automaatbak spoelen met 356000 km..gokje..

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
europa elegance
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 07.02.2016 - 00:04

Hallo,
Vrijdag 22/4 ga ik mijn bak laten fluschen.
De klacht;
Bij koude start is de bak in zijn lock up rond de 75 km , 1750 rpm wat hikkerig dit duurt ongeveer 12 km , dan is hij warm en is het over.
Toevallig rijd ik de laatste 2 weken via de provinciale weg naar het werk en valt het op.
Voorheen via de snelweg , dus gelijk naar de 100 en nergens last van , niet opgemerkt dus.
Besloten om na lang lezen hier , alle stukjes van de fluschers gelezen te hebben, dit bij Varioclean te laten doen.
Het is en blijft een gok met 356000 maar ik ga het zien...
Ik houd jullie op de hoogte, moet het weekend na de flusch 500 km rijden , ben benieuwd hierna. :P
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Ik ook!
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29440
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik ben benieuwd of een flush van de bak de problemen zal opheffen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
_XC70_

Wordt een mega verandering ben ik bang, in positieve zin. Goed gedaan kerel!
europa elegance
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 07.02.2016 - 00:04

Zo , 650 km gereden na de flusch...

Maar laat ik bij het begin beginnen, vrijdag na een rit van 160km om 12.30 in Varsseveld aangekomen.
Olie was goed warm..
Twee vriendelijke heren stonden mij te woord en gingen uitleggen wat ze gingen doen.
Een van de heren ging daarna een proefrit maken. Het hikkerige was natuurlijk niet waarneembaar, bak was warm..maar er zou ook lichtjes wat zitten tussen de 2 en 3 , mij nooit opgevallen..
Als eerste hebben ze de oude olie zo ver mogelijk afgetapt. Waarschijnlijk was de bak al eens gespoeld, de kwaliteit was niet alsof de olie er 356.000 km ingezeten had.
Ook de olie koeler hadden ze leeg laten lopen.
Hierna de spoelmachine aangesloten, auto gestart en de pomp van de bak alles leeg laten pompen terwijl er nieuwe olie in ging.
Op een gegeven moment was de olie die eruit kwam net zo schoon als de olie die erin ging , dus klaar.
Ondertussen was een derde heer gekomen met een hele leuke Mazda cabrio , zon laag dingetje.
En aangezien er geen pin apparaat was , mijn auto werd ingeleerd , en er gepind moest worden , dit maar met de cabrio gedaan en een paar rondjes Varsseveld gemaakt, was toch mooi weer. En de beste man hield van door rijden..
Afgerekend en weer op pad gegaan..

Resultaat na 650km;
De hik is er niet uit als hij koud is rond de 1750 rpm in de lock up, jammer..
Maar wel ;
De lockup pakt als hij warm is op bij 1500 rpm , was 1750.
Het koppel is verbeterd, schakelt stuk beter.
Bij stevig gas geven op de snelweg rond 120 km schakelt hij nu terug vanuit lockup naar zijn 5 , sloeg eerst 5 over en ging gelijk naar 4.

Dus al met al ;
Blij dat ik heb laten fluschen , jammer dat de hik erin is blijven zitten.
Eens kijken hoeveel km ik nog op de bak kan zetten zonder reparatie....van het kleppenhuis? koppelomvormer of whatever..
En de ogen openhouden voor een ander bakje..
Enne tips voor de bak zijn welkom, wie weet kan er nog wat gedaan worden aan de koude hik
europa elegance
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 07.02.2016 - 00:04

O ja , de auto is natuurlijk ook nog aan de pc gegaan..
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29440
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gelukkig wel een verbetering merkbaar na de flush, jammer dat het hikje er niet uit is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
europa elegance
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 07.02.2016 - 00:04

Idd, maar heb nog beetje hoop , merkte dat het iets minder was vanochtend , en de bak is nog aan het leren. Op het zelfde stuk hikte hij voorheen 10 keer , nu 7 keer ... zelfde stuk , zelfde afstand.
Ook de gaskabel opnieuw afgesteld , zat eigenlijk geen weerstand voor de kickdown meer op , dat laatste zwaardere stukje.
Nu weer wel , reageert de bak ook anders op merk ik.
Vorige eigenaar had alles strak gezet met die kabel, vreemd.
Maar we gaan het zien.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3970
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mijn ervaring na diverse keren flushen:
De term 'inleren': had alleen invloed op het schakelmoment, afhankelijk van je rijstijl.

Na enkele honderden kilometers na de flush:
een enkel 'hikje' werd gladgestreken door de werking van het schoonmaakmiddel (als toevoeging),
dat het achtergebleven vuil pas later had losgeweekt.
Hierin schuilt gevaar waarvoor men terecht vreest: losgeweekt vuil kan later op andere gevoelige 'plaatsen' (denk aan solenoids) gaan zitten,
die voorheen nog goed werkten.

Daarom: bijtijds verversen / flushen om vuilontwikkeling (en het vast gaan zitten ervan op gevoelige plekken) te voorkomen.....
Ik denk ook dat te kort flushen, onvoldoende het losgeweekte vuil afvoert.

Wat ik ook merk bij bonkgedrag: ga eens even schakelen met forser wegtrekken (schakelmoment bij hogere toeren).
Spoelt lekker door en bonkt/hikt dan niet.

Als de caravan achter de auto hangt, schakelt de bak probleemloos!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3970
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

sorry, dubbelpost.....
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
europa elegance
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 07.02.2016 - 00:04

Bedankt voor de tip , idd hikt hij niet als ik hem boven de 1750 rpm houd in de lock up , bv 90 te gaan rijden ipv 80.
europa elegance
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 07.02.2016 - 00:04

Nu ruim 1500 km verder , nog steeds de "hik" als hij koud , eigenlijk is het de lockup die niet terug wil naar zijn 5 als hij koud is.
Heb nog fftjes een automaten specialist ernaar laten kijken , nachtje laten staan , die gaf bovenstaand aan.
Hij had meerdere opties;
1.selenoids
2.kleppenhuis.
Oftewel revisie...
3. Weg rijden als hij koud is in zijn 4 ipv D. Na 15 km weer naar zijn D.
Getest , en idd, geen problemen meer , hoger RPM, betere spoeling.

Ik denk dat optie 3 toch wel mijn optie is...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”