Noodloop, al direct na starten

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoi mensen,
sinds vandaag schiet mijn S60 D5 2001 direct na starten consequent in de noodloop. Stuk of 5-6 x geprobeerd. Sterker nog, ik hoef hem alleen maar op contact te zetten voor de melding. Eerder gebeurde het ook wel, maar dan alleen na stevig accelereren (meestal vuil). Hier lees ik ook tal van berichten over in het forum. Maar dit is dus net anders.

Ik heb hem al zo'n 8 jaar (en ruim 200.000 km) , maar dit is nieuw voor mij.

Iemand tips? Toevallig heb ik net over een week afspraak voor een nieuwe distributieriem (zijn vierde al weer :). Hopelijk is het niet zo, dat er met die distr.riem tegelijk een andere grote kostenpost aan vast zit. Ik heb totaal geen zin om afscheid te nemen, maar dan ontstaat misschien wel een heel nieuwe situatie...

alvast dank,
Christiaan
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27529
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Beginnen met uitlezen, aan de noodloop hangt een storing die deze veroorzaakt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

bij dealer of eventueel forumlid andere forum heeft een lijst : http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8060
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Met 'meestal vuil', bedoel je dan een vervuild brandstoffilter?
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Vandaag laten uitlezen. Het is allemaal niet zo heel fijn. Voorste motorsteun lek. Na afdoppen nog steeds foutmeldingen, turbodruk regelventiel schijnt niet goed te zijn, EGR klep waarschijnlijk vast. En dan komt de distributieriem er ook nog aan (nu 474k km, 15 jaar oud). Ik vrees dat ik langzaam moet gaan wennen aan een afscheid....
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Met 'meestal vuil', bedoel je dan een vervuild brandstoffilter?
Ik ben niet super technisch, maar doe een poging: ik rijd vaak op de cruise control, bijv. hele tijd 100 km/u op de A2. En als ik dat een paar keer gedaan heb, en ga ineens fors acceleren, krijg ik een grijze pluim en schoot ie soms in de noodloop. ALs ik daarna een paar keer flink heb geaccelereerd, dan komen er geen pluimen meer en ook geen noodloop. Dat bedoelde ik met vuil.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

EGR klep zit op een vervelende plek met de eerste D5's. Die is lastig te vervangen. Maar om daar nu de auto voor weg te doen? Ga je naar de dealer? Weet niet waar je woont, maar wellicht is er in de buurt een spacialist of een forummer die het voor je kan doen zodat de kosten binnen de perken blijven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Chrizzle D5 schreef:
Ik ben niet super technisch, maar doe een poging: ik rijd vaak op de cruise control, bijv. hele tijd 100 km/u op de A2. En als ik dat een paar keer gedaan heb, en ga ineens fors acceleren, krijg ik een grijze pluim en schoot ie soms in de noodloop.
Ook ik rijd altijd op de cruise control en dat je bij flink accelereren een rookpluim ziet is volgens mij vrij normaal. Ik herken het in ieder geval wel. Dat van die noodloop heb ik dan weer niet. De EGR klep zelf is misschien lastig te bereiken, maar de mixer kan je heel goed schoonmaken. Heb je dat al wel eens gedaan? Ik doe dit zelf 1 keer per jaar.
Er staat een handleiding op het forum. Wie weet helpt dit?

Waar woon je? Misschien dat iemand je kan helpen hierbij.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Dank voor alle meedenken!.

@ musicus: Ik vermoed dat je met de mixer de dikke rubberslang bedoelt (direct als de verse lucht en uitlaatlucht is gemengd?). Deze was vies en is weer eens geleegd. :|

@ @raket: het is eigenlijk een optelsom van km-stand, oude ongevaarlijke kwaaltjes zoals kapotte airco, lichte lekkage krukas, nu daarbij nog de noodzaak voor nieuwe distributie, de (dure) domper erbij van de EGR, maar ook opmerkingen van de monteur ("zit originele koppeling er nog in? ja, ja. Vliegwiel begin ik ook wel wat te horen").

Maar het mooie is dat ie voorlopig rijdt, en dat ik nu (vanwege de noodloop met 110 km/u op de snelweg) even een paar weekjes rustig kan nadenken over hoe we de zomer ingaan. Reparatie of toch maar een knappe iets jongere V70 zoeken.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoi mensen binnen het S60-deel van het Volvo-forum,

De kogel is door de kerk. Mijn S60 D5 2001 is na 8 jaar afgezwaaid met 476.000 km op de teller. Met enig weemoed afgelopen zaterdag ingeleverd. Het is goed zo... :|

Het weemoed is meer dan goedgemaakt door een V70 N D5 uit 2007. Mooie sport-uitvoering met de nodige bliepjes en blobjes. Ik hoop van harte dat deze auto ons net zo ver gaat brengen als de S60. Hij rijdt in elk geval als nieuw.

Dank voor alle adviezen in de afgelopen jaren (in dit onderwerp, maar ook in vele andere). Ik zal me vanaf nu dus wat meer begeven in het V70-deel van het forum, maar ik zal regelmatig hier ook even rondneuzen.

groetjes Christiaan
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”