Vandaag bij de wielwissel zag ik een lekkende schokbreker, tegenvaller bij 112.000km maar goed.
Die kan ik wel zelf vervangen, maar heeft iemand een howto of iets uit VIDA?
Volvo gebruikt SACHS schokbrekers geloof ik ?
Handleiding vervangen V50 schokbrekers achterzijde?
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Klopt.
Vervangen is echt supersimpel en zelf te doen.
Ik heb destijds 2 sachsen uit Duitsland gehaald.
1. Auto opkrikken
2. Wiel eraf
3. Bovenste bouten (2 naast de schokbreker) losmaken (uit mijn hoofd maat 10)
4. Onderste bout losdraaien die aan de arm zit
5. Schokbreker uitnemen.
6. Gecentreerde pin bovenzijde (zit vaak nog een kapje over) vasthouden en de moer (uit mijn hoofd 13) losdraaien
7. Nieuwe schokbreker pakken en deze 4 keer volledig in en uit laten gaan (om te ontluchten)
8. In omgekeerde volgorde terugplaatsen. Hierbij is het belangrijk dat je de as van de schokbreker niet draait (vasthouden met een bacootje of waterpomptang terwijl je de moer vastdraait.)
Succes!
Nog even voor je gezocht, gekocht via besteonderdelen.nl, waarna ik het uit Duitsland ontving.
2 Sachs dempers voor een Volvo V50 achter 313669
Vervangen is echt supersimpel en zelf te doen.
Ik heb destijds 2 sachsen uit Duitsland gehaald.
1. Auto opkrikken
2. Wiel eraf
3. Bovenste bouten (2 naast de schokbreker) losmaken (uit mijn hoofd maat 10)
4. Onderste bout losdraaien die aan de arm zit
5. Schokbreker uitnemen.
6. Gecentreerde pin bovenzijde (zit vaak nog een kapje over) vasthouden en de moer (uit mijn hoofd 13) losdraaien
7. Nieuwe schokbreker pakken en deze 4 keer volledig in en uit laten gaan (om te ontluchten)
8. In omgekeerde volgorde terugplaatsen. Hierbij is het belangrijk dat je de as van de schokbreker niet draait (vasthouden met een bacootje of waterpomptang terwijl je de moer vastdraait.)
Succes!
Nog even voor je gezocht, gekocht via besteonderdelen.nl, waarna ik het uit Duitsland ontving.
2 Sachs dempers voor een Volvo V50 achter 313669
Laatst gewijzigd door strui901 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Klopt.
De mijne was La waardoor de auto enigszins scheef hing.
De uitlijner ontdekte het en bood vervanging aan voor 350euro.
Zelf gedaan voor minder dan de helft....
De mijne was La waardoor de auto enigszins scheef hing.
De uitlijner ontdekte het en bood vervanging aan voor 350euro.
Zelf gedaan voor minder dan de helft....
Laatst gewijzigd door strui901 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41
Op YouTube zijn prima how to filmpjes te vinden, ik heb het daarmee ook zelf gedaan. Super simpel.
Heb je trouwens ook de stofkappen meebesteld? Die waren bij mij ook helemaal op (de kegels, of hoe die ook mogen heten).
Heb je trouwens ook de stofkappen meebesteld? Die waren bij mij ook helemaal op (de kegels, of hoe die ook mogen heten).
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Voorzijde is goed te doen.Volvere schreef: Is er de mogelijkheid om een write-out te maken met foto's? Ben dit eigenlijk ook wel van plan...En is de voorzijde net zo simpel?
1) Wiel uiteraard opkrikken en demonteren.
2) 3 Bouten verwijderen van het toplager bovenzijde in het motorkapruimte.
3) remleiding loshalen uit de steun
4) 1 bout van steun verwijderen van wielsensor
5) 1 bout verwijderen van de schokbreker zelf.
6) weet niet of dit bij elk model is? aan de rechterzijde zit nog een asje met een pot meter. Om de hoogteuitslag te meten voor DTSC? deze ook los halen
7) Je kan met een beetje wrikwerk nu de schokbreker in zijn geheel demonteren. Let op de hoesen van de aandrijfas dat je deze niet teveel belast.
Ik heb dit 2 weken geleden zelf gedaan omdaat de toplagers al enige tijd kraakte met insturen en parkeren.
Om de veren te demonteren heb ik speciaal een verenspanner gekocht (20 euro) ga niet lopen stunten hiermee want dat kan goed verkeerd gaan!
Veerspanner die ik heb gekocht
Succes
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Geen stofkappen, die zijn nog goed.Cascarsi schreef: Op YouTube zijn prima how to filmpjes te vinden, ik heb het daarmee ook zelf gedaan. Super simpel.
Heb je trouwens ook de stofkappen meebesteld? Die waren bij mij ook helemaal op (de kegels, of hoe die ook mogen heten).
V40 T2 Nordic+
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Vanmorgen de schokbrekers vervangen, leuk klusje en viel niet tegen.
Stofkappen waren toch iets minder dan ik dacht maar kan nog goed.
Had ik het geweten dan had ik ze wel mee vervangen, tip van mij: vervang ze altijd!
Stofkappen waren toch iets minder dan ik dacht maar kan nog goed.
Had ik het geweten dan had ik ze wel mee vervangen, tip van mij: vervang ze altijd!
V40 T2 Nordic+