Hoog verbruik 2.4D Kinetic

_XC70_

1 op 14,3

Rustig rijden, best vaak korte stukjes/stad. (D5 MY11)
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

De D5, 205 / 215 PK zijn inderdaad wat zuiniger. Tenminste dat hoor ik wel vaker. Toch bijzonder, meer PK's en zuiniger.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27003
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die hoeven er minder hard voor te werken door de twin turbo
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
_XC70_

+1... Goeie uitleg!! Inderdaad, minder hard, minder zweet.
Gebruikersavatar
V-driver
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 18.08.2013 - 17:51

AlexV70 schreef: @Ger, 1:17 ?
Dat doe je dan heel netjes, heb je het gaspedaal gedemonteerd? :)
Als je mij bedoelt. De V60 is manual en drive-e. Se V70 was automaat en daar reed ik gemiddeld over 2,5 jaar 1:14,3 mee. Elke kilometer en elke liter van dag 1 tot de laatste dag gedocumenteerd. Na tunen, kleine 2% verbetering. Dus dat is de investering niet waard
V70 (my2010) 2,4D geartronic LE. Van huis uit 175pk/420nm, na Volvotune 235pk/510 nm

2013 V60 R-Design D5
Eerst 215 pk/420nm nu 245 pk/500nm
E-Powered by Obbe, voor het verbuik natuurlijk
After 4, the fun begins

Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Haha, nee bedoelde V70/2.4D/2003, tja had ik maar duidelijker moeten zijn.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

edraket schreef: Goeie vraag Alex, ik dacht dat ik had gelezen dat het om een handbak gaat, maar zie dat nergens terug in de openings post. Jos, is het een handbak of automaat?
Handbak.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Gezien het verhaal van V70/2.4D/2003 (Ger :) ) moet 1:14 / 15 dan zeker haalbaar zijn, want hij heeft ook en handbak.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

AlexV70 schreef: De D5, 205 / 215 PK zijn inderdaad wat zuiniger. Tenminste dat hoor ik wel vaker. Toch bijzonder, meer PK's en zuiniger.
Lijkt nog te kloppen ook, mijn motor is exact als de D5 215pk, maar dan terug getuned naar 163pk en ik haal tussen de 1:12,5 en 1:13.

Moet blijkbaar dringend aan de tuning gaan :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20995
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat een getallen hier over verbruik. Mijn zakelijke Vivaro doet ook 1 op 13 en is zomaar 1,5 keer zo zwaar als een V70. Motor is maar 115 pk met 310 Nm groot en moet soms benoorlijk werken.

Gaat er iets fout met de huidige diesels?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
_XC70_

BlackcurrantV70 schreef:
AlexV70 schreef: De D5, 205 / 215 PK zijn inderdaad wat zuiniger. Tenminste dat hoor ik wel vaker. Toch bijzonder, meer PK's en zuiniger.
Lijkt nog te kloppen ook, mijn motor is exact als de D5 215pk, maar dan terug getuned naar 163pk en ik haal tussen de 1:12,5 en 1:13.

Moet blijkbaar dringend aan de tuning gaan :-)
Never ending story; To Tune Or Not To Tune (...)
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Zo zie ik heel wat getalllen voorbij komen
Voor een disel is een minimaal verbruik 1 op de 16 vind ik , zuipt ie meer dan kun je beter op gas gaan rijden
En al helemaal als je 1op de 12 ofzo rijdt
De mbr haal je er op deze manier nooit uit, of je moet meer dan 60.000 km per jaar rijden
Gas kost meestal iets van 40/50ct de liter minder dan diesel en de belasting is 1/3 lager
Voor het verbruik moet je dan uitgaan van 15/20% extra tov benzine
Bij een diesel verbruik van 1 op 12 hoef je geen rekenwonder te zijn
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

...tenzij ...... gas is om op te.....

Het is natuurlijk relatief Evert, als een vergelijkbare benzineversie 1 op 9 a 10 scoort, en een diesel 1 op 14, dan hoef je geen 60kkm te rijden, en zo lag de verhouding tussen een 2.4D en een 2.5T destijds wel ongeveer. Hoe de huidige benzine modellen het doen kan ik niet beoordelen. Los daarvan, ieder zijn ding en voorkeur en niet elke auto lust nog zo graag LPG.

terug naar TS: zoals je hier leest een grote variatie in verbruik. Niet alleen de rechter teen, maar ook Stad Streek Snelweg icm kort middel lang traject bepaald het verbruik, maar als jij zegt dat je een relatief rustige rijder bent, een handbak hebt en een V70 met 2.4D a 163pk, dan moet je denk ik 1 op 14-15 kunnen halen, en dat is toch echt anders dan de 1:12 die jij aangeeft.

Kortom: eerst maar es uitlezen, wellicht nog aandacht voor de status v.h. onderhoud? Ik bedoel, zit er wel een schoon luchtfilter in? is het inlaattraject ordentelijk / vrij of zit de koeler bijna dicht of lekt ie iets of... heeft het blok al veel gelopen, waardoor de verstuivers etc. hun beste tijd gehad hebben.. er zijn zoveel oorzaken te bedenken waardoor het allemaal net niet meer optimaal verloopt... succes met je onderzoek, ik hoop dat er wat zinnigs uitkomt.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
DouweS40
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 28.01.2009 - 20:16
Locatie: Juliandorp

Inmiddels 50.000 km met mijn XC60 2.4D DRIVe gereden met inmiddels 232.000 km, waarbij er in de hele historie geen motorische reparaties voorkomen verbruik ik afhankelijk van mijn werklocatie tussen de 1 op 14 en 17,5.
De 1 op 17.5 dan komt de snelheid niet boven de 120 km/u uit, voornamelijk 90-110 km/u. De 1 op 14 tot 15 verbruik is grotendeels snelweg met cc op 136 km/u.

Over al deze km is mijn verbruik gemiddeld 1 op 14,6 een daar zit circa 3500 km met caravan 1200 kg en fietsen op het dak bij en dan is het verbruik met stevig doorrijden 1 op 5-7. Wat het gemiddelde dus negatief beïnvloed.

http://www.autoweek.nl/verbruik/15745/v ... entum-2009

De afgelopen 50.000 km dat ik de eigenaar ben gaat er om de 10.000 km een fles verstuiver reiniger in de tank en ik wissel zelf tussen de reguliere beurten na 15.000 km de olie.

De autobanden kunnen het verbruik ook behoorlijk doen verschillen heb ik in het verleden wel gemerkt, dus daar kun je ook naar kijken.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Hoewel sommigen hierboven stellen dat tunen geen zin heeft als het een positieve bijdrage moet leveren inzake het verbruik wil ik toch de vraag opnieuw stellen. Tuningsbedrijven stellen dat tunen tot 10% brandstofbesparing kan leiden. Ik lees dit ook op onafhankelijke auto-sites.

Graag jullie reacties.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik heb er bij beide auto's niks van gemerkt. Maar in de praktijk is een procentje of drie eigenlijk ook niet te meten denk ik.
Laatst gewijzigd door Thijs op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27003
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik ben van 1 op 12 naar 1 op 15 gegaan, met het bedrag dat Obbe voor een tuning vraagt heeft dit zich wel terug weten te verdienen in de afgelopen 70.000 km, al was dat echt niet de reden om het te doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V-driver
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 18.08.2013 - 17:51

Tuning doe je voor extra veiligheidsmarge bij bv inhalen. Voor een mooiere loopcultuur en voor de fun. Doe je tuning 100% om hwt met verbruik terug te verdienen kom je bedrogen uit. Zuiniger wordt ie wel, maar ik had eens uitgerekend dat in mijn geval (30.000km/jr)het 4 jaar duurt om break/even te spelen..... Ik geloof dat het iets van 1,5% was.
V70 (my2010) 2,4D geartronic LE. Van huis uit 175pk/420nm, na Volvotune 235pk/510 nm

2013 V60 R-Design D5
Eerst 215 pk/420nm nu 245 pk/500nm
E-Powered by Obbe, voor het verbuik natuurlijk
After 4, the fun begins

Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Dat betekent dat de 2 berichten hierboven elkaar tegenspreken.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
_XC70_

Mijn D5 na Polestar laat nu 7.0L ipv 7.3L door de aderen vloeien...Nihil!
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”