"pennetje" op de remschijf

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
RobbieV70
1st Gear member

hallo!!

ik heb gister een set URSA velgen gekocht en onder de auto gezet.

Tijdens het ritje naar huis had de auto wat last van kleine trillingen. Niet constant, maar zo af en toe. Trillingen kwamen voor bij snelheden rond de 50 en 120/130km/h.

Vandaag naar de kwikfit om de wielen te laten balanceren. Aldaar keek men naar de velgen en maakte men de opmerking dat "nieuwe" velgen niet gebalanceerd hoefden te worden.

Na een kleine inspectie bleek dat de achterwielen er scheef op zaten.
Dit werd veroorzaakt door een klein pennetje op de remschijf dat er voor zorgde dat de velg niet helemaal goed pastte.
Het pennetje zit op de kop van een "gewoon" boutje en kan gewoon uit de remschijf gedraaid worden.

Door het pennetje in te korten met de zaag konden de velgen goed worden geplaatst en zijn de trillingen weg.

Op mijn andere velgen ("metis") had dit pennetje geen invloed.

wie o wie weet waar dit pennetje toe dient? en of het kwaad kan dat er een stukje van af gezaagd is.

groet,

Robert
Volvo V70 2.4T Geartronic bj 2000
Volvo V70 2.4 automaat bj 2003
volv40
2nd Gear member

pennetje wat beschreven wordt vermoed ik van dat het de centreerpen is. een hulpje bij banden wissellen blijft de band/ velg erop hangen zodanig dat de gaten in de velg gelijk staan met de gaten in de schijf zodat je de wielbouten er gemakkelijk in kan draaien. kan geen kwaad verder naar mijn mening.
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”