volvo v50 bezine of toch diesel

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Jan1988
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22.04.2016 - 18:46

Help!! Het wordt of 1.8 benzine of 2.0 diesel

Ik kan maar niet beslissen..
Ik ben op zoek naar een ocasion volvo v50 maar ga ik voor een benzine of diesel?

Wij rijden min 25.000 km per jaar dus ik zou zeggen diesel.. maar de meeste km worden gemaakt door mijn vrouw die in de wijkverpleging zit(dus veel korte ritjes)

Wij maken regelmatig ook wat langere ritten.

Ga ik voor een diesel of geeft dat alleen maar ellende met roetfilter en dergelijke?

Alvast dank voor de hulp!!

Groet Jan
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Veel korte ritjes is killing voor een moderne diesel met dpf.
Benzine nemen dus!
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Bavo
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.06.2013 - 19:08
Locatie: Gemeente Ede

Korte stukjes ... diesel .... roetfilter ?? en van alles dat ik hier wel voorbij zie komen van diesel in combi met (zeer) korte stukjes.
Zou zelf zeker voor de benzine 2.0 gaan. Rij zelf alleen prive, ook korte stukjes maar ben verwent met een 5 cil 2.4i :happy: .
Tevens een aanrader, maar kom je niet veel tegen.
Volvo S40, Volvo V40
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29461
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gezien het gebruik is een benzinemotor aan te raden. Het risico bij je gebruik van de auto op korte stukjes is vaak een aanleiding tot problemen met EGR en roetfilter.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Jan1988
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22.04.2016 - 18:46

Dank jullie wel voor de reacties! Misschien toch maar gaan voor benzine!

Is alleen even slikken bij de pomp als we bijvoorbeeld op wintersport gaan.

Bravo 2.4i zeker een mooie! Maar gebruikt die niet veel meer brandstof?

Heeft iemand verder nog tips waar op te letten bij een benzine?

Waardeer de reacties!!
Gebruikersavatar
Bavo
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.06.2013 - 19:08
Locatie: Gemeente Ede

Tja .... er is al veel over geschreven op het forum....hoe verder je het gaspedaal etc ... dan weet je het wel.

Op de boordcomputer (komt ook aardig overeen met de werkelijkheid) zit ik doorgaans zo op 9.5 tot zo'n 9.7 per 100 km. Zo ruim 1 op 10.
Ik denk niet dat dit "VEEL meer" is. Rij zelf weinig km per jaar. Veel in de omgeving en dan 1 of 2 keer per jaar op vakantie.
Dan kan ik 'm ff uitlaten. :D Ga ik de grens over, is de benzine ook nog eens een stuk goedkoper dus .... maar goed auto rijden kost geld.
Of ik nu 1 op 12 rij of ruim 1 op 10, dat scheelt bij mij, ivm de weinige km's in een jaar niet zoveel en ben in de omstandigheid om het er voor
over te kunnen hebben en dus ook plezier te beleven aan het autorijden.
Het kan natuurlijk altijd goedkoper, maar dan wordt het geen Volvo rijden of ik stap op de motor met 1 op 24 ;-)
Volvo S40, Volvo V40
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Tsja ik als 2.4i automaat berijder ben natuurlijk niet meer objectief :D Ik zou voor een 2.4i gaan, maargoed ik sta zelf ook regelmatig te slikken bij de pomp. (na 600-650 km gaat er vaak zo'n 58-60 liter in de tank).

Korte ritje voor een diesel is vaak killing, het minst killing zou zijn een 2.0D zonder DPF, als je toch voor een diesel zou willen gaan.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Een diesel nemen en dan het DPF er uit laten halen?
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Jan1988
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22.04.2016 - 18:46

Nogmaals dank voor het meedenken!
Gisteren een hele mooie wagen gekocht. V50 2.4i, na er in gereden te hebben was ik verkocht!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29461
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gefeliciteerd, dat is een hele goede motor voor een V50.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Bavo
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.06.2013 - 19:08
Locatie: Gemeente Ede

Gefeliciteerd met je aankoop. Een heerlijke motor in een even zo heerlijke auto :-) ..... succes en veel rij plezier.
Volvo S40, Volvo V40
Gebruikersavatar
Ronaldjuuh
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 03.05.2016 - 10:53

Ook van mij gefeliciteerd, de juiste beslissing!
Volvo V70
Audi A3
VW Golf II
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Top!! Foto?
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27342
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gefeliciteerd! Ik denk dat de 2.4 met de kleine ritjes amper meer zal verbruiken dan dat een 1.8 doet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

En dat beetje extra neem je met alle liefde op de koop toe!
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

toch was in dit geval de 1.8 mischien gunstiger geweest ivm het sneller opwarmen vd motor en het gegeven dat er veel korte stukjes mee gereden word.
de 2.4 bevat meer olie en koelvloestof, waardoor de opwarm fase , dus meer slijtage. toeneemt.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

En die 1.8 loopt veel sneller stuk en is gevoeliger voor bijvoorbeeld rotte olieschraapveren. ;-)

Ik heb bij mijn keuze de 1.8 direct laten afvallen vanwege de gevoeligheid, dan had ik de keus uit 3 5 pitters, en het is de middelste van de 3 geworden, die dingen lopen vrijwel nooit stuk bij netjes gebruik.

Zowel onderblok als kop is bij de 4 en 5 pitters van aluminium, dus opwarmen gaat zowieso al erg snel op naar mijn idee.

Dus eigenlijk zouden we allemaal een geblazen 1.0 3 pitter ecoboos van ford moeten gaan rijden omdat die minder slijt :P nope
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ik weet ook wel dat de 5cyl duurzamer is dan de 1.8.
neemt niet weg dat een grote motor die niet snel op bedrijfs temp is,niet bevordelijk voor de levensduur is.
topicstarter gaf aan vele korte ritjes te maken.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Zolang er dan rustig gereden mee gereden wordt zal het echt wel een flink tijdje goed gaan.
Alleen 25.000 kilometer volmaken met heel veel korte ritjes zal niet te bevordelijk zijn voor startmotor en accu
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”