Retrofit stoelverwarming

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Volvere
2nd Gear member

Beste allemaal,

Ik heb recent mijn V50 interieur vervangen voor een set waar toevalligerwijs ook stoelverwarming in bleek te zitten (niet standaard op mijn V50 Momentum, 2004). Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om deze stoelverwarming op de OEM-wijze werkend te krijgen d.w.z.:

- Center ventilatie/radio module vervangen voor een exemplaar waar de stoelverwarming-schakelaars op zitten
- Functie aanpassen in VIDA
- En...klaar!

Cruciaal is om te weten of de juiste bekabeling in mijn auto voorbereid ligt. Is er een manier om daar achter te komen? Via via begreep ik dat het zou volstaan om te zien of zekering 60/61 aanwezig zijn in je auto, dat zou betekenen dat de bekabeling voor stoelverwarming al is voorzien. Die zekeringen 60+61 zijn inderdaad in mijn auto aanwezig, maar iets zegt me dat dat nog geen 100% garantie geeft dat de bekabeling ook stoelverwarming-voorbereid is.

Mijn Volvo-dealer geeft aan dat het allemaal niet mogelijk is, maar ik heb inmiddels redelijk wat aan mijn auto werkend gekregen dat zogenaamd niet mogelijk was volgens de dealer, dus daar hecht ik niet heel veel waarde aan.

Heeft iemand hier ervaring mee, suggesties of een tip? Of zit er niets anders op dan de verwarmingselementen via een kabeltje op de 12V aan te sluiten en zo'n lelijke aftermarket-knop in de zijkanten van de voorstoelen te boren?

Alvast bedankt!
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
Luuk87
2nd Gear member

De bekabeling ligt er allemaal omdat de besparing van een paar stukjes draad niet opweegt tegen die van het slechts hoeven maken van 1 harnas. Voor zover ik weet zijn alle harnassen "full option". Ben je nergens stekkers in de buurt van je stoelen tegen gekomen (los van die van je airbags, natuurlijk)?

Uiteraard ga je een andere waterval en een flash nodig hebben, maar het lijkt mij dat het gewoon moet kunnen. ben het ook aan het overwegen dus lees sowieso met interesse mee :)
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
AJ V50 D5
2nd Gear member

Geen antwoord op de oorspronkelijke vraag, maar ook ik ben zeer geïnteresseerd in de (on)mogelijkheden.

Aftermarket vind ik persoonlijk niets, voor mij wel graag origineel Volvo.
In mijn MY2010 zitten in de watervalconsole loze knoppen voor de stoelverwarming.
- Via Marktplaats kon ik deze enige tijd geleden aanschaffen (incl. console), maar dat heb toen niet gedaan omdat ik geen enkel idee had hoe daarna verder te gaan. -

Ik ga er ook vanuit dat de bekabeling voor de stoelverwarming naar de voorstoelen loopt, maar heb geen stekkertjes gezien.
En in mijn stoelen helaas ook geen (loze) verwarmingsmatjes.

Door diverse topics in dit forum heb ik begrepen dat iig alle nieuwe accessoires via Vida aangemeld moeten worden, maar dat lijkt me een fluitje van een cent voor mijn dealer.
Dus ook ik lees graag met interesse mee!

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Volvere
2nd Gear member

Dank voor de reacties.

@Luuk87: je bevestigt inderdaad mijn vermoeden dat men 1 harnas in de fabriek gebruikt vanwege kostenoverwegingen. Ik ben geen aparte stekkers tegengekomen, enkel de stekker die in de stoel moet vanuit de vloer. Ik meen dat er inderdaad extra pinnetjes in de stekker zaten t.o.v. mijn oude stoelen.

Wat is de flash eigenlijk? Ik heb in ieder geval al een ventilatie-radio unit op het oog waar de stoelverwarmingsknoppen in zitten.

@ AJ V50 D5: Volvo dealer adviseerde inderdaad enkel een aftermarket oplossing, hetgeen ik ook niks vind. Wel schijnen er instellingen in VIDA aangepast te moeten worden, waar de dealer ook moeilijk over doet. Wellicht heb ik een alternatief bedrijf gevonden dat dit kan oplossen, maar meer daarover later als het me gelukt is.

Conclusie: ik ga de stap wagen, waterval aanschaffen en software-matig de boel laten vrij schakelen. Ik zal berichten over mijn vorderingen, zodat anderen er ook wijzer van kunnen worden :-)
strui901
3rd Gear member

Leuk!

Al contact gelegd met onze sponsor, Volvotech?
Die kunnen je vast verder helpen.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvere
2nd Gear member

Dat is inderdaad ook nog een goede suggestie! In het verleden hebben ze me goed geholpen met mijn navigatie-oplossing (Parrot Asteroid Tablet, gemodificeerd door VolvoTech, zelf ingebouwd in originele RTI-behuizing).
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Het kan, maar dan is je auto niet meer origineel en klopt er niks meer van qua synchronisatie tussen jouw auto en de Volvo uitlees systemen.

Wat kan : ECM en CEM aanpassen met een software versie waar de stoelverwarming in zit.
Dan klopt echter de configuratie niet meer met zoals het bij Volvo bekend is.

Dat betekent dat je sowieso garantie verliest (mocht je nog hebben), het recht op coulance verliest (mocht dat nog van toepassing zijn) en telkens als je auto uitgelezen wordt er fouten naar boven komen met Vida en als er een update gedaan wordt van 1 van de voornoemde componenten je weer opnieuw die bepaalde software moet inladen...

Mijn antwoord op je vraag of het kan is dus "ja" , maar mijn advies is "nee".
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
OGA244
8th Gear member

doet me een beetje denken aan dat lichtverhaal van die Duitse V70, ineens lopen dealers vast mogelijk omdat er eerder wat aan veranderd is.
Volvere
2nd Gear member

Hmm, dat klinkt opeens een stuk minder aantrekkelijk. Nou valt het qua garantie en coulance denk ik mee: mijn auto is deze zomer 12 jaar oud.

Ook vraag ik me af of er nog heel veel updates uitkomen voor mijn Volvo V50 2.4 vijfcilinder uit 2004? Maar ik wil natuurlijk niet telkens geconfronteerd worden met allerlei (loze) foutcodes als de auto voor onderhoud uitgelezen wordt.

En is er niet een methode om de stoelverwarming aan mijn bestaande ECM / CEM software toe te voegen (als het ware te programmeren?) in plaats van de hele CEM / ECM te vervangen? Of denk ik nou te simpel? 8-)
Laatst gewijzigd door Volvere op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Nee, dealer kan dat niet toevoegen.
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Volvere
2nd Gear member

Obbe van Volvotune had de volgende opmerkingen ten aanzien van de technische beperkingen die beschreven worden:

@: "Het kan, maar dan is je auto niet meer origineel en klopt er niks meer van qua synchronisatie tussen jouw auto en de Volvo uitlees systemen."

Vida leest de autoconfiguratie uit de auto, dus rechtstreeks uit de CEM, deze waarden krijg je te zien in het gegevens blad van de auto, heeft niets met niet kloppende synchronisatie te maken.

@: "Wat kan : ECM en CEM aanpassen met een software versie waar de stoelverwarming in zit. Dan klopt echter de configuratie niet meer met zoals het bij Volvo bekend is."

Wat betreft de ECM (engine control module) heeft die niets te maken met autoconfiguratie in de CEM, een software versie laden (wie kan dat zonder dat de auto een immobiliser probleem krijgt) met stoelverwarming van een andere auto met dus een ander chassisnummer. Het klopt dat als je met de autoconfiguratie zelf iets veranderd dat dat bij Volvo niet bekend is.

@: "Dat betekent dat je sowieso garantie verliest (mocht je nog hebben), het recht op coulance verliest (mocht dat nog van toepassing zijn) en telkens als je auto uitgelezen wordt er fouten naar boven komen met Vida en als er een update gedaan wordt van 1 van de voornoemde componenten je weer opnieuw die bepaalde software moet inladen..."

Er komen geen fouten naar boven als bv een stoelverwarming wordt gemonteerd en in de car-config dit wordt aangemeld, een fout bij uitlezen krijg je als de car-config wordt aangepast en de stoelverwarming zit er niet in , of vice versa, de stoelverwarming zit er maar is niet aangemeld in de car-config.
Natuurlijk als je Volvo het origineel, dus zonder stoelverwarming er weer overheen laat zetten dat de stoelverwarming niet meer werkt.

Voor mij is een groot deel van de onderliggende techniek / theorie nog steeds (chinese) wiskunde, maar concluderend is er een kans van slagen (lang leve de experts!). Aangezien een hobby iets mag kosten, ga ik de sprong wagen om te kijken of het gaat werken. Dat er ooit nog een nieuwe software-update van de Volvo-dealer overheen gaat is niet heel waarschijnlijk (MY 2004, worden daar überhaupt nog updates voor uitgebracht?) en is bovendien niet nodig, auto loopt als een zonnetje! De enige onzekerheid is of de firmware in de stoelen uit 2012 overeenkomt met de firmware in mijn auto uit 2004.

Ik wil iedereen die bijgedragen heeft tot nu toe in ieder geval bedanken voor hun waardevolle input. Zoals blijkt is dit geen eenvoudig klusje en alle technische knowhow (waar ik grenzeloos respect voor heb!) is uitermate waardevol! Dank!

Keep you posted! :-)
Laatst gewijzigd door Volvere op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

@: "Het kan, maar dan is je auto niet meer origineel en klopt er niks meer van qua synchronisatie tussen jouw auto en de Volvo uitlees systemen."

Vida leest de autoconfiguratie uit de auto, dus rechtstreeks uit de CEM, deze waarden krijg je te zien in het gegevens blad van de auto, heeft niets met niet kloppende synchronisatie te maken.
VT>> correct, alleen geeft de huidige VIDA (de online versie die de dealer gebruikt) gelijk een CRC error.

@: "Wat kan : ECM en CEM aanpassen met een software versie waar de stoelverwarming in zit. Dan klopt echter de configuratie niet meer met zoals het bij Volvo bekend is."

Wat betreft de ECM (engine control module) heeft die niets te maken met autoconfiguratie in de CEM, een software versie laden (wie kan dat zonder dat de auto een immobiliser probleem krijgt) met stoelverwarming van een andere auto met dus een ander chassisnummer. Het klopt dat als je met de autoconfiguratie zelf iets veranderd dat dat bij Volvo niet bekend is.
VT>> typo : ik bedoelde CEM natuurlijk en niet ECM.

@: "Dat betekent dat je sowieso garantie verliest (mocht je nog hebben), het recht op coulance verliest (mocht dat nog van toepassing zijn) en telkens als je auto uitgelezen wordt er fouten naar boven komen met Vida en als er een update gedaan wordt van 1 van de voornoemde componenten je weer opnieuw die bepaalde software moet inladen..."

Er komen geen fouten naar boven als bv een stoelverwarming wordt gemonteerd en in de car-config dit wordt aangemeld, een fout bij uitlezen krijg je als de car-config wordt aangepast en de stoelverwarming zit er niet in , of vice versa, de stoelverwarming zit er maar is niet aangemeld in de car-config.
VT>> dat is correct indien de oude VIDA versie gebruikt wordt zonder directe koppeling met SE.
De huidige VIDA (2016) vergelijkt direct met de database in SE en schrijft daar ook direct de mismatches die geconstateerd zijn in weg.
(op zich fijn, ik kan een paar uitlezingen terug nu ophalen, dat kon vroeger niet)

Natuurlijk als je Volvo het origineel, dus zonder stoelverwarming er weer overheen laat zetten dat de stoelverwarming niet meer werkt.
VT>> correct, dus als er een update is, moet je weer opnieuw beschrijven. Op zich geen punt maar even rekening mee houden dus.

Voor mij is een groot deel van de onderliggende techniek / theorie nog steeds (chinese) wiskunde, maar concluderend is er een kans van slagen (lang leve de experts!). Aangezien een hobby iets mag kosten, ga ik de sprong wagen om te kijken of het gaat werken. Dat er ooit nog een nieuwe software-update van de Volvo-dealer overheen gaat is niet heel waarschijnlijk (MY 2004, worden daar überhaupt nog updates voor uitgebracht?) en is bovendien niet nodig, auto loopt als een zonnetje! De enige onzekerheid is of de firmware in de stoelen uit 2012 overeenkomt met de firmware in mijn auto uit 2004.
VT>> TIP van de dag, ga eerst langs de dealer, laat de laatste versie laden in je CEM en CCM en laat Obbe die aanpassen! Kans dat je dan nog aan de beurt bent bij de dealer voor update om wat voor reden dan ook binnenkort is nihil.

Ik wil iedereen die bijgedragen heeft tot nu toe in ieder geval bedanken voor hun waardevolle input. Zoals blijkt is dit geen eenvoudig klusje en alle technische knowhow (waar ik grenzeloos respect voor heb!) is uitermate waardevol! Dank!
VT>>'t gaat Obbe zeker lukken!
www.volvotech.eu

Volvere
2nd Gear member

Top! Goede tip, ik zeker even langs de dealer om de laatste versie van de software voor de CEM, ECM en CCM in te laten laden (voor zover die nog niet up-to-date zijn). Thanks!
Summum
6th Gear member

Kijk, dit is nou een mooi voorbeeld waar het forum door middel van de aanwezige kennis en ervaring iemand vooruit kan helpen. Technisch is het voor mij ook abracadabra, maar ik bewonder je moed dat je het gaat (laten) proberen.

Ben erg benieuwd of het gaat lukken!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
m-kliko
4th Gear member

Ik zou niet zo stellig zeggen dat er voor onze auto's geen updates meer komen.
Op de onderhoudsbon stond afgelopen oktober (2015 dus) nog een software update. (Gratis natuurlijk.)

Nu weet ik niet of ze dit standaard erop zetten, of dat er daadwerkelijk een update is gedaan.
Maar het geeft mij de indruk dat er dus nog steeds updates plaatsvinden.
Al kan het natuurlijk ook betekenen dat ze hem even aan het systeem hangen, checken of er een update is.

Ik heb zelf stoelverwarming. Dus mocht je vragen hebben over aansluitingen, dan wil ik wel eens een blik onder de stoel werpen om te kijken wat ik daar aantref.
Heb er nog nooit zo specifiek onder gekeken, dus geen garantie op slagen. O-)
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Volvere
2nd Gear member

@ Summum: juist, dit gevoel deel ik ook. Heerlijk om een constructieve discussie te hebben en zo met z'n allen (hopelijk) tot een oplossing te komen! :-)

@ m-kliko: ik bedacht me inderdaad, zeker na de opmerking van VolvoTech, dat het goed mogelijk is dat er nog software-updates zijn uitgebracht. Ik heb al contact opgenomen met de Volvo-dealer en ze rapporteren me terug of mijn software up-to-date is. Eventueel moet ik even langs om de zaak uit te laten lezen.

Ik ben wel benieuwd naar foto's van de aansluitingen onder jouw stoelen, indien mogelijk, graag!
m-kliko
4th Gear member

Volvere schreef: @ Summum: juist, dit gevoel deel ik ook. Heerlijk om een constructieve discussie te hebben en zo met z'n allen (hopelijk) tot een oplossing te komen! :-)

@ m-kliko: ik bedacht me inderdaad, zeker na de opmerking van VolvoTech, dat het goed mogelijk is dat er nog software-updates zijn uitgebracht. Ik heb al contact opgenomen met de Volvo-dealer en ze rapporteren me terug of mijn software up-to-date is. Eventueel moet ik even langs om de zaak uit te laten lezen.

Ik ben wel benieuwd naar foto's van de aansluitingen onder jouw stoelen, indien mogelijk, graag!
Ben van plan dit weekend de auto eens van binnen schoon te gaan maken (als het weer het toe laat). Dan kan ik gelijk even kijken.
Voorspellingen voor zaterdag zijn nog goed tot nu toe. =)

edit: sorry voor de late reactie. Zat in t buitenland. O-)
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Volvere
2nd Gear member

Geen probleem! Ik heb morgen een afspraak bij VolvoTune, gaan proberen de zaak werkend te krijgen. Ik zal er zsm over berichten!!
m-kliko
4th Gear member

Volvere schreef: Geen probleem! Ik heb morgen een afspraak bij VolvoTune, gaan proberen de zaak werkend te krijgen. Ik zal er zsm over berichten!!
Oke, succes! ^_^

Volvere
2nd Gear member

Zo! Het kan dus wel! In tegenstelling tot wat de Volvo-dealer beweerde, kun je gewoon de stoelen aanmelden in VIDA. Kwestie van knopje op de waterval inbouwen (de print is al voorbereid), de bekabeling ligt er ook gewoon, aanmelden en instellen (temperatuur) in VIDA en...klaar is Kees!

Geen foutmeldingen, geen gedoe, werkt perfect! Ik kan iedereen de top-service van Obbe van VolvoTune aanraden! Heeft meteen mijn software ge-update (ja, er waren nog updates, ook voor mijn bijna 12-jaar oude V50!), de ventilatie-unit gerecalibreerd en overige foutmeldingen uitgelezen (eentje, dat er ooit een lampje van mijn handschoenenkastje had gehaperd). Niets aan de hand dus.

Knopje op waterval is overigens eenvoudig eruit te wippen met een fishbone (wel waterval even demonteren! anders heb je deuken in je middenconsole!), erin klikken en het werkt. In VIDA zie je meteen of alles werkt, als er units ontbreken geeft hij dit ook aan.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”