Ook ik ben soms nieuwsgierig naar botsproeven en hoe een auto daar uit komt. Maar wat mij het meest intrigeert is de werking van airbags.
Dat ze opblazen met een gas middels een explosie mag bekend zijn maar ze zitten in het stuur, de zijstijlen of stoelenleuning, dashbord bijrijder, komen uit het dak.
Maar als eerste moet natuurlijk een kapje openen in het stuur voordat de airbag kan uitklappen. Dus waar blijft dat kapje? Welke botsproef ik ook bekijk ik zie geen kapje die eerst opent of opzij slaat voordat de airbag komt. Zelfde geldt natuurlijk voor de bijrijder: dat zijn nogal eens grote lappen kunststof waar SRS op staat en die gemaakt is om open te scheuren of weg te klappen.
Zelfde vraag natuurlijk wat er gebeurt met de mens die met een sigaret in zijn mond zit als de airbag af gaat. Of een sigaar. Om maar niet te spreken van een pijp want die moet volgens mij via de nekwervels aan de achterkant weer naar buiten komen.
Airbags
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20897
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28391
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Interessante vraag over de airbags en het gevaar bij het in werking komen van die dingen. Misschien de importeur bellen voor nadere informatie?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20897
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
"De" importeur bellen hoeft natuurlijk niet direct. Welke zou dat dan moeten zijn in mijn geval? Een Volvo heb ik niet, zakelijke Vivaro is van de zaak en die andere wordt hier "niet echt gewaardeerd".
Het zijn wat gedachtenspinsels omdat ik wel regelmatig botsproeven voorbij zie komen maar nooit iets lees of zie over het eerste moment: openklappen van het stuur.

Het zijn wat gedachtenspinsels omdat ik wel regelmatig botsproeven voorbij zie komen maar nooit iets lees of zie over het eerste moment: openklappen van het stuur.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat kapje scheurt uit elkaar en blijft dus "in het stuur" zitten.
Bij mijn vorige S60 is de airbag af gegaan en nee ik heb niets in mijn gezicht gehad
De daadwerkelijke klap herinner ik mij niets van, het moment na de klap wel.
Dat was een auto met een ondertussen leeggelopen airbag in het stuur en de auto vol met talkpoeder waardoor het niet zo prettig was om erin te blijven zitten.
Met een pijp in je mond een aanrijding krijgen is denk ik inderdaad geen aanrader....denk dat een sigaret oid. af zal breken en in het ergste geval slik je er een deel van door.
Bij mijn vorige S60 is de airbag af gegaan en nee ik heb niets in mijn gezicht gehad

De daadwerkelijke klap herinner ik mij niets van, het moment na de klap wel.
Dat was een auto met een ondertussen leeggelopen airbag in het stuur en de auto vol met talkpoeder waardoor het niet zo prettig was om erin te blijven zitten.
Met een pijp in je mond een aanrijding krijgen is denk ik inderdaad geen aanrader....denk dat een sigaret oid. af zal breken en in het ergste geval slik je er een deel van door.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Haha die vraag heb ik een collega ook horen stellen toen de airbag 'nieuw' was: "krijg je dan eerst die plaat van het stuur op je vreter?"
Volgens mij zitten er bewust gecreerde zwakke en sterke plekken in de materialen over de airbag zodat deze open scheuren, maar wel vast blijven zitten en een kant op buigen waar ze geen schade aan personen aanrichten.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je van een zij(stoel)airbag behoorlijk blauw wordt.
Volgens mij zitten er bewust gecreerde zwakke en sterke plekken in de materialen over de airbag zodat deze open scheuren, maar wel vast blijven zitten en een kant op buigen waar ze geen schade aan personen aanrichten.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je van een zij(stoel)airbag behoorlijk blauw wordt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- V.I.K.
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38
Het klopt Mark.
Ik heb in mijn leven al aardig wat uitgeklapte airbags gezien. Jammer genoeg ook veel gewonden personen erbij. Maar niemand van de bestuurders hoefde de rest van zijn leven met het woord "gabriA" op zijn voorhoofd verder.
Maar als je goed kijkt op plaatse waar de airbag ingebouwd zitten zie je heel vaak een smal streepje lopen waar het "deksel" op de airbag zit. Je kan dat heel vaak zien bij auto's, vooral op het stuur en op het dashboard bij de bijrijder.
Toch komen er nog wel eens verwondingen voor door ontploffende airbags. Dit zijn dan hoofdzakelijk brandwond plekken. Veelal veroorzaakt doordat de personen niet goed zijn gaan zitten bij het begin van de rit. Draag daarom altijd de veiligheidsriem en trek die strak over de heup als je zit. De gordelspanners werken dan vele malen beter in geval van een aanrijding.
Toen de airbag in opkomst kwam, ging het helaas nog wel eens mis. Het kwam nog wel eens voor dat de airbag op een ongewenst moment uitklapte. Vandaar dat hulpverleners en bergers die bij een ongeval komen waar de bestuurders airbag er nog niet uitgekomen is, een metalen kap over het stuur plaatsen om verder verwondingen te voorkomen.
Helaas is bij Honda recent een probleem ontstaan door ontploffende airbags waarbij mensen zijn overleden, vermoedelijk door rondvliegende stukjes metaal en plastic. Als je de stukken daarover naleest, komt dat voor bij de airbags van Takata. Dus niet het materiaal van de auto vliegt hierbij in het rond, maar het materiaal van de airbag........althans dat blijkt uit de onderzoeken.
Kortom Mark de airbag komt als een duveltje uit een doosje. Wel schrik, maar geen gewonden daardoor.
Ik heb in mijn leven al aardig wat uitgeklapte airbags gezien. Jammer genoeg ook veel gewonden personen erbij. Maar niemand van de bestuurders hoefde de rest van zijn leven met het woord "gabriA" op zijn voorhoofd verder.
Maar als je goed kijkt op plaatse waar de airbag ingebouwd zitten zie je heel vaak een smal streepje lopen waar het "deksel" op de airbag zit. Je kan dat heel vaak zien bij auto's, vooral op het stuur en op het dashboard bij de bijrijder.
Toch komen er nog wel eens verwondingen voor door ontploffende airbags. Dit zijn dan hoofdzakelijk brandwond plekken. Veelal veroorzaakt doordat de personen niet goed zijn gaan zitten bij het begin van de rit. Draag daarom altijd de veiligheidsriem en trek die strak over de heup als je zit. De gordelspanners werken dan vele malen beter in geval van een aanrijding.
Toen de airbag in opkomst kwam, ging het helaas nog wel eens mis. Het kwam nog wel eens voor dat de airbag op een ongewenst moment uitklapte. Vandaar dat hulpverleners en bergers die bij een ongeval komen waar de bestuurders airbag er nog niet uitgekomen is, een metalen kap over het stuur plaatsen om verder verwondingen te voorkomen.
Helaas is bij Honda recent een probleem ontstaan door ontploffende airbags waarbij mensen zijn overleden, vermoedelijk door rondvliegende stukjes metaal en plastic. Als je de stukken daarover naleest, komt dat voor bij de airbags van Takata. Dus niet het materiaal van de auto vliegt hierbij in het rond, maar het materiaal van de airbag........althans dat blijkt uit de onderzoeken.
Kortom Mark de airbag komt als een duveltje uit een doosje. Wel schrik, maar geen gewonden daardoor.
Volvo V40 D4 My2015
, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein

VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Zou het zeker niet adviseren, roken in de auto!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ook slecht voor de restwaarde van de auto.Paul schreef: Zou het zeker niet adviseren, roken in de auto!
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Zie bijgaande foto alle klepjes springen open maar breken niet af.Msuidgeest schreef: Ook ik ben soms nieuwsgierig naar botsproeven en hoe een auto daar uit komt. Maar wat mij het meest intrigeert is de werking van airbags.
Dat ze opblazen met een gas middels een explosie mag bekend zijn maar ze zitten in het stuur, de zijstijlen of stoelenleuning, dashbord bijrijder, komen uit het dak.
Maar als eerste moet natuurlijk een kapje openen in het stuur voordat de airbag kan uitklappen. Dus waar blijft dat kapje? Welke botsproef ik ook bekijk ik zie geen kapje die eerst opent of opzij slaat voordat de airbag komt. Zelfde geldt natuurlijk voor de bijrijder: dat zijn nogal eens grote lappen kunststof waar SRS op staat en die gemaakt is om open te scheuren of weg te klappen.
Zelfde vraag natuurlijk wat er gebeurt met de mens die met een sigaret in zijn mond zit als de airbag af gaat. Of een sigaar. Om maar niet te spreken van een pijp want die moet volgens mij via de nekwervels aan de achterkant weer naar buiten komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.