Problemen met schuifdak XC70 MY2011 Help, spoedje!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 16.04.2006 - 11:02
- Locatie: Hoorn NH
Twee weken geleden wilde mijn schuifdak niet meer dicht, stond omhoog op de kierstand en wilde niet meer naar beneden. Uitgerekend op zaterdag en een regenbui op komst. Eerst ANWB erbij gehad, konden niets vinden. Uiteindelijk een dealer in de buurt gevonden die een monteur in dienst had. Auto uitgelezen, verder niets bijzonders gevonden. Motortje gedemonteerd en volgens de monteur was de motor defect. Dak is vervolgens provisorisch dicht gemaakt en met duct-tape dichtgeplakt. Motortje moest besteld worden, maar dat heb ik via mijn eigen Volvo specialist geregeld. Auto naar garage gebracht voor vervanging motortje, bleek de originele motor helemaal niet defect te zijn! Dank U dealer! Monteur vroeg zich ook af welke prutser het dak zo scheef naar beneden had gedrukt want dat was ook niet nodig geweest. Nu een nieuwe afspraak moeten maken om verder te zoeken. Accu is al los geweest, zekeringen zijn bekeken en computer is uitgelezen. Bij bedienen van motor schokt/klappert het dak. Dak zit nu op zijn plaats en motor is tijdelijk losgekoppeld. Monteur weet het nu ook niet en is van plan om de hemel los te halen en het frame te bekijken of er misschien ergens iets te vinden is. Heeft iemand suggesties voordat we verder gaan met een fishing expedition? Ik zou blij zijn met wat hulp van experts.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05
Ai, vervelend. Ik ben geen expert maar heb zelf een keer een probleem met mijn schuifdak (XC70 2010) gehad dus misschien heb je hier iets aan. De aandrijving van het dak gaat via iets dat lijkt op een trekveer die door een buis heen loopt. Deze buis zit in een frame dat rondom het dak zit. Op de bovenkant van het motortje zit een tandwiel dat in die trekveer valt en daarmee wordt het dak aangedreven. Als het mijn auto zou zijn dan zou ik het volgende stappenplan hanteren:
1. Motor losschroeven (ik meen met 3 torx schroven), naar beneden laten hangen, aangesloten laten op stekkerverbinding en dan bedienen. Kijk even of het tandwiel soepel en gelijkmatig draait. Als dat zo is, kan je het motortje uitsluiten.
2. Geleide rails en goten van het dak schoonmaken en smeren. Indien geen verbetering:
3. Volgens mij heeft de trekveer in de buis ook "smeerpunten". Die inspuiten. Indien geen verbetering:
4. Hemel demonteren en verder onderzoeken.
Succes ermee en houd ons op de hoogte!
1. Motor losschroeven (ik meen met 3 torx schroven), naar beneden laten hangen, aangesloten laten op stekkerverbinding en dan bedienen. Kijk even of het tandwiel soepel en gelijkmatig draait. Als dat zo is, kan je het motortje uitsluiten.
2. Geleide rails en goten van het dak schoonmaken en smeren. Indien geen verbetering:
3. Volgens mij heeft de trekveer in de buis ook "smeerpunten". Die inspuiten. Indien geen verbetering:
4. Hemel demonteren en verder onderzoeken.
Succes ermee en houd ons op de hoogte!
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik zou ermee terug naar de dealer gaan die de eerste diagnose gesteld heeft, waarom ging je naar een Volvo specialist nadat een dealer de diagnose had gesteld ?
Bij mijn dealer bestellen ze dan enkele onderdelen die mogelijk de oorzaak zijn en wat niet gebruikt wordt, gaat terug naar Volvo en alleen het defecte onderdeel wordt vervangen en aangerekend.
Dat de eerste diagnose niet altijd de juiste is kan ik me helemaal in vinden, ik doe ook regelmatig aan troubleshooten en het ligt niet altijd zo voor de hand...
Bij mijn dealer bestellen ze dan enkele onderdelen die mogelijk de oorzaak zijn en wat niet gebruikt wordt, gaat terug naar Volvo en alleen het defecte onderdeel wordt vervangen en aangerekend.
Dat de eerste diagnose niet altijd de juiste is kan ik me helemaal in vinden, ik doe ook regelmatig aan troubleshooten en het ligt niet altijd zo voor de hand...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 16.04.2006 - 11:02
- Locatie: Hoorn NH
@BlackcurrantV70: Ik ben naar de dichtstbijzijnde dealer gegaan die in de buurt was toen het probleem zich voordeed. Motor laten bestellen door deze dealer en daar laten plaatsen zou voor mij inhouden dat ik daarvoor in totaal 100 km extra voor zou moeten rijden, dus besloot ik om de reparatie door mijn eigen garage te laten uitvoeren waar ik altijd kom. Zij zouden voor mij de motor vervangen maar daarbij bleek dat de oorspronkelijke motor gewoon werkte terwijl de dealer had aangegeven dat deze defect was. Had ik de motor dus bij deze dealer laten vervangen (waarvan zij dus hadden vastgesteld dat deze defect was) dan had mij dit sowieso 329 euro ex. montage gekost en was het probleem er nog steeds geweest.
@Erik V70: Bedankt voor de tips, weet jij misschien ook hoe ik het dak open kan schuiven zonder het motortje te gebruiken? Heb inmiddels iemand gesproken die met dezelfde suggesties kwam. Ik heb deze auto nog niet zo lang en is een voormalige leasebak. Het zou dus kunnen dat de vorige berijder in die vijf jaar het dak weinig tot niet heeft gebruikt en dat vuil ,bladeren of aangekoekt vet in de geleiderails voor een belemmering zorgen en waardoor het motortje in de beveiliging schiet. Dus ik zou hier even naar willen kijken.
@Erik V70: Bedankt voor de tips, weet jij misschien ook hoe ik het dak open kan schuiven zonder het motortje te gebruiken? Heb inmiddels iemand gesproken die met dezelfde suggesties kwam. Ik heb deze auto nog niet zo lang en is een voormalige leasebak. Het zou dus kunnen dat de vorige berijder in die vijf jaar het dak weinig tot niet heeft gebruikt en dat vuil ,bladeren of aangekoekt vet in de geleiderails voor een belemmering zorgen en waardoor het motortje in de beveiliging schiet. Dus ik zou hier even naar willen kijken.
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 21.03.2015 - 17:40
Hallo VolvoLeo... is uw probleem intussen al verholpen ? Ik heb een V70 van 2002 en heb ook een gelijkaardig probleem.. de schuifdak blijft haperen ..
Mijn dealer heeft de motor, schakelaar en printplaat al vervangen maar dat was geen oplossing. De dealer denkt dat het ergens met de Alarmsysteem te maken heeft die niet meer actief is (de vorige eigenaar heeft deze ooit laten loskoppelen waarschijnlijk).. of ergens slecht contact met de bekabeling.
Heeft er iemand een idee waar en welke kabels van de schuifdak is ? Of een ander oplossing ?
Alvast bedankt. Ik zou graag terug mijn schuifdak zien werken !
Mijn dealer heeft de motor, schakelaar en printplaat al vervangen maar dat was geen oplossing. De dealer denkt dat het ergens met de Alarmsysteem te maken heeft die niet meer actief is (de vorige eigenaar heeft deze ooit laten loskoppelen waarschijnlijk).. of ergens slecht contact met de bekabeling.
Heeft er iemand een idee waar en welke kabels van de schuifdak is ? Of een ander oplossing ?
Alvast bedankt. Ik zou graag terug mijn schuifdak zien werken !
