Goedemiddag beste forumleden,
Ik heb een paar vraagjes.
Mijn Volvo V50 heeft 25.000 KM terug een nieuwe turbo gekregen, en na al die probleemloze kilometers doet de Volvo sinds 3 weken weer vreemd.
Anti-skid lampje gaat aan, springt soms in noodloop. Begon met af en toe, wordt steeds vaker. Auto blaakt ook best erg, en hikt als ik het gas op wil pakken als ik bijvoorbeeld 50 op de cruise reed.
Huidige kilometerstand: 349.800 km, goed onderhouden en geen roetfilter (af fabriek).
Mijn garage constateerde het volgende:
- EGR helemaal verroet, niet meer te reinigen, kapot
- Verstuivers laten testen, 3 zijn er prima, 1 geeft bij maximaal gas geen tot weinig brandstof!
- Turbo bij aansluiting beetje lek, onder de motorkap daardoor veel roetvorming
- Verstuivers lekken ernstig naar buiten toe, dus heeft nieuwe pakkingen nodig
De dik gedrukte punten zijn volgens hun de reden dat mijn Volvo niet lekker loopt. Is dit een diagnose die past bij mijn klachten?
Ze willen het als volgt oplossen:-
- 1 gereviseerde verstuiver
- 1 nieuwe EGR
- Nieuwe pakkingen e.d. rondom turbo en verstuivers
- Nieuwe motorolie en filter
- Plus ik moet 4x 40 ex betalen voor testen verstuivers
Totale schade: 1080 euro in de BTW.
Is dit een reële prijs voor bovenstaande werk? 't Is overigens bij een dorpsgarage die alleen werken met goed geschoolde monteurs en a-kwaliteit materialen.
1.6d bj 2005, zonder roetfilter, anti-skid
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
De anti skid is een beetje vreemd, lijkt me meer met ABS te maken te hebben.
Rest van je problemen lijken me wel passen bij de diagnose..
De kosten van de vervanging van wat je noemt vind ik ook niet gek.. Bedenk dat een verstuiver alleen al >€300 kost, dan nog het plaatsen..
Ik vind verhalen online dat alleen een verstuiver vervangen al €1200 kost..
Gokje:
Verstuiver is zo'n €300 denk ik
Gasklephuis €100-150
€190 incl btw voor testen verstuivers
Paar uurtjes werk a €70-100/uur
Overig materiaal €100-150 ofzo
Verder voor mij een reden om geen diesel meer te rijden, de kans op hoge kosten is gewoon enorm aanwezig, en weegt niet/nauwelijks op tegen de besparing in brandstofkosten.
Rest van je problemen lijken me wel passen bij de diagnose..
De kosten van de vervanging van wat je noemt vind ik ook niet gek.. Bedenk dat een verstuiver alleen al >€300 kost, dan nog het plaatsen..
Ik vind verhalen online dat alleen een verstuiver vervangen al €1200 kost..
Gokje:
Verstuiver is zo'n €300 denk ik
Gasklephuis €100-150
€190 incl btw voor testen verstuivers
Paar uurtjes werk a €70-100/uur
Overig materiaal €100-150 ofzo
Verder voor mij een reden om geen diesel meer te rijden, de kans op hoge kosten is gewoon enorm aanwezig, en weegt niet/nauwelijks op tegen de besparing in brandstofkosten.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 31.03.2016 - 12:14
- Locatie: 's-Gravenhage
Ik heb vorige week donderdag ook de ANTI SKID in me scherm gekregen.
Alle lampjes gingen branden en vermogen daalde ( reed op de snelweg ) en op de vluchtstrook aangekomen blies die zijn vlammetje uit. (niet meer aan de praat te krijgen )
Bleek dat de brandstof filter vies en vervuild was, nieuwe er in en hij deed het weer.
Bij mij is er nog wel meer gedaan aangezien ik nu voor de 3e keer terug ben, en deze keer gaf die aan MOTORSYSTEEM SERVICE SPOED, dit had ik vorige week ook al gehad en dat bleek me additief vloeistof te zijn, deze bijgevuld en de waardes opnieuw in laten leren, want die stonden verkeerd.
Nu kreeg ik deze melding weer terug en nu bleek het de brandstof(pomp) module te zijn, deze is nu vervangen en als het goed is kan ik de auto morgen ophalen.
Wellicht kan je navragen of boverstaande ook iets met jouw melding te maken heeft? vragen kan nooit kwaad:)
iig Succes !
Jason.
Alle lampjes gingen branden en vermogen daalde ( reed op de snelweg ) en op de vluchtstrook aangekomen blies die zijn vlammetje uit. (niet meer aan de praat te krijgen )
Bleek dat de brandstof filter vies en vervuild was, nieuwe er in en hij deed het weer.
Bij mij is er nog wel meer gedaan aangezien ik nu voor de 3e keer terug ben, en deze keer gaf die aan MOTORSYSTEEM SERVICE SPOED, dit had ik vorige week ook al gehad en dat bleek me additief vloeistof te zijn, deze bijgevuld en de waardes opnieuw in laten leren, want die stonden verkeerd.
Nu kreeg ik deze melding weer terug en nu bleek het de brandstof(pomp) module te zijn, deze is nu vervangen en als het goed is kan ik de auto morgen ophalen.
Wellicht kan je navragen of boverstaande ook iets met jouw melding te maken heeft? vragen kan nooit kwaad:)
iig Succes !
Jason.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik verbaas me er soms over hoelang men over een goeie diagnose doet,,,
Ik zie bij die V50 Diesels storingen voorbij komen en oplossingen waar ze uren of zelfs dagen naar aan het zoeken zijn.
Ik zie bij die V50 Diesels storingen voorbij komen en oplossingen waar ze uren of zelfs dagen naar aan het zoeken zijn.
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Diesels zijn loeibetrouwbaar... als al die milieurommel er niet op zit. Mijn 2.0D loopt als een tiet nu, maar dat komt alleen maar omdat er letterlijk niks meer op zit dat probeert het ding schoner te laten lopen dan hij eigenlijk wil. Als je een DPF + EGR hebt (2007+) ben je echt aan de beurt maar met alleen de EGR gaat het wel. Dan nog vervuilt zo'n ding langzaamaan de injectors wat ook hier en daar problemen geeft.
Gewoon uit laten programmeren die zooi, je blok heel houden en per saldo spaar je alsnog het milieu omdat er geen ander blok in hoeft te worden gebouwd. Mijn volgende auto zal recenter zijn (= meer controle op effectieve milieumeuk) en dan overweeg ik toch eigenlijk maar weer benzine... rijd zo'n 30.000 per jaar en voordat je de kosten van al dat uitprogrammeren terugverdiend hebt over de verhoogde vaste lasten heen ben je wel eventjes verder. Als je niet uitprogrammeert krijg je vanzelf een keer belachelijke storingen (wel in de kilometrages waarin ik m'n auto's koop) die nog duurder uit kunnen vallen.
Gewoon uit laten programmeren die zooi, je blok heel houden en per saldo spaar je alsnog het milieu omdat er geen ander blok in hoeft te worden gebouwd. Mijn volgende auto zal recenter zijn (= meer controle op effectieve milieumeuk) en dan overweeg ik toch eigenlijk maar weer benzine... rijd zo'n 30.000 per jaar en voordat je de kosten van al dat uitprogrammeren terugverdiend hebt over de verhoogde vaste lasten heen ben je wel eventjes verder. Als je niet uitprogrammeert krijg je vanzelf een keer belachelijke storingen (wel in de kilometrages waarin ik m'n auto's koop) die nog duurder uit kunnen vallen.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Mwoah, heb hiervoor een hdi gehad zonder roetfilter, maar wel gezeik gehad met:
Injectoren
Brandplaatjes
Lekke dieselleiding op de kop
Kapotte turbo door een vreemd object (1 schoepje krom)
Gezeur van de egr
Was niet goedkoop om te fixen
Was dan wel de 70pk 1.4hdi, maar dan nog.. Zuinig was ie ook niet.. Met veel moeite 1:20.
Injectoren
Brandplaatjes
Lekke dieselleiding op de kop
Kapotte turbo door een vreemd object (1 schoepje krom)
Gezeur van de egr
Was niet goedkoop om te fixen
Was dan wel de 70pk 1.4hdi, maar dan nog.. Zuinig was ie ook niet.. Met veel moeite 1:20.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 10.07.2015 - 11:18
Nou beste mensen, hij is gefixt en loopt weer als een trein.
Verstuivers getest door Bosch. Moeten waardes hebben van +- 51 bij maximale belasting, met een afwijking van 6 maximaal.
Alle verstuivers gaven waardes van rond de 50, behalve de derde, die gaf bij maximale belasting een waarde van 41,8!!
Hij gaf dus niet teveel brandstof, maar te weinig.
Dit is vervangen door een gereviseerde verstuiver. Gelijk overal nieuwe afdichtringetjes en brandplaatjes tussen.
Injectoren kwamen trouwens zeer gemakkelijk los. In een paar minuten tijd alle vier gedemonteerd.
Tevens is de EGR vervangen, die was niet meer te redden.
Nieuwe olie + filter.
Totale schade: 1058 euro. Maar hij loopt weer goed.
Verstuivers getest door Bosch. Moeten waardes hebben van +- 51 bij maximale belasting, met een afwijking van 6 maximaal.
Alle verstuivers gaven waardes van rond de 50, behalve de derde, die gaf bij maximale belasting een waarde van 41,8!!
Hij gaf dus niet teveel brandstof, maar te weinig.
Dit is vervangen door een gereviseerde verstuiver. Gelijk overal nieuwe afdichtringetjes en brandplaatjes tussen.
Injectoren kwamen trouwens zeer gemakkelijk los. In een paar minuten tijd alle vier gedemonteerd.
Tevens is de EGR vervangen, die was niet meer te redden.
Nieuwe olie + filter.
Totale schade: 1058 euro. Maar hij loopt weer goed.
Laatst gewijzigd door MarcV50 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 10.07.2015 - 11:18
Sinds ik de auto heb, in 45.000 km het volgende vervangen:
- Contactslot A 280 EUR
- 2 delige poelie, rubber was versleten A190 EUR
- Grote beurt A 400 EUR
- Nieuwe Turbo (compleet met andere zaken zoals aanbevolen wordt, leidingen, carterpan lichten, olie, enz.). A 1200 EUR
- Nieuwe katalysator A 400 EUR
- Dynamo gereviseerd A 120 EUR
- Kleine beurt A 100 EUR
- De reparatie van hierboven (1 verstuiver+EGR+kleine beurt) A1050 EUR.
Zijn dit normale kosten voor 45.000 KM, alleen snelweg kilometers? KM stand was bij aankoop 305.000km, nu 350.000 km.
Verder zeer tevreden over de auto. Motor loopt heerlijk. Zeer zuinig (6,1 liter op 100 km, terwijl ik altijd 130+ km/u rijd, vaak in Duitsland).
- Contactslot A 280 EUR
- 2 delige poelie, rubber was versleten A190 EUR
- Grote beurt A 400 EUR
- Nieuwe Turbo (compleet met andere zaken zoals aanbevolen wordt, leidingen, carterpan lichten, olie, enz.). A 1200 EUR
- Nieuwe katalysator A 400 EUR
- Dynamo gereviseerd A 120 EUR
- Kleine beurt A 100 EUR
- De reparatie van hierboven (1 verstuiver+EGR+kleine beurt) A1050 EUR.
Zijn dit normale kosten voor 45.000 KM, alleen snelweg kilometers? KM stand was bij aankoop 305.000km, nu 350.000 km.
Verder zeer tevreden over de auto. Motor loopt heerlijk. Zeer zuinig (6,1 liter op 100 km, terwijl ik altijd 130+ km/u rijd, vaak in Duitsland).
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Mja, common-rail heeft idioot hoge druk dus het kan zijn dat daar een keertje een lek onstaat. Zorgt wel voor rijdbare diesels dus of we er echt rouwig om moeten zijn... Kapotte turbo kan je ook met een benzine overkomen; injectoren en brandplaatjes zijn een stuk slijtvaster zonder EGR. Ik blijf erbij dat een niet-extra-milieuvriendelijke diesel in principe heel betrouwbaar is.JTC30 schreef: Mwoah, heb hiervoor een hdi gehad zonder roetfilter, maar wel gezeik gehad met:
Injectoren
Brandplaatjes
Lekke dieselleiding op de kop
Kapotte turbo door een vreemd object (1 schoepje krom)
Gezeur van de egr
Was niet goedkoop om te fixen
Was dan wel de 70pk 1.4hdi, maar dan nog.. Zuinig was ie ook niet.. Met veel moeite 1:20.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Een vlug rekensommetje leert dat dat zo'n 8,3 cent per kilometer aan onderhoud is, is niet onaanzienlijk maar ook niet rampzalig (begroot zelf meestal 5 cent/km) gezien de auto toch wel op 350.000km staat nu. Maar goed; een contactslot is pech en andere dingen had je denk ik goedkoper kunnen oplossen. Een gereviseerde turbo bij een specialist laten monteren kost geen 1200 euro, en de EGR had ik nooit laten vervangen (jouw model is een kwestie van stekker eruit en een blindplaatje ertussen, hele ding niet meer nodig). Katalysator, poelies, beurtjes zijn normaal.MarcV50 schreef: Sinds ik de auto heb, in 45.000 km het volgende vervangen:
- Contactslot A 280 EUR
- 2 delige poelie, rubber was versleten A190 EUR
- Grote beurt A 400 EUR
- Nieuwe Turbo (compleet met andere zaken zoals aanbevolen wordt, leidingen, carterpan lichten, olie, enz.). A 1200 EUR
- Nieuwe katalysator A 400 EUR
- Dynamo gereviseerd A 120 EUR
- Kleine beurt A 100 EUR
- De reparatie van hierboven (1 verstuiver+EGR+kleine beurt) A1050 EUR.
Zijn dit normale kosten voor 45.000 KM, alleen snelweg kilometers? KM stand was bij aankoop 305.000km, nu 350.000 km.
Verder zeer tevreden over de auto. Motor loopt heerlijk. Zeer zuinig (6,1 liter op 100 km, terwijl ik altijd 130+ km/u rijd, vaak in Duitsland).
Vind 6,1 overigens niet bijzonder zuinig voor een 1.6 hoor, ik rijd altijd max+20 oid, trek 'vlot' op en helaas veel stukjes van 20km (w/w), en dan komt een gechipte 2.0D op gemiddeld 6,7l/100km...
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41
Tja. Dat is een flink bedrag. Maar ik bekijken het vanuit een ander perspectief. Stel je had een jongere gekocht, dan had je dit bedrag dubbel en dwars aan afschrijving moeten pakken.
Van de andere kant: ik kocht mijn 2005 2.0d met 312k op de teller, nu op 391k. Naast standaard beurtjes alleen EGR (zat er pas 70k op), schokdempers en contactslot (komen om de 150k aan de beurt) moeten vervangen.....ik heb dus wat meer geluk gehad. Waar ik dus voor vrees is dat bij een 'dure' reparatie het een soort domino wordt, dus als er een >500 reparatie komt vliegt hij eruit.
Van de andere kant: ik kocht mijn 2005 2.0d met 312k op de teller, nu op 391k. Naast standaard beurtjes alleen EGR (zat er pas 70k op), schokdempers en contactslot (komen om de 150k aan de beurt) moeten vervangen.....ik heb dus wat meer geluk gehad. Waar ik dus voor vrees is dat bij een 'dure' reparatie het een soort domino wordt, dus als er een >500 reparatie komt vliegt hij eruit.