"Anti skid service vereist"

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
BasRonin
2nd Gear member

Hallo mensen,

Ik heb gisteren mijn winterbanden laten terugzetten voor mijn oude vertrouwde zomerbanden, ivm de reis die ik vanochtend voor de boeg had.

Ik ben vanochtend met mijn nieuw erop gezette zomerbanden richting Normandie vertrokken (=/- 700km).

Onderweg ben ik 2 keer gestopt, en heb continue tussen de 110 en 130km/h gereden, afhankelijk van de max snelheid in betreffende Franse gebied.

Toen ik ongeveer op de bestemming aankwam ging opeens een melding op mijn scherm af; '"Anti skid service vereist", inclusief het bekende traction control logo dat ging branden (wat normaal alleen brand als je over een glad wegstuk rijdt en even geen grip hebt).

Ik merkte vrij weinig aan mijn auto, en ben de laatste 10 km doorgereden zonder verdere problemen.

Nu zit ik in Normandie, en ben voornemens dagelijks tientallen km's te gaan rijden naar bekende trekpleisters. Is dit veilig?

Verder heb ik alvast wat opgezocht voor ik naar mijn garage ga na de vakantie, en bij het googlen en doorzoeken van dit forum op "Anti skid service vereist" vind ik absurde reparatieprijzen van tussen de 1000 en 1800 euro bij de dealer ivm het opnieuw instellen van de ABS. Maar ook vond ik een stukje tekst dat iemand zijn wielbout niet goed aangedraaid had en dat daardoor die melding kwam, dit vond ik wel toevallig ivm het zojuist vervangen van mijn banden (gisteren).

Ik wordt er weinig wijzer van, maar heb uiteraard weinig zin in duizend euro+ voor een vervanging van een ABS iets als ik niets aan mijn motor merk.

Iemand ervaring met deze melding? Iemand een idee waarvan het afkomstig is? Iemand een idee of ik veilig verder kan rijden? Nogmaals ik merkte de 10 km nadat deze melding kwam niets aan de rijstijl van mijn auto.

Ik heb een C30 uit 2008, 1.6d (Franse motor dacht ik).

Ik hoor het graag mensen. Bedankt.
Laatst gewijzigd door BasRonin op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
JTC30
3rd Gear member

Ik heb het nu twee keer gezien bij mijn c30 maar verdween het vrijwel direct na een volgende herstart en klein stukje rijden. Mogelijk vuil op een sensor of zo
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
BasRonin
2nd Gear member

Hmm thanks @JTC30.

Ik moet er nog bij zeggen dat ik, toen ik de melding zag, mijn auto aan de kant zette, motor uitzette en opnieuw startte, toen was het even weg en toen kwam hij weer. Toen weer uitgezet en aangezet en toen was ie er wel gelijk weer, hij staat nu al een paar uurtjes 'koud' voor ons hotel, dus ga het morgen nog maar eens even proberen.
Laatst gewijzigd door BasRonin op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
_XC70_

Centercaps d'r af en daar moet je de ""antiskid sensoren kunnen aandraaien"" bouten wel te verstaan...45 sec werk...ff allemaal nagaan! (Althans bij de P2 XC70 weet ik nog wel...) Succes. geen zorgen, is niks...Laat je niet iets aanpraten daar...vastdraaien en klaar volgens mij. Speedsensor is het probleem...of vervangen of aandraaien.

e.g.

Ik heb de melding bij mijn S60 gehad.

In het linkerwiel bleek een bout losgeraakt te zijn centraal in het wiel.

Deze trekt de aandrijving vast tegen het wiel

Bout weer vast

Melding weg

e.g.

Worth checking the hub bolts - mine were very loose and triggering the same warning message - presumably something to do with the abs ring thing.

Tightened them up and no more message.
BasRonin
2nd Gear member

@_XC70_ dat zou fantastisch zijn, ik ga zo eens kijken achter de center caps.
sbv
6th Gear member

anti skid service is een zeer veel omvattende melding. Het hoeft geen ABS te zijn maar kan ook zo maar de contactrol bij het stuur zijn bijvoorbeeld.
Uitlezen geeft vaak een eerste indicatie

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
m-kliko
4th Gear member

Ik heb het eenmalig een keertje gehad. Toen al gelezen over deze beruchte melding.
Gelukkig was het bij mij even remmen, auto stilzetten en uitschakelen.
Het was nog bij mij in de straat, 100m bij mijn huis vandaan.
Even gewacht, weer gestart en sindsdien niet meer gezien gelukkig!

Wel balen dat het bij jou vaker terugkomt... Hopelijk is het gewoon een gevalletje wielen/wielnaaf vastdraaien.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
lancer
6th Gear member

Volgens mij zit in Cherbourg een Volvo dealer voor het uitlezen.

Toeval bestaat niet, dus het kan best zijn dat bij het wisselen van de wielen iets niet goed is gegaan. Alle bouten ff aanhalen en ook de bedrading van de sensoren controleren.
BasRonin
2nd Gear member

@iedereen, super voor jullie snelle reacties.

Nu stapte ik vanochtend vol moed in de auto, en ging behalve het logo van de traction control ook nog het logo van de lambosonde branden (plus de melding skid service).

Daarbij merkte ik dat het vermogen afgenomen is, trekt minder snel op, en op de snelweg pakt hij na 120km/h geen km meer, zelfs met plankgas kom ik niet boven de 125km/h.. ben bang dat er meer aan de hand is dan de bouten..

@lancer, ja er zitten een paar Volvo dealers hier, maar ik ben toch bang dat ze voor toeristen meer vragen, ook al zou je dat van een dealer niet mogen verwachten.

Daarbij, als het uitlezen rond de 100-200 euro is, en ze vervolgens verder niet handelen, en het lichtje gaat weer branden, kan ik in Nederland weer 100-200 euro voor het uitlezen verwachten..

Ik heb Volvo dealer in Gorinchem gebeld (waar ik vandaan kom), zij vertelden me dat ze een moeilijk advies konden geven omdat de skid melding inderdaad een alles omvattende melding is voor vele storingen. Ze vertelden dat er momenteel een Volvo bij ze stond met die melding die wel 22 storingen had, die wagen had bij een niet dealer garage gestaan die er niks van snapte, en het dus maar zo gelaten had, maar dat de auto op een gegeven moment niet harder dan 10km/h per uur ging. Verder dus geen echt passend advies gehad om wat ik nu het beste kon doen.

We zitten nu in Caen, en hebben toch maar besloten langzaamaan met kleine ritjes in een paar dagen terug naar huis te rijden via de Oostkust. Zodoende elke dag max 200km te rijden om te auto niet te overbelasten..

Dan twijfel ik in Nederland wel een beetje om hem bij mijn eigen (RDW) garage te brengen of toch maar gelijk naar de dealer, omdat ik eigenlijk weinig zin heb in een torenhoge rekening, maarja.. Kunnen andere garages dergelijke storingen ook uitlezen of kan dat alleen met VIDA bij de dealer?
Laatst gewijzigd door BasRonin op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Fredhead
Geartronic member

Dat klinkt alsof de auto in de noodloop is gegaan.
Misschien toch eens uit laten lezen voor aan de thuisreis wordt begonnen, maar snap heel goed dat je liever rustig richting huis komt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sbv
6th Gear member

uitlezen mag ook in Nederland niet zoveel kosten. Ik denk dat uitlezen een mooie indicatie geeft wat het zou kunnen zijn.

Het zou kunnen dat je nu 2 storingen door elkaar hebt. Loop alle slangen eens na, mogelijk heb je ergens een losse slang(vacuum traject bijvoorbeeld).

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
BasRonin
2nd Gear member

Ondertussen in Lille, morgen ri Nederland en maandag afspraak met garage voor uitlezen. Hij heeft het tot nu toe overleefd en rijdt kennelijk in de noodloop vertelde mijn garage telefonisch (wat jij al zei @fredhead), gezien het vermogenverlies.

Hoe kan je eigenlijk checken of je in de noodstand rijdt? Geen pictogram ofzo? En wat houdt dit precies in, soort beveiligde modus van de wagen ofzo?

@sbv ik ben niet heel technisch met deze wagen, waar lopen deze slangen? onder de motorkap?
FrankK
1st Gear member

Wat was het?
Laatst gewijzigd door FrankK op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”