ook wel parkeerlichten.
In beide andere standen gaan inderdaad de gewone koplampen aan, doet Volvo al jaren om de zichtbaarheid en veiligheid te verbeteren (DRL is voor Volvo een verslechtering imho).
De Dealer zal softwarematig de "auto-aan" stand kunnen aanpassen, waardoor de lampen niet meer aangaan.
Qua verbruik kan ik je niet helpen, enige wat werkt is bijhouden wat je gereden hebt en wat je elke keer tankt.
BC en andere prullen zijn leuk, en niet meer dan prullen. Overigens, als dit de eerste tank is, dan kan het verbruik straks zo maar nog afnemen, wanneer de auto meer ervaring heeft.
In beide andere standen gaan inderdaad de gewone koplampen aan, doet Volvo al jaren om de zichtbaarheid en veiligheid te verbeteren (DRL is voor Volvo een verslechtering imho).
De Dealer zal softwarematig de "auto-aan" stand kunnen aanpassen, waardoor de lampen niet meer aangaan.
Qua verbruik kan ik je niet helpen, enige wat werkt is bijhouden wat je gereden hebt en wat je elke keer tankt.
BC en andere prullen zijn leuk, en niet meer dan prullen. Overigens, als dit de eerste tank is, dan kan het verbruik straks zo maar nog afnemen, wanneer de auto meer ervaring heeft.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Fulaks
- 6th Gear member
M.b.t. het verbruik : het is zo dat de roetfilter regelmatig wordt geregenereerd. Op die momenten is het verbruik fors hoger. Wanneer het regeneratieproces niet is beëindigd als je de auto stilzet, dan begint het de rit daarop opnieuw. Bij veel opeenvolgende korte ritten jaagt dit het verbruik omhoog, en goed is het allemaal ook niet voor de techniek. Het is erg jammer dat je nergens kan zien dat de auto aan het regenereren is. Ik heb gehoord dat dit ongeveer om de 400 km is, best wel veel.
Ik zit nu, na iets meer dan 40.000 km, aan een gemiddeld verbruik van 6,5l/100 km (maar wel net 2000 km autostrade met snelheidsbeperking achter de rug). Afhankelijk van het soort verkeer varieert het bij mij tussen 6,3 en 7,3 l/100km. Op de winterbanden ligt het verbruik een pietsie hoger dan op de zomerbanden, hoewel die een maat groter en breder zijn.
Wat de lichten betreft : ik heb de meedraaiende bi-xenon en ik heb wel degelijk een lichtsensor. Is er voldoende daglicht, dan heb ik LED's voorop, achterlichten branden ook. Bij duisternis, of als je een tunnel inrijdt, dan floepen de xenon's aan en gaan de LED's uit. Mijn lichtschakelaar staat steeds in de verticale stand, dus lichten aan. Ik kom eigenlijk enkel aan die knop als ik mijn garage inrijdt overdag, omdat ik niet wil dat die lichten dan voor 15 seconden aanfloepen, lijkt mij sletig voor de xenon. Ook bij mist zet ik de lichten soms handmatig aan, omdat de lichtsensor wel voldoende licht detecteert, maar het toch niet raadzaam is om zonder licht te rijden.
Ik zit nu, na iets meer dan 40.000 km, aan een gemiddeld verbruik van 6,5l/100 km (maar wel net 2000 km autostrade met snelheidsbeperking achter de rug). Afhankelijk van het soort verkeer varieert het bij mij tussen 6,3 en 7,3 l/100km. Op de winterbanden ligt het verbruik een pietsie hoger dan op de zomerbanden, hoewel die een maat groter en breder zijn.
Wat de lichten betreft : ik heb de meedraaiende bi-xenon en ik heb wel degelijk een lichtsensor. Is er voldoende daglicht, dan heb ik LED's voorop, achterlichten branden ook. Bij duisternis, of als je een tunnel inrijdt, dan floepen de xenon's aan en gaan de LED's uit. Mijn lichtschakelaar staat steeds in de verticale stand, dus lichten aan. Ik kom eigenlijk enkel aan die knop als ik mijn garage inrijdt overdag, omdat ik niet wil dat die lichten dan voor 15 seconden aanfloepen, lijkt mij sletig voor de xenon. Ook bij mist zet ik de lichten soms handmatig aan, omdat de lichtsensor wel voldoende licht detecteert, maar het toch niet raadzaam is om zonder licht te rijden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Jers3n
- 5th Gear member
Mbt regeneren, dat gebeurt normaal gesproken tussen de 300-900 km, bij de onze tenminste. Wellicht bij de D4 wat minder vaak, maar dat zou in het instructieboekje te vinden moeten zijn. En het start inderdaad weer op als het onderbroken wordt, maar het start alleen als de omstandigheden (motortemperatuur) geschikt zijn.
Het stadslicht uit bij contact uit gaat (in deze setup) niet lukken, Volvo gebruikt het stadslicht (met de schakelaar in I) nl. als parkeerlicht (is ook in het instructieboekje te vinden overigens). Inderdaad rondom, is de contour van de auto zichtbaar.
Wellicht kun je de mistlampen vervangen voor een setje originele DRL's, met de bijbehorende software. Al vind ik de standaard optie "dimlicht altijd" aan eigenijk prettiger (om te zien) en dat zit er gewoon op). Setje retrofit DRL's kan vast en zeker ook, maar daar ben ik al helemaal geen fan van.
Licht sensor zit er, als je adaptief xenon hebt, ook op. Het adaptieve werkt nl allen bij voldoende duisternis (en vanaf een km of 7 per uur) wat geregeld wordt door de lichtsensor (ik gok midden boven op het dashboard).
Het stadslicht uit bij contact uit gaat (in deze setup) niet lukken, Volvo gebruikt het stadslicht (met de schakelaar in I) nl. als parkeerlicht (is ook in het instructieboekje te vinden overigens). Inderdaad rondom, is de contour van de auto zichtbaar.
Wellicht kun je de mistlampen vervangen voor een setje originele DRL's, met de bijbehorende software. Al vind ik de standaard optie "dimlicht altijd" aan eigenijk prettiger (om te zien) en dat zit er gewoon op). Setje retrofit DRL's kan vast en zeker ook, maar daar ben ik al helemaal geen fan van.
Licht sensor zit er, als je adaptief xenon hebt, ook op. Het adaptieve werkt nl allen bij voldoende duisternis (en vanaf een km of 7 per uur) wat geregeld wordt door de lichtsensor (ik gok midden boven op het dashboard).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
- Rha007
- 5th Gear member
Bedankt voor de nuttige antwoorden.
Zoals ik het nu begrijp moet ik maar leren leven met lichtschakeling. Ik heb naar mijn weten geen lichtsensor, de xenon lampen gaan altijd aan. Het enige wat wel dimt als ik een tunnel in rijdt, is de dashboard verlichting.
Ik heb gisteren getankt en alles weer op nul gezet.
Het verbruik met de CC op 100km/uur was vandaag tijdens het woon-werkverkeer ritje (62km enkele rit), rond de 1:14
Bij constant 100km/uur, gaf de bc 1:15 aan.
Zoals ik het nu begrijp moet ik maar leren leven met lichtschakeling. Ik heb naar mijn weten geen lichtsensor, de xenon lampen gaan altijd aan. Het enige wat wel dimt als ik een tunnel in rijdt, is de dashboard verlichting.
Ik heb gisteren getankt en alles weer op nul gezet.
Het verbruik met de CC op 100km/uur was vandaag tijdens het woon-werkverkeer ritje (62km enkele rit), rond de 1:14
Bij constant 100km/uur, gaf de bc 1:15 aan.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V50 T5
- Jers3n
- 5th Gear member
Je hebt dus geen automatische verlichting, wel een lichtsensor of beter gezegd schemersensor Die registreert dus die tunnel, waardoor de dashboardverlichting dimt en op dat moment ook het adaptieve/meedraaiende deel van de xenon koplampen geactiveerd wordt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
- Rha007
- 5th Gear member
Begrijp ik hieruit dat er dan twee verschillende soorten lichtsensoren zijn?
Zoals gezegd gaan de xenon's bij normaal daglicht al aan, weet eerlijk gezegd niet of ze dan meedraaien. Dat is nl moeilijk te zien bij daglicht. In het donker draaien ze wel mee. Wat me bij het meedraaien trouwens is opgevallen, is dat deze net even wat sneller de bocht indraaien in vergelijking met de vorige auto (V40). Ik vind dit wel zo prettig.
Nog een vraag:
Bij onze vorige auto had ik bij een ingeschakelde CC de volgende opties:
- bij kort de + knop indrukken, versnelde de auto per 5km/uur
- bij lang de + knop indrukken, versnelde de auto met 1km/uur
Weet iemand of dit ook op mijn huidige auto in is te stellen?
Zoals gezegd gaan de xenon's bij normaal daglicht al aan, weet eerlijk gezegd niet of ze dan meedraaien. Dat is nl moeilijk te zien bij daglicht. In het donker draaien ze wel mee. Wat me bij het meedraaien trouwens is opgevallen, is dat deze net even wat sneller de bocht indraaien in vergelijking met de vorige auto (V40). Ik vind dit wel zo prettig.
Nog een vraag:
Bij onze vorige auto had ik bij een ingeschakelde CC de volgende opties:
- bij kort de + knop indrukken, versnelde de auto per 5km/uur
- bij lang de + knop indrukken, versnelde de auto met 1km/uur
Weet iemand of dit ook op mijn huidige auto in is te stellen?
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V50 T5
V50 T5