850 T5R Distributie onderdeel nummer

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
lucass
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.06.2008 - 20:43

Binnenkort moet de distributieriem van de T5R vervangen worden, evt incl waterpompje.
Ik wil uit voorzorg ook de spanner vervangen omdat ik niet weet wanneer die (bij de vorige eigenaar) voor het laatst vervangen is.

Nu weet ik dat de onderdelen van de distributie bij de 'white blocks' (4,5 en 6 cyl's) een aantal variaties hebben. Onderdelen lijken allemaal hetzelfde, maar de onderdeel nummers vertellen anders. Zo zijn de spanrollen en looprollen van de oude 21mm 960's, 23mm 960's en 28mm V90's allemaal anders. Zo ook de spanners. Waarschijnlijk is het bij de 850 óók weer anders.

Dus, heeft iemand een werkplaats handboek (bij voorkeur een greenbook) bij de hand waarin die onderdeel nummers in vermeld staan?

Nog een vraagje:
Heeft iemand ooit de onderhoudsvriendelijke V90 distributie op een 850 gemonteerd? Die riemen hoeven namelijk pas na 120.000km vervangen te worden.

Bedankt!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Spanner hoeft niet vervangen te worden, dat is een hydraulische, en die gaan echt nooit stuk. Voorzichtig weer indrukken met de bankschroef en borgen met een pennetje (boortje oid). Distributie is meer als alleen maar de riem, zou het niet aan durven om een riem van een ander type te monteren en dan langer door rijden. De trilingen in de kleppentrein spelen een belangrijke rol in de belasting van de riem, en die is niet hetzelfde voor een 6 en 5 cilinder motor.

Overigens is de termijn van een 850 ook 120.000 km.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
lucass
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.06.2008 - 20:43

edraket schreef: Spanner hoeft niet vervangen te worden, dat is een hydraulische, en die gaan echt nooit stuk. Voorzichtig weer indrukken met de bankschroef en borgen met een pennetje (boortje oid). Distributie is meer als alleen maar de riem, zou het niet aan durven om een riem van een ander type te monteren en dan langer door rijden. De trilingen in de kleppentrein spelen een belangrijke rol in de belasting van de riem, en die is niet hetzelfde voor een 6 en 5 cilinder motor.

Overigens is de termijn van een 850 ook 120.000 km.
Die spanners verliezen kracht na verloop van tijd. Er is een gereedschapje om de kracht van de spanner te meten en ik heb regelmatig meegemaakt dat ze onder de limiet zitten , dan vervang je de spanner (heb veel riemen vervangen bij 6 cylinders). Wel goed om te weten dat de 850 riemen pas om de 120k hoeven.

Ik was overigens van plan een SKF of Volvo riemset te kopen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het gaat niet zozeer om de spankracht, meer om de weerstand om terug geduwd te worden. Maar Volvo zal daar ongetwijfeld een goede methode voor hebben om te kunnen meten. Als je twijfelt altijd vervangen.
Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden, zou gewoon een set voor een 850 monteren en daar zeker niet mee gaan experimenteren. Er knapt ook niet zo vaak een riem bij een 850. Heb wel auto's gezien die al ver over de 2 ton met 1 riem zaten, en nog zag de riem er netjes uit (zegt niks overigens, kan een week later eraf lopen zo'n oude riem).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
lucass
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.06.2008 - 20:43

edraket schreef: Het gaat niet zozeer om de spankracht, meer om de weerstand om terug geduwd te worden. Maar Volvo zal daar ongetwijfeld een goede methode voor hebben om te kunnen meten. Als je twijfelt altijd vervangen.
Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden, zou gewoon een set voor een 850 monteren en daar zeker niet mee gaan experimenteren. Er knapt ook niet zo vaak een riem bij een 850. Heb wel auto's gezien die al ver over de 2 ton met 1 riem zaten, en nog zag de riem er netjes uit (zegt niks overigens, kan een week later eraf lopen zo'n oude riem).
Thanks!

Maar nu de vraag, wat zijn de onderdeel nummers :)
Ik vind het namelijk een beetje jammer om bij de eerste de beste leverancier een set te kopen terwijl met een beetje rondzoeken je aardig (lees; veel!) kunt besparen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

pm even je chassisnummer dan zoek ik het voor je uit
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”